Νέο μέτωπο αυτή τη φορά με τον κλάδο αυτοκινητιστών δημόσιας χρήσης, ανοίγει ο υπουργός Υποδομών κ. Δημήτρης Ρέππας, δρομολογώντας τις τελικές ρυθμίσεις που θα νοικοκυρέψουν την αγορά των ταξί και θα θέσουν νέο πλαίσιο στον τρόπο λειτουργία τους.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι το τεχνικό κλιμάκιο της Τρόικας στις πρόσφατες συναντήσεις τους με υπηρεσιακούς παράγοντες του υπουργείου ζήτησε να υπάρξει άμεση επιτάχυνση και στην ρύθμιση του επαγγέλματος των Ταξί στα πρότυπα άλλων ευρωπαϊκών αγορών και πίεσε ο κλάδος να ενταχθεί στο μνημόνιο.
Στο υπουργείο Υποδομών όμως ισχυρίζονται ότι κατάφεραν να τον εξαιρέσουν ώστε να υπάρξει όλος ο απαιτούμενος χρόνος για να γίνει ουσιαστικός διάλογος.
Η κυβέρνηση, έχοντας ολοκληρώσει τις μεταρρυθμίσεις στους άλλους επαγγελματικούς φορείς και οργανισμούς (φορτηγά, ΟΣΕ, αστικές συγκοινωνίες) ετοιμάζει νέα νομοθετική ρύθμιση για τα ταξί, γνωρίζοντας ότι πρόκειται για έναν κλάδο που δεν θεωρείται, μεν, κλειστός (υπάρχουν σε όλη τη χώρα περί τις 30.000 άδειες) αλλά και που οι άδειες έως σήμερα δεν δίνονται με διαφάνεια, πωλούνται από το υφιστάμενο απόθεμα και μέσω ιδιοκτητών ή μαντράδων και με χαμηλό επίπεδο υπηρεσιών.
Διαφωνούν οι ταξιτζήδες
Στο υπουργείο «ξεσκονίζουν» τους τελευταίους μήνες το καθεστώς λειτουργίας των ταξί στις αγορές του Παρισιού, της Ρώμης της Μαδρίτης και του Βερολίνου με στόχο νέες μορφές οργάνωσης του κλάδου που θα φέρουν και αναβάθμιση υπηρεσιών σε μια τουριστική χώρα, όπως είναι η Ελλάδα.
Επί του παρόντος πάντως και… αθόρυβα οι επαγγελματίες του κλάδου χαρακτηρίζουν ασαφείς και αόριστες τις προτεινόμενες ρυθμίσεις και ετοιμάζονται να καταθέσουν τις δικές τους προτάσεις εντός των επομένων ημερών. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, όπως αναφέρουν, είναι το μπέρδεμα με τα διοικητικά όρια, μέσα στα οποία θα κυκλοφορούν τα οχήματα στην επαρχία. Κύκλοι του υπουργείου αναφέρουν ότι το θέμα παραμένει ανοικτό καθώς οι αυτοκινητιστές ζητούν να μην αλλάξουν έδρα τα ταξί της περιφέρειας αλλά υπάρχει και η άλλη άποψη που θέλει τα οχήματα να έχουν την δυνατότητα να εξυπηρετούν και πιο τουριστικές περιοχές έξω από τα χωριά και τους δήμους τους.
Στις ρυθμίσεις που επεξεργάζεται το υπουργείο Υποδομών και αναμένεται να οριστικοποιηθούν μετά από διάλογο με τους επαγγελματίες είναι:
Μισθωμένα οχήματα χωρίς ταξίμετρο
Στα πρότυπα των αγορών του εξωτερικού το υπουργείο δημιουργεί τις προϋποθέσεις για την διατήρηση των συμβατικών ταξί αλλά και τη δημιουργία μισθωμένων χωρίς ταξίμετρο. Τα οχήματα αυτά μπορεί να είναι λιμουζίνες ή βαν εννέα θέσεων που θα μισθώνεται με προσυμφωνημένο τίμημα.
