Ευρύτατες αλλαγές στο καθεστώς αδειοδότησης και λειτουργίας των ταξί προβλέπει το Προεδρικό Διάταγμα που προωθεί το υπουργείο Υποδομών. Εκδίδονται νέες άδειες, ο αριθμός των οποίων θα καθορίζεται με μαθηματικό τύπο, ανοίγει ο δρόμος για την είσοδο εταιρειών στο χώρο, δημιουργούνται νέες κατηγορίες ταξί, όπως μίνι-βαν και καταργούνται περιορισμοί για την έκδοση άδειας οδήγησης.
Το υπουργείο προαναγγέλλει την έκδοση νέων αδειών, ο αριθμός των οποίων θα καθορίζεται από τις ανάγκες κάθε περιοχής (πληθυσμός και τουριστική κίνηση). Καθιερώνονται συντελεστές των ταξί που θα πρέπει να αντιστοιχούν σε κάθε χίλιους κατοίκους, με βάση τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Συγκεκριμένα προβλέπονται 2,5 ταξί ανά 1.000 κατοίκους για την Αθήνα και 2 ταξί ανά 1.000 κατοίκους για την υπόλοιπη Ελλάδα.
Όπως σημειώνει το υπουργείο, ο αριθμός των ταξί στα κράτη-μέλη της Ε.Ε. κυμαίνεται από 1,3 έως 2 ανά 1.000 κατοίκους.
Το Προεδρικό Διάταγμα αίρει κάθε περιορισμό για την απόκτηση άδεια ταξί. Πλέον θα μπορούν να τις αγοράσουν φυσικά πρόσωπα αλλά και εταιρείες οποιασδήποτε μορφής (ΑΕ, ΕΠΕ, ΟΕ, ΕΕ). Αίρονται και οι περιορισμοί ως προς τις νομικές μορφές εκμετάλλευσης αδειών ταξί.
Το υπουργείο υποστηρίζει ότι θα ληφθεί δράση για την αποφυγή δημιουργίας μονοπωλίων ή ολιγοπωλίων. Θα υπάρχει πρόβλεψη ώστε ανά έδρα να μην ξεπερνιέται ένα συγκεκριμένο ποσοστό αδειών που θα κατέχει ένας και μόνον ιδιοκτήτης (5% του συνολικού αριθμού στην Αθήνα ή Θεσσαλονίκη, 10% αλλού).
Σημειώνεται ότι σύμφωνα με το υφιστάμενο καθεστώς, άδειες ταξί μπορούσαν να αγοράζουν μόνο φυσικά πρόσωπα - κάτοχοι άδειας οδηγού