Στο στόχαστρο των εργολάβων των αυτοκινητόδρομων έχουν μπει τα φορτηγά, καθώς υπολογίζεται ότι οι οδηγοί τους σε ποσοστό 30% εξακολουθούν να διέρχονται από τους σταθμούς διοδίων χωρίς να πληρώνουν. Ετοιμάζουν μπαράζ προσφυγών, στις οποίες, μαζί με τα διαφυγόντα έσοδα, θα επικαλούνται τη βλάβη που υφίστανται οι... πολίτες!
Υποστηρίζουν ότι οι μεταφορικές εταιρείες χρεώνουν στα τιμολόγιά τους και τα διόδια, τα οποία όμως στην πραγματικότητα δεν καταβάλλουν. Την ίδια στιγμή ρίχνουν το «χαρτί» των φορτηγατζήδων στις διαπραγματεύσεις με το υπουργείο Υποδομών για τις συμβάσεις των έργων, υποστηρίζοντας ότι με την άρνηση πληρωμής έχουν τινάξει στον αέρα τα χρηματοπιστωτικά προγράμματα! Πληροφορίες αναφέρουν ότι οι συζητήσεις θα ολοκληρωθούν τις επόμενες ημέρες και το υπουργείο έχει ζητήσει μείωση των τιμών στα διόδια της τάξης του 15-20% στα υπό κατασκευή τμήματα των αυτοκινητόδρομων και μικρότερη στα έτοιμα κομμάτια. Για το σκοπό αυτό θα αξιοποιήσει μέρος των μελλοντικών εσόδων του από τα διόδια που προβλέπουν οι συμβάσεις του 2007. Υπολογίζονται σε 23-25 δισ. ευρώ, θα αρχίσουν να εισπράττονται από το 2013 και μέχρι το 2037, οπότε λήγει η περίοδος παραχώρησης. Μαζί, όμως, θα έρθουν και οι ανακοινώσεις για έξι νέους σταθμούς διοδίων στην Εγνατία.
Μόνιμος στόχος των εργολάβων παραμένουν βέβαια οι οδηγοί Ι.Χ. που έχουν ενταχθεί στο κίνημα «Δεν πληρώνω». Τον Απρίλιο ξεκινούν και οι πρώτες δίκες που θα ξεκαθαρίσουν το καθεστώς των διοδίων «αλά ελληνικά».
Εκτός από τους κατασκευαστές έχουν υποβάλει προσφυγές οδηγοί που έχουν πληρώσει διόδια και ζητούν την επιστροφή των χρημάτων τους με το επιχείρημα ότι τα διόδια δεν ανταποκρίνονται στις υπηρεσίες και το επίπεδο ασφαλείας που προσφέρουν οι δρόμοι.
Το τελευταίο διάστημα, πιθανότατα κάτω από το μούδιασμα που προκάλεσε η ποινικοποίηση της ρύθμισης Ρέππα, καταγράφεται μείωση των οδηγών που αρνούνται να πληρώσουν, της τάξης του 50% σε σχέση με το πρώτο δίμηνο του 2011. Από στοιχεία που έδωσαν στην «Κ.Ε.» εκπρόσωποι των εργολάβων, στην εθνική οδό Αθηνών-Λαμίας και στο τμήμα από τη Μεταμόρφωση Αττικής ώς τη Σκάρφεια Φθιώτιδας οι οδηγοί που δεν πληρώνουν διόδια υπολογίζονται πλέον στο 8%, όταν το Δεκέμβριο ήταν 15-18% και τον Ιανουάριο είχαν πλησιάσει το 20%. Στο επόμενο τμήμα, από τις Ράχες Μαλιακού ώς το Κλειδί Ημαθίας, η συμμετοχή των οδηγών Ι.Χ. παραμένει γύρω στο 10%.
Στον αυτοκινητόδορμο Κορίνθου-Τρίπολης, όπου τα έργα προχωρούν με βάση το χρονοδιάγραμμα, οι διερχόμενοι πληρώνουν σε ποσοστό 99%, έναντι 98,5% το προηγούμενο διάστημα. Εκ-πληξη πάντως αποτελεί η «Ολυμπία οδός», όπου παρά την απαράδεκτη κατάσταση του δρόμου, είναι πολύ χαμηλό το ποσοστό των οδηγών που δεν πληρώνουν (1%, με τάσεις μείωσης).
enet.gr