Με τον αγωγό φυσικού αερίου Ελλάδας-Βουλγαρίας να πρόκειται να τεθεί σε λειτουργία σε ορίζοντα δύο ετών, ο υφυπουργός Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, Γιάννης Μανιάτης, επανέλαβε ότι η Ελλάδα μπορεί να εξασφαλίσει έσοδα 10-15 δισεκατομμυρίων δολαρίων σε 15 με 20 χρόνια.
Το ποσό αυτό προκύπτει από τους υπολογισμούς για εκμετάλλευση εγχώριων κοιτασμάτων πετρελαίου που εκτιμώνται σε 400-500 εκατομμύρια βαρέλια.
Από το βήμα του Συνεδρίου του Economist, επισήμανε ότι η κυβέρνηση δεν πρόκειται να δραπετεύσει, τονίζοντας ότι χρειάζεται πίστη σε αυτό που κάνουμε και να πούμε όχι στην ηττοπάθεια και την απαισιοδοξία, ενώ κατηγόρησε όσους αυτήν την ώρα υπόσχονται εύκολες λύσεις στους πολίτες.
Αναφερόμενος στα ενεργειακά, σημείωσε ότι οι βασικές προτεραιότητες της ενεργειακής πολιτικής είναι η ασφάλεια εφοδιασμού, η μείωση της εξάρτησης από εισαγόμενα καύσιμα, η αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής και η αντιμετώπιση της αστάθειας από τις διεθνείς εξελίξεις στην αγορά ενέργειας.
Στο πλαίσιο αυτό εντάσσονται οι επιλογές για κατασκευή των νέων αγωγών φυσικού αερίου (Τουρκίας - Ελλάδας - Ιταλίας, Ελλάδας - Βουλγαρίας, South Stream, TAP) και πετρελαίου (Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολη) που διέρχονται από τη χώρα μας.
Επισήμανε ότι ο αγωγός Τουρκίας - Ελλάδας - Ιταλίας (ITGI), που θα έχει και δυνατότητα αντίστροφης ροής (από Ιταλία προς Ελλάδα), σε συνδυασμό με τον ελληνοβουλγαρικό και τις επεκτάσεις του προς Ρουμανία, Ουγγαρία μπορεί να συμβάλλει αποφασιστικά στην ενεργειακή ασφάλεια της Ευρώπης και της περιοχής μας.
Υπογράμμισε ακόμη ότι o ITGI είναι το πιο ώριμο έργο από όσα εξετάζονται στην περιοχή και ότι η απόφαση για το έργο που θα επιλεγεί πρέπει να ληφθεί με τεχνοοικονομικά και όχι με πολιτικά κριτήρια.
Για τις έρευνες πετρελαίου επανέλαβε ότι σύντομα θα θεσπιστεί νέο θεσμικό πλαίσιο με βελτιωμένα κίνητρα για τους επενδυτές -μεταξύ αυτών και η μείωση της φορολογίας στο 20 %-, καθώς και για την ίδρυση φορέα διαχείρισης των δικαιωμάτων του Δημοσίου στην έρευνα και εκμετάλλευση υδρογονανθράκων.
Κατά τον υφυπουργό, είναι απολύτως ρεαλιστική η εκτίμηση πως σε βάθος 15-20 ετών η Ελλάδα μπορεί να αξιοποιήσει κοιτάσματα που αντιστοιχούν σε 3 - 4 "Πρίνους", δηλαδή 400-500 εκατομμύρια βαρέλια που μπορούν να εξασφαλίσουν έσοδα 10-15 δισεκατομμυρίων ευρώ για το ελληνικό Δημόσιο.
"Δεν θα λύσουμε το πρόβλημα του χρέους με το πετρέλαιο"
Εντός της επόμενης εβδομάδας πρόκειται να τεθεί σε δημόσια διαβούλευση η διεθνής πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την πραγματοποίηση σεισμικών ερευνών για ανακάλυψη κοιτασμάτων πετρελαίου σε Ιόνιο και Νότια Κρήτη.
"Ό, τι έχει λεχθεί τα τελευταία 15 χρόνια για τα κοιτάσματα πετρελαίου στην Ελλάδα θα κριθεί από την πραγματικότητα σε ελάχιστους μήνες. Θα ξέρουμε αν έχουμε, πού και πόσο με ακρίβεια και αξιοπιστία. Δεν θέλω να θεωρήσει κανείς ότι η Ελλάδα θα λύσει το πρόβλημα του χρέους της βρίσκοντας πετρέλαιο. Δεν θα πάμε τον πήχυ εκεί που δεν το επιτρέπει ούτε το πιο αισιόδοξο σενάριο", υπογράμμισε.