Κύκλοι του υπουργείου Υποδομών αναφέρουν ότι η αλλαγή κατηγορίας σε πιο prive οχήματα δημόσιας χρήσης, θα γίνει από τις υφιστάμενες άδειες αν και άλλες πληροφορίες αναφέρουν ότι δεν έχουν ληφθεί οριστικές αποφάσεις. Όπως τονίζουν η χώρα μας είναι ανάγκη να δανειστεί εμπειρία και μορφές οργάνωσης από την ευρωπαϊκή αγορά και να προσφέρει ποιοτικές υπηρεσίες στον τουρισμό της.
«Δεν μπορεί ένας τουρίστας να επισκέπτεται την Ελλάδα και να μην μπορεί να μισθώσει ένα ταξί για κάποιες ώρες η μέρες ή μία παρέα να μην μπορεί να χρησιμοποιήσει ένα πολυθέσιο όχημα (βαν) και να χρειάζεται στις εξόδους της να πάρει δύο ή τρία ταξί», αναφέρουν.
Έκδοση νέων αδειών
Μέχρι σήμερα οι άδειες δίνονταν από το απόθεμα των υφιστάμενων ταξί και πωλούνταν με ένα τίμημα της τάξης των 100.000, το οποίο τις καλές εποχές ήταν και διπλάσιο.
Στην πραγματικότητα όμως τα μεγαλύτερο ποσό δινόταν κάτω από το τραπέζι, με αποτέλεσμα το κράτος να χάνει έσοδα. Οι νέες άδειες ταξί θα δίνονται με αντικειμενικά κριτήρια κατόπιν πλειοδοτικού διαγωνισμού, πιθανότατα βάσει εισοδηματικών, τουριστικών (αριθμός διανυκτερεύσεων) και πληθυσμιακών κριτηρίων ή εάν η περιοχή είναι λιμάνι.
Εξετάζεται επίσης η δυνατότητα να αποφασίζει η κάθε περιφέρεια ξεχωριστά για τον αριθμό των αδειών που θα χορηγήσει. Μελετούνται διάφορα μοντέλα του εξωτερικού που υπολογίζουν τις άδειες ανά 1.000 κατοίκους, από το υπουργείο όμως αναφέρουν ότι το αρχικό σενάριο για 2 άδειες για κάθε 1.000 κατοίκους δεν μπορεί να περπατήσει στις μεγάλες πόλεις (Αθήνα και Θεσσαλονίκη) που είναι τουριστικά και διαμετακομιστικά κέντρα.
Γκρουπάρισμα αδειών και συνεταιρισμοί
Η νομοθετική ρύθμιση που πρότεινε στους επαγγελματίες το υπουργείο προέβλεπε την δημιουργία οργανωμένων εταιρειών ΑΕ ή ΕΠΕ και συνεταιρισμών για την εκμετάλλευση των αδειών, στις οποίες οι μέτοχοι εκτός από μετρητά θα μπορούν να εισφέρουν και άδειες οχημάτων.
Στο θέμα εμφανίζονται να αντιδρούν οι επαγγελματίες, οι οποίοι ζητούν οργάνωση στα πρότυπα των ράδιο ταξί και των συνεταιρισμών. Η τελική πρόταση θα διαμορφωθεί από την πορεία των συζητήσεων αν και στην Ευρώπη οι εταιρείες αυτές είναι θεσμός.
Πλαφόν στις άδειες
Για να αποτραπεί καθεστώς ολιγοπωλίου στις άδειες, προτείνεται η απαγόρευση της απόκτησης από ένα πρόσωπο πάνω από ένα συγκεκριμένο αριθμό αδειών.
