Το 2008 η συνολική δαπάνη για την εκπαίδευση ανήλθε σε 14,7 δισεκατομμύρια ευρώ, με το 52,4% να προέρχεται από δημόσιους πόρους, το 35,2% από ιδιωτικούς και 12,5% από κοινοτικούς.
Η δαπάνη του τακτικού προϋπολογισμού για την εκπαίδευση ανήλθε σε περίπου 7 δις εκ των οποίων το 96,2% κατευθύνθηκε στο υπουργείο Παιδείας, το 1,9% διατέθηκε για τις μετακινήσεις των μαθητών και το υπόλοιπο 1,9% στις Νομαρχίες. Από τα 6,6 δις ευρώ που διατέθηκαν στο υπουργείο Παιδείας, το 99,3% αναλώθηκε σε ανελαστικές δαπάνες (84,2% πληρωμές υπηρεσιών και 15,1% μεταβιβαστικές πληρωμές).
Η δημόσια χρηματοδότηση της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, κρίνεται ως μη αποδοτική. Από τα συνολικά δαπανώμενα 4,2 δις ευρώ το 2008, τα 2,6 προήλθαν από δημόσια δαπάνη, 280 εκατομμύρια εκατομμύρια ευρώ από τα νοικοκυριά ως δίδακτρα για ιδιωτικά σχολεία και 1,313 δισεκατομμύρια ευρώ δαπανήθηκαν από τον οικογενειακό προϋπολογισμό για υπηρεσίες που είτε δεν παρέχονται από το κράτος ή παρέχονται αλλά κρίνονται αναποτελεσματικές (φροντιστήρια, πτυχία ξένων γλωσσών).
Οι δαπάνες των νοικοκυριών για αγαθά και εκπαιδευτικές υπηρεσίες στο Γυμνάσιο και το Λύκειο ανήλθαν το 2008 σε περίπου 1,6 δις ευρώ. Από αυτό το ποσό το 37,4% καταβλήθηκε για φροντιστηριακή εκπαίδευση και το 25,8% για εκμάθηση ξένων γλωσσών. Αντίστοιχα στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση (Δημοτικό) τα νοικοκυριά δαπάνησαν 711 εκατομμύρια, κυρίως για ξένες γλώσσες και εξωσχολικές δραστηριότητες (κολυμβητήριο, αθλητισμό κλπ).
Δείκτες
Η Ελλάδα αναδεικνύεται καλύτερη στην καταπολέμηση της πρόωρης σχολικής εγκατάλειψης σε σύγκριση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Επιπλέον, βρίσκεται υψηλότερα από τις υπόλοιπες χώρες της Ευρώπης των 27 στην ολοκλήρωση σπουδών ανώτερης δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (Λύκειο), καθώς το 2009 το 82,2% των Ελλήνων μαθητών ολοκλήρωσαν αντίστοιχο κύκλο εκπαίδευσης, έναντι 78,6% του κοινοτικού μέσου όρου. Υστέρηση όμως διαπιστώνεται στην προσχολική αγωγή, όπου μόλις το 52,4% των παιδιών προσχολικής ηλικίας παρακολούθησε αντίστοιχη αγωγή, έναντι 90,1% του κοινοτικού μέσου όρου.
Στα στοιχεία του δείκτη PISA η χώρα μας, αλλά και η υπόλοιπη Ευρώπη τραβούν την ανηφόρα. Οι επιδόσεις των μαθητών 15 ετών στην κατανόηση κειμένου, τα μαθηματικά και τις φυσικές επιστήμες, που ερευνά ο δείκτης είναι αποκαρδιωτικές. Οι μαθητές φαίνεται ότι δεν αναπτύσσουν τη μαθηματική σκέψη, ούτε και κατανοούν τη γλώσσα.
Η ετήσια έκθεση του ΚΑΝΕΠ – ΓΣΕΕ προχώρησε σε καταγραφή και των εκπαιδευτικών υποδομών, όπου παρατηρείται έλλειψη σε αίθουσες διδασκαλίας, αλλά και σε εξειδικευμένο εκπαιδευτικό προσωπικό, κυρίως στις νησιωτικές περιοχές. Γεωγραφικά, οι άριστοι μαθητές εντοπίζονται στη Θεσσαλία, την Αρκαδία, τη Λέσβο, τη Χίο, τη Λήμνο και τη Δυτική Μακεδονία. Αντιθέτως, καμπανάκι κινδύνου χτυπάει για τη Δυτική Αττική, τα τρία τέταρτα της Κρήτης (Ρέθυμνο, Ηράκλειο, Λασίθι), καθώς και για Ξάνθη και Κομοτηνή, όπου οι επιδόσεις των μαθητών χαρακτηρίζονται ως αποκαρδιωτικές.
Πηγή : news247.gr