Σε λίγες εβδομάδες θα ανακοινωθούν οι ανάδοχοι για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από τα τέσσερα γεωθερμικά πεδία που τέθηκαν σε διαγωνισμό, καθώς και ότι τα κοιτάσματα ουρανίου στο Κιλκίς και το Παρανέστι της Δράμας είναι υπαρκτά μεν, αλλά σύμφωνα με το ΙΓΜΕ δεν είναι οικονομικά εκμεταλλεύσιμα.
Ωστόσο, έχει δοθεί εντολή να επαναξιολογηθούν όλα τα δεδομένα, καθώς επιλογή της κυβέρνησης είναι να αξιοποιήσουμε το σύνολο του ορυκτού πλούτου της χώρας.
Σε ό,τι αφορά τους αγωγούς φυσικού αερίου που σχεδιάζονται στην περιοχή, ο αντιπρόεδρος και αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΠΑ, Σ. Παλαιογιάννης, ανήγγειλε την κατασκευή νέου σταθμού υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) στη Βόρειο Ελλάδα.
Εξετάζεται, όπως σημείωσε, αν ο σταθμός θα είναι χερσαίος ή πλωτός και θα έχει εξαγωγικό χαρακτήρα, με στόχο τις αγορές της Νοτιοανατολικής Ευρώπης και των Βαλκανίων. Η ΔΕΠΑ διαθέτει ήδη σταθμό LNG στη νησίδα Ρεβυθούσα, ανοιχτά των Μεγάρων, όπου εισάγεται με πλοία και αποθηκεύεται υγροποιημένο φυσικό αέριο, αεριοποιείται και διοχετεύεται μέσω αγωγού στο εθνικό δίκτυο.
Ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Ποσειδών, Elio Ruggeri, επισήμανε την τεχνική και οικονομική ωριμότητα του αγωγού Τουρκίας - Ελλάδας – Ιταλίας, με την εταιρεία να κατασκευάζει το υποθαλάσσιο τμήμα του αγωγού Ελλάδας – Ιταλίας.
Τα τεχνικά χαρακτηριστικά του αγωγού ταιριάζουν απόλυτα με τα δεδομένα του κοιτάσματος Σαχ- Ντενίζ του Αζερμπαϊτζάν που είναι η πιθανότερη πηγή τροφοδοσίας του έργου. Προϋπόθεση, βέβαια είναι να κλείσει η συμφωνία με το Αζερμπαϊτζάν.
Ανέφερε επίσης ότι αυτή τη στιγμή η εταιρία βρίσκεται σε διαδικασία οριστικοποίησης της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων και ζήτησε την έγκριση του ΥΠΕΚΑ ως το τέλος του χρόνου.
Το ποσό αυτό προκύπτει από τους υπολογισμούς για εκμετάλλευση εγχώριων κοιτασμάτων πετρελαίου που εκτιμώνται σε 400-500 εκατομμύρια βαρέλια.
Από το βήμα του Συνεδρίου του Economist, επισήμανε ότι η κυβέρνηση δεν πρόκειται να δραπετεύσει, τονίζοντας ότι χρειάζεται πίστη σε αυτό που κάνουμε και να πούμε όχι στην ηττοπάθεια και την απαισιοδοξία, ενώ κατηγόρησε όσους αυτήν την ώρα υπόσχονται εύκολες λύσεις στους πολίτες.
Αναφερόμενος στα ενεργειακά, σημείωσε ότι οι βασικές προτεραιότητες της ενεργειακής πολιτικής είναι η ασφάλεια εφοδιασμού, η μείωση της εξάρτησης από εισαγόμενα καύσιμα, η αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής και η αντιμετώπιση της αστάθειας από τις διεθνείς εξελίξεις στην αγορά ενέργειας.
Στο πλαίσιο αυτό εντάσσονται οι επιλογές για κατασκευή των νέων αγωγών φυσικού αερίου (Τουρκίας - Ελλάδας - Ιταλίας, Ελλάδας - Βουλγαρίας, South Stream, TAP) και πετρελαίου (Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολη) που διέρχονται από τη χώρα μας.
Επισήμανε ότι ο αγωγός Τουρκίας - Ελλάδας - Ιταλίας (ITGI), που θα έχει και δυνατότητα αντίστροφης ροής (από Ιταλία προς Ελλάδα), σε συνδυασμό με τον ελληνοβουλγαρικό και τις επεκτάσεις του προς Ρουμανία, Ουγγαρία μπορεί να συμβάλλει αποφασιστικά στην ενεργειακή ασφάλεια της Ευρώπης και της περιοχής μας.
Υπογράμμισε ακόμη ότι o ITGI είναι το πιο ώριμο έργο από όσα εξετάζονται στην περιοχή και ότι η απόφαση για το έργο που θα επιλεγεί πρέπει να ληφθεί με τεχνοοικονομικά και όχι με πολιτικά κριτήρια.