Δεν έχει οριστικοποιηθεί η λήψη μέτρων όμως το υπουργείο έχει προτείνει να μην υπερβαίνει το 10% του συνόλου των αδειών κυκλοφορίας εντός μιας μεγάλης περιφερειακής πόλης όπως είναι π.χ ο Βόλος και το 5% μίας κεντρικής διοικητικής μονάδας όπως είναι η Αθήνα ή η Θεσσαλονίκη.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι το τεχνικό κλιμάκιο της Τρόικας στις πρόσφατες συναντήσεις τους με υπηρεσιακούς παράγοντες του υπουργείου ζήτησε να υπάρξει άμεση επιτάχυνση και στην ρύθμιση του επαγγέλματος των Ταξί στα πρότυπα άλλων ευρωπαϊκών αγορών και πίεσε ο κλάδος να ενταχθεί στο μνημόνιο.
Στο υπουργείο Υποδομών όμως ισχυρίζονται ότι κατάφεραν να τον εξαιρέσουν ώστε να υπάρξει όλος ο απαιτούμενος χρόνος για να γίνει ουσιαστικός διάλογος.
Η κυβέρνηση, έχοντας ολοκληρώσει τις μεταρρυθμίσεις στους άλλους επαγγελματικούς φορείς και οργανισμούς (φορτηγά, ΟΣΕ, αστικές συγκοινωνίες) ετοιμάζει νέα νομοθετική ρύθμιση για τα ταξί, γνωρίζοντας ότι πρόκειται για έναν κλάδο που δεν θεωρείται, μεν, κλειστός (υπάρχουν σε όλη τη χώρα περί τις 30.000 άδειες) αλλά και που οι άδειες έως σήμερα δεν δίνονται με διαφάνεια, πωλούνται από το υφιστάμενο απόθεμα και μέσω ιδιοκτητών ή μαντράδων και με χαμηλό επίπεδο υπηρεσιών.
Διαφωνούν οι ταξιτζήδες
Στο υπουργείο «ξεσκονίζουν» τους τελευταίους μήνες το καθεστώς λειτουργίας των ταξί στις αγορές του Παρισιού, της Ρώμης της Μαδρίτης και του Βερολίνου με στόχο νέες μορφές οργάνωσης του κλάδου που θα φέρουν και αναβάθμιση υπηρεσιών σε μια τουριστική χώρα, όπως είναι η Ελλάδα.
Επί του παρόντος πάντως και… αθόρυβα οι επαγγελματίες του κλάδου χαρακτηρίζουν ασαφείς και αόριστες τις προτεινόμενες ρυθμίσεις και ετοιμάζονται να καταθέσουν τις δικές τους προτάσεις εντός των επομένων ημερών. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, όπως αναφέρουν, είναι το μπέρδεμα με τα διοικητικά όρια, μέσα στα οποία θα κυκλοφορούν τα οχήματα στην επαρχία. Κύκλοι του υπουργείου αναφέρουν ότι το θέμα παραμένει ανοικτό καθώς οι αυτοκινητιστές ζητούν να μην αλλάξουν έδρα τα ταξί της περιφέρειας αλλά υπάρχει και η άλλη άποψη που θέλει τα οχήματα να έχουν την δυνατότητα να εξυπηρετούν και πιο τουριστικές περιοχές έξω από τα χωριά και τους δήμους τους.
Στις ρυθμίσεις που επεξεργάζεται το υπουργείο Υποδομών και αναμένεται να οριστικοποιηθούν μετά από διάλογο με τους επαγγελματίες είναι:
Μισθωμένα οχήματα χωρίς ταξίμετρο
Στα πρότυπα των αγορών του εξωτερικού το υπουργείο δημιουργεί τις προϋποθέσεις για την διατήρηση των συμβατικών ταξί αλλά και τη δημιουργία μισθωμένων χωρίς ταξίμετρο. Τα οχήματα αυτά μπορεί να είναι λιμουζίνες ή βαν εννέα θέσεων που θα μισθώνεται με προσυμφωνημένο τίμημα.
