Με σύγκλιση των περισσοτέρων πολιτικών δυνάμεων υπερψηφίστηκε και επί των άρθρων του το νομοσχέδιο που επιφέρει αλλαγές στο νόμο περί ευθύνης υπουργών, με μόνον τον ΣΥΡΙΖΑ να διατηρεί τις επιφυλάξεις του μέχρι τη συζήτηση του νομοσχεδίου στην Ολομέλεια.
Αν και το ισχύον Σύνταγμα υπερισχύει αναφορικά με τις δύο βουλευτικές συνόδους, μετά την πάροδο των οποίων, αδυνατεί η Βουλή να ασκήσει δίωξη κατά υπουργού, ή διατελέσαντος υπουργού, όλες οι πτέρυγες αποδέχθηκαν «ως συμβολική και απηχούσα το γενικό αίσθημα που υπάρχει αυτή την εποχή» τη διάταξη, με την οποία ακυρώνεται η ειδική βραχυχρόνια παραγραφή που ίσχυε για τους υπουργούς και ισχύει αυτή που ορίζεται από τον Ποινικό Κώδικα για όλους τους πολίτες.
Ο εισηγητής της ΝΔ Κώστας Τζαβάρας τόνισε ότι θα πρέπει να επέλθει «κάθαρση του πολιτικού κόσμου, από όσους έχουν δώσει λαβή, αναφορικά με ζητήματα ηθικής της πολιτικής ή επιλήψιμης διαχείρισης των αξιωμάτων τους που οδήγησε σε αθέμιτο πλουτισμό» και επανέλαβε την πρόταση του Αντώνη Σαμαρά για αναδρομικό έλεγχο της περιουσιακής κατάστασης διατελεσάντων υπουργών και υφυπουργών από το 1974.
Οι βουλευτές του ΠΑΣΟΚ Χρύσα Αράπογλου, Βασίλης Γιουματζίδης, Παναγιώτης Δημητρουλόπουλος, Γιάννης Δριβελέγκας, Νίκος Ζωίδης και Όλγα Ρεντάρη- Τέντε κατέθεσαν υπόμνημα προς τον υπουργό Δικαιοσύνης, με το οποίο επεκτείνουν τα προς έλεγχο της περιουσιακής κατάστασης πρόσωπα, προσθέτοντας και όλους τους διατελέσαντες βουλευτές, γενικούς και ειδικούς γραμματείς, προέδρους και διοικητές οργανισμών του δημόσιου και ευρύτερου δημόσιου κατά -τουλάχιστον- την τελευταία εικοσαετία.
Παρεμβαίνοντας ο υπουργός Χάρης Καστανίδης είπε ότι όλοι συμφωνούν με την πρόταση αυτή, αλλά δεν είναι του παρόντος, αλλά του νέου νόμου που θα έλθει και θα αφορά τον έλεγχο της περιουσιακής κατάστασης των πολιτικών, ενώ η πολιτική βούληση είναι να μην έχουν στη σχετική επιτροπή ελέγχου πλειοψηφία οι βουλευτές.
Κατά τα άλλα ο υπουργός υπενθύμισε ότι για όλα τα άλλα πρόσωπα πλην των βουλευτών, ο έλεγχος έχει περιέλθει με πρόσφατο νομοσχέδιο στην Αρχή Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες.
Καρδιά του νομοσχεδίου συνιστά η ad hoc συγκρότηση τριμελούς γνωμοδοτικού συμβουλίου, αποτελούμενου από ανώτερους δικαστές, που θα αποφαίνεται μετά την κατάθεση πρότασης για συγκρότηση προκαταρκτικής επιτροπής για την ουσιαστική βασιμότητα των στοιχείων της υπόθεσης καθώς και για το αν συντρέχει περίπτωση διερεύνησης με την προκαταρκτική επιτροπή.
