Το πρόβλημα έχει αρχίσει να λαμβάνει σοβαρές διαστάσεις τους τελευταίους μήνες, αναγκάζοντας πλέον τη ΡΑΕ να παρέμβει υπό την πίεση των εταιρειών ενέργειας που πιέζουν να δημιουργηθεί «Τειρεσίας» για τους κακοπληρωτές, ώστε από τη μία να προστατεύσει τους καταναλωτές από τυχόν ανάλγητες πρακτικές των επιχειρήσεων, και από την άλλη να βάλει φραγμό στο φαινόμενο των «τζαμπατζήδων» που μεταπηδούν από τη μία εταιρεία στην άλλη για να γλιτώσουν χρέη.
Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της ΔΕΗ για τον Ιούλιο, η αξία των λογαριασμών που βρίσκονται σε καθυστέρηση ξεπερνούν τα 423 εκατ. ευρώ και είναι αυξημένοι κατά τουλάχιστον 30% από πέρυσι.
Στα τέλη του 2010, τα φέσια κυμαίνονταν στα 385 εκατ. ευρώ και το 2009 στα 285 εκατ. ευρώ. Τα τελευταία δυόμισι χρόνια δηλαδή η αξία των ανεξόφλητων λογαριασμών έχει αυξηθεί κατά 135 εκατ. ευρώ ή σχεδόν κατά 50%!
Από τα 423 εκατ. ευρώ των οφειλών που δεν έχει εισπράξει η ΔΕΗ, περισσότερα από 100 εκατ. ευρώ αντιμετωπίζονται από τη ΔΕΗ ως επισφαλείς απαιτήσεις. Αφορούν περίπου 190.000-200.000 νοικοκυριά και μικρές επιχειρήσεις (χαμηλή τάση) και πρόκειται για λογαριασμούς που παραμένουν απλήρωτοι για διάστημα μεγαλύτερο των 6 μηνών.
Μεγάλο μέρος του προβλήματος έχει μεταφερθεί πλέον και στους ιδιώτες προμηθευτές, οι οποίοι ανησυχούν ότι με την τροπή των πραγμάτων στην οικονομία, θα κληθούν να αντιμετωπίσουν ακόμη δυσκολότερες συνθήκες στο μέλλον.
Από εταιρεία σε εταιρεία
Για την ώρα, το σοβαρότερο πρόβλημά τους είναι οι «τζαμπατζήδες» του ρεύματος που εκμεταλλεύονται το σημερινό πλαίσιο, σύμφωνα με το οποίο η ύπαρξη ληξιπρόθεσμων οφειλών δεν αποτελεί εμπόδιο για την αλλαγή προμηθευτή, και μεταπηδούν από τη μία εταιρεία στην άλλη (ΔΕΗ, Energa, Aegean Power), χωρίς να πληρώνουν τα χρέη τους.
Βασικό τους αίτημα είναι να δημιουργηθεί, με τη συνδρομή της ΔΕΗ, μια «μαύρη λίστα» με τα στοιχεία των κακοπληρωτών ηλεκτρικού ρεύματος στα πρότυπα του τραπεζικού «Τειρεσία», ώστε να αξιοποιούν τα στοιχεία και να απορρίπτουν πελάτες.
Προς το παρόν, η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας απορρίπτει την πρόταση -αν και δηλώνει αναρμόδια- και προειδοποιεί πως ενδέχεται να ανακύψει ζήτημα παραβίασης των προσωπικών δεδομένων των πολιτών, παραπέμποντας στην Αρχή Προτασίας Προσωπικών Δεδομένων. Επισημαίνει δε πως οι εταιρείες δεν έχουν εξαντλήσει κάθε άλλο δυνατό μέτρο διαχείρισης της κατάστασης· στο πλαίσιο αυτό αντιπροτείνει άλλα μέτρα προστασίας των εταιρειών, τα οποία προτίθεται να εντάξει στον Κώδικα Προμήθειας Ηλεκτρικής Ενέργειας.
Μεταξύ αυτών, περιλαμβάνονται:
- Απόρριψη αίτησης. Η δυνατότητα των εταιρειών να αρνούνται τη σύνδεση σε κακοπληρωτές. Ο υποψήφιος πελάτης θα υποχρεώνεται να υποβάλει τον τελευταίο εκκαθαριστικό του λογαριασμό, ώστε να διαπιστώνεται η ύπαρξη ή όχι ληξιπρόθεσμων οφειλών.
- Η πληρωμή με πάγια εντολή στην τράπεζα με αντάλλαγμα μικρές εκπτώσεις.
- Η καταβολή εγγύησης. Οι εταιρείες να απαιτούν την προπληρωμή μέχρι και 3 λογαριασμών ως εγγύηση από καταναλωτές που έχουν «ιστορικό».
- Επισήμανση χρέους: Για να αλλάξει προμηθευτή ένας καταναλωτής θα πρέπει υποχρεωτικά να ενημερώσει τον διαχειριστή του δικτύου (ΔΕΗ) και στη συνέχεια να ενημερώνεται τόσο ο παλιός όσο και ο νέος προμηθευτής, ώστε να ανταλλάσσουν πληροφορίες για τυχόν ύπαρξη απλήρωτων λογαριασμών.
- Η ΡΑΕ επισημαίνει ότι οι εταιρείες θα πρέπει παράλληλα να ενημερώνουν τους ευάλωτους καταναλωτές για τη δυνατότητα αξιοποίησης του Κοινωνικού Τιμολογίου αλλά και να τον διευκολύνουν στην αποπληρωμή των λογαριασμών. *
enet.gr