Κύκλοι του υπουργείου Υποδομών αναφέρουν ότι η αλλαγή κατηγορίας σε πιο prive οχήματα δημόσιας χρήσης, θα γίνει από τις υφιστάμενες άδειες αν και άλλες πληροφορίες αναφέρουν ότι δεν έχουν ληφθεί οριστικές αποφάσεις. Όπως τονίζουν η χώρα μας είναι ανάγκη να δανειστεί εμπειρία και μορφές οργάνωσης από την ευρωπαϊκή αγορά και να προσφέρει ποιοτικές υπηρεσίες στον τουρισμό της.
«Δεν μπορεί ένας τουρίστας να επισκέπτεται την Ελλάδα και να μην μπορεί να μισθώσει ένα ταξί για κάποιες ώρες η μέρες ή μία παρέα να μην μπορεί να χρησιμοποιήσει ένα πολυθέσιο όχημα (βαν) και να χρειάζεται στις εξόδους της να πάρει δύο ή τρία ταξί», αναφέρουν.
Έκδοση νέων αδειών
Μέχρι σήμερα οι άδειες δίνονταν από το απόθεμα των υφιστάμενων ταξί και πωλούνταν με ένα τίμημα της τάξης των 100.000, το οποίο τις καλές εποχές ήταν και διπλάσιο.
Στην πραγματικότητα όμως τα μεγαλύτερο ποσό δινόταν κάτω από το τραπέζι, με αποτέλεσμα το κράτος να χάνει έσοδα. Οι νέες άδειες ταξί θα δίνονται με αντικειμενικά κριτήρια κατόπιν πλειοδοτικού διαγωνισμού, πιθανότατα βάσει εισοδηματικών, τουριστικών (αριθμός διανυκτερεύσεων) και πληθυσμιακών κριτηρίων ή εάν η περιοχή είναι λιμάνι.
Εξετάζεται επίσης η δυνατότητα να αποφασίζει η κάθε περιφέρεια ξεχωριστά για τον αριθμό των αδειών που θα χορηγήσει. Μελετούνται διάφορα μοντέλα του εξωτερικού που υπολογίζουν τις άδειες ανά 1.000 κατοίκους, από το υπουργείο όμως αναφέρουν ότι το αρχικό σενάριο για 2 άδειες για κάθε 1.000 κατοίκους δεν μπορεί να περπατήσει στις μεγάλες πόλεις (Αθήνα και Θεσσαλονίκη) που είναι τουριστικά και διαμετακομιστικά κέντρα.
Γκρουπάρισμα αδειών και συνεταιρισμοί
Η νομοθετική ρύθμιση που πρότεινε στους επαγγελματίες το υπουργείο προέβλεπε την δημιουργία οργανωμένων εταιρειών ΑΕ ή ΕΠΕ και συνεταιρισμών για την εκμετάλλευση των αδειών, στις οποίες οι μέτοχοι εκτός από μετρητά θα μπορούν να εισφέρουν και άδειες οχημάτων.
Στο θέμα εμφανίζονται να αντιδρούν οι επαγγελματίες, οι οποίοι ζητούν οργάνωση στα πρότυπα των ράδιο ταξί και των συνεταιρισμών. Η τελική πρόταση θα διαμορφωθεί από την πορεία των συζητήσεων αν και στην Ευρώπη οι εταιρείες αυτές είναι θεσμός.
Πλαφόν στις άδειες
Για να αποτραπεί καθεστώς ολιγοπωλίου στις άδειες, προτείνεται η απαγόρευση της απόκτησης από ένα πρόσωπο πάνω από ένα συγκεκριμένο αριθμό αδειών.
Δεν έχει οριστικοποιηθεί η λήψη μέτρων όμως το υπουργείο έχει προτείνει να μην υπερβαίνει το 10% του συνόλου των αδειών κυκλοφορίας εντός μιας μεγάλης περιφερειακής πόλης όπως είναι π.χ ο Βόλος και το 5% μίας κεντρικής διοικητικής μονάδας όπως είναι η Αθήνα ή η Θεσσαλονίκη.
Πηγή