Στο σημείο αυτό υπήρξαν πολλές εναλλακτικές απόψεις με τον Προκόπη Παυλόπουλο να επαναφέρει παλαιότερη σκέψη για σύσταση μόνιμης ανά χρόνο γνωμοδοτικής επιτροπής που θα αποφαίνεται πριν επιληφθεί η Βουλή για κάθε υπόθεση που αφορά κυβερνητικά στελέχη.
Από πλευράς ΛΑΟΣ ο Θανάσης Πλεύρης πρότεινε η επιτροπή αυτή να αποφαίνεται μετά το πέρας της προκαταρκτικής έρευνας και πριν αποφανθεί η Βουλή για την άσκηση δίωξης ή μη.
Ο υπουργός απέρριψε και τις δύο προτάσεις ως αντισυνταγματικές ή πολιτικά επικίνδυνες, ενώ επανέλαβε την προσωπική και επιστημονική του άποψη ότι η Βουλή εν Ολομέλεια, ή ως προκαταρκτική επιτροπή μπορεί ανά πάσα στιγμή να αποφανθεί για τυχόν παραγραφή της υπόθεσης.
Κατά τα άλλα ο υπουργός επέφερε βελτιωτικές αλλαγές στο νομοσχέδιο αναφορικά με τη δυνατότητα άρσης της κατάσχεσης πιθανών οικονομικών ωφελημάτων κυβερνητικών στελεχών, την οποία κατάσχεση μπορεί να διατάξει η ίδια η προκαταρκτική επιτροπή.
Εξάλλου, τυχόν παραβίαση των περιοριστικών όρων που έχουν τεθεί σε υπουργό μπορεί να επιφέρει προσωπική κράτηση.
Τέλος, υιοθετείται τροπολογία των πέντε βουλευτών της Δημοκρατικής Συμμαχίας σύμφωνα με την οποία σε περίπτωση που ανακύπτει ζήτημα παραγραφής της ελεγχόμενης αξιόποινης πράξης, το Δικαστικό Συμβούλιο ή το Ειδικό Δικαστήριο να ερευνά την ουσία της κατηγορίας, όταν αυτό το ζητήσει ο κατηγορούμενος υπουργός.
ethnos.gr
Αν και το ισχύον Σύνταγμα υπερισχύει αναφορικά με τις δύο βουλευτικές συνόδους, μετά την πάροδο των οποίων, αδυνατεί η Βουλή να ασκήσει δίωξη κατά υπουργού, ή διατελέσαντος υπουργού, όλες οι πτέρυγες αποδέχθηκαν «ως συμβολική και απηχούσα το γενικό αίσθημα που υπάρχει αυτή την εποχή» τη διάταξη, με την οποία ακυρώνεται η ειδική βραχυχρόνια παραγραφή που ίσχυε για τους υπουργούς και ισχύει αυτή που ορίζεται από τον Ποινικό Κώδικα για όλους τους πολίτες.
Ο εισηγητής της ΝΔ Κώστας Τζαβάρας τόνισε ότι θα πρέπει να επέλθει «κάθαρση του πολιτικού κόσμου, από όσους έχουν δώσει λαβή, αναφορικά με ζητήματα ηθικής της πολιτικής ή επιλήψιμης διαχείρισης των αξιωμάτων τους που οδήγησε σε αθέμιτο πλουτισμό» και επανέλαβε την πρόταση του Αντώνη Σαμαρά για αναδρομικό έλεγχο της περιουσιακής κατάστασης διατελεσάντων υπουργών και υφυπουργών από το 1974.
Οι βουλευτές του ΠΑΣΟΚ Χρύσα Αράπογλου, Βασίλης Γιουματζίδης, Παναγιώτης Δημητρουλόπουλος, Γιάννης Δριβελέγκας, Νίκος Ζωίδης και Όλγα Ρεντάρη- Τέντε κατέθεσαν υπόμνημα προς τον υπουργό Δικαιοσύνης, με το οποίο επεκτείνουν τα προς έλεγχο της περιουσιακής κατάστασης πρόσωπα, προσθέτοντας και όλους τους διατελέσαντες βουλευτές, γενικούς και ειδικούς γραμματείς, προέδρους και διοικητές οργανισμών του δημόσιου και ευρύτερου δημόσιου κατά -τουλάχιστον- την τελευταία εικοσαετία.
Παρεμβαίνοντας ο υπουργός Χάρης Καστανίδης είπε ότι όλοι συμφωνούν με την πρόταση αυτή, αλλά δεν είναι του παρόντος, αλλά του νέου νόμου που θα έλθει και θα αφορά τον έλεγχο της περιουσιακής κατάστασης των πολιτικών, ενώ η πολιτική βούληση είναι να μην έχουν στη σχετική επιτροπή ελέγχου πλειοψηφία οι βουλευτές.
Κατά τα άλλα ο υπουργός υπενθύμισε ότι για όλα τα άλλα πρόσωπα πλην των βουλευτών, ο έλεγχος έχει περιέλθει με πρόσφατο νομοσχέδιο στην Αρχή Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες.
Καρδιά του νομοσχεδίου συνιστά η ad hoc συγκρότηση τριμελούς γνωμοδοτικού συμβουλίου, αποτελούμενου από ανώτερους δικαστές, που θα αποφαίνεται μετά την κατάθεση πρότασης για συγκρότηση προκαταρκτικής επιτροπής για την ουσιαστική βασιμότητα των στοιχείων της υπόθεσης καθώς και για το αν συντρέχει περίπτωση διερεύνησης με την προκαταρκτική επιτροπή.
Στο σημείο αυτό υπήρξαν πολλές εναλλακτικές απόψεις με τον Προκόπη Παυλόπουλο να επαναφέρει παλαιότερη σκέψη για σύσταση μόνιμης ανά χρόνο γνωμοδοτικής επιτροπής που θα αποφαίνεται πριν επιληφθεί η Βουλή για κάθε υπόθεση που αφορά κυβερνητικά στελέχη.
Από πλευράς ΛΑΟΣ ο Θανάσης Πλεύρης πρότεινε η επιτροπή αυτή να αποφαίνεται μετά το πέρας της προκαταρκτικής έρευνας και πριν αποφανθεί η Βουλή για την άσκηση δίωξης ή μη.
Ο υπουργός απέρριψε και τις δύο προτάσεις ως αντισυνταγματικές ή πολιτικά επικίνδυνες, ενώ επανέλαβε την προσωπική και επιστημονική του άποψη ότι η Βουλή εν Ολομέλεια, ή ως προκαταρκτική επιτροπή μπορεί ανά πάσα στιγμή να αποφανθεί για τυχόν παραγραφή της υπόθεσης.
Κατά τα άλλα ο υπουργός επέφερε βελτιωτικές αλλαγές στο νομοσχέδιο αναφορικά με τη δυνατότητα άρσης της κατάσχεσης πιθανών οικονομικών ωφελημάτων κυβερνητικών στελεχών, την οποία κατάσχεση μπορεί να διατάξει η ίδια η προκαταρκτική επιτροπή.
Εξάλλου, τυχόν παραβίαση των περιοριστικών όρων που έχουν τεθεί σε υπουργό μπορεί να επιφέρει προσωπική κράτηση.
Τέλος, υιοθετείται τροπολογία των πέντε βουλευτών της Δημοκρατικής Συμμαχίας σύμφωνα με την οποία σε περίπτωση που ανακύπτει ζήτημα παραγραφής της ελεγχόμενης αξιόποινης πράξης, το Δικαστικό Συμβούλιο ή το Ειδικό Δικαστήριο να ερευνά την ουσία της κατηγορίας, όταν αυτό το ζητήσει ο κατηγορούμενος υπουργός.
ethnos.gr