Για τις έρευνες πετρελαίου επανέλαβε ότι σύντομα θα θεσπιστεί νέο θεσμικό πλαίσιο με βελτιωμένα κίνητρα για τους επενδυτές -μεταξύ αυτών και η μείωση της φορολογίας στο 20 %-, καθώς και για την ίδρυση φορέα διαχείρισης των δικαιωμάτων του Δημοσίου στην έρευνα και εκμετάλλευση υδρογονανθράκων.
Κατά τον υφυπουργό, είναι απολύτως ρεαλιστική η εκτίμηση πως σε βάθος 15-20 ετών η Ελλάδα μπορεί να αξιοποιήσει κοιτάσματα που αντιστοιχούν σε 3 - 4 "Πρίνους", δηλαδή 400-500 εκατομμύρια βαρέλια που μπορούν να εξασφαλίσουν έσοδα 10-15 δισεκατομμυρίων ευρώ για το ελληνικό Δημόσιο.
"Δεν θα λύσουμε το πρόβλημα του χρέους με το πετρέλαιο"
Εντός της επόμενης εβδομάδας πρόκειται να τεθεί σε δημόσια διαβούλευση η διεθνής πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την πραγματοποίηση σεισμικών ερευνών για ανακάλυψη κοιτασμάτων πετρελαίου σε Ιόνιο και Νότια Κρήτη.
"Ό, τι έχει λεχθεί τα τελευταία 15 χρόνια για τα κοιτάσματα πετρελαίου στην Ελλάδα θα κριθεί από την πραγματικότητα σε ελάχιστους μήνες. Θα ξέρουμε αν έχουμε, πού και πόσο με ακρίβεια και αξιοπιστία. Δεν θέλω να θεωρήσει κανείς ότι η Ελλάδα θα λύσει το πρόβλημα του χρέους της βρίσκοντας πετρέλαιο. Δεν θα πάμε τον πήχυ εκεί που δεν το επιτρέπει ούτε το πιο αισιόδοξο σενάριο", υπογράμμισε.
Σε λίγες εβδομάδες θα ανακοινωθούν οι ανάδοχοι για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από τα τέσσερα γεωθερμικά πεδία που τέθηκαν σε διαγωνισμό, καθώς και ότι τα κοιτάσματα ουρανίου στο Κιλκίς και το Παρανέστι της Δράμας είναι υπαρκτά μεν, αλλά σύμφωνα με το ΙΓΜΕ δεν είναι οικονομικά εκμεταλλεύσιμα.
Ωστόσο, έχει δοθεί εντολή να επαναξιολογηθούν όλα τα δεδομένα, καθώς επιλογή της κυβέρνησης είναι να αξιοποιήσουμε το σύνολο του ορυκτού πλούτου της χώρας.
Σε ό,τι αφορά τους αγωγούς φυσικού αερίου που σχεδιάζονται στην περιοχή, ο αντιπρόεδρος και αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΠΑ, Σ. Παλαιογιάννης, ανήγγειλε την κατασκευή νέου σταθμού υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) στη Βόρειο Ελλάδα.
Εξετάζεται, όπως σημείωσε, αν ο σταθμός θα είναι χερσαίος ή πλωτός και θα έχει εξαγωγικό χαρακτήρα, με στόχο τις αγορές της Νοτιοανατολικής Ευρώπης και των Βαλκανίων. Η ΔΕΠΑ διαθέτει ήδη σταθμό LNG στη νησίδα Ρεβυθούσα, ανοιχτά των Μεγάρων, όπου εισάγεται με πλοία και αποθηκεύεται υγροποιημένο φυσικό αέριο, αεριοποιείται και διοχετεύεται μέσω αγωγού στο εθνικό δίκτυο.
Ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Ποσειδών, Elio Ruggeri, επισήμανε την τεχνική και οικονομική ωριμότητα του αγωγού Τουρκίας - Ελλάδας – Ιταλίας, με την εταιρεία να κατασκευάζει το υποθαλάσσιο τμήμα του αγωγού Ελλάδας – Ιταλίας.
Τα τεχνικά χαρακτηριστικά του αγωγού ταιριάζουν απόλυτα με τα δεδομένα του κοιτάσματος Σαχ- Ντενίζ του Αζερμπαϊτζάν που είναι η πιθανότερη πηγή τροφοδοσίας του έργου. Προϋπόθεση, βέβαια είναι να κλείσει η συμφωνία με το Αζερμπαϊτζάν.
Ανέφερε επίσης ότι αυτή τη στιγμή η εταιρία βρίσκεται σε διαδικασία οριστικοποίησης της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων και ζήτησε την έγκριση του ΥΠΕΚΑ ως το τέλος του χρόνου.
news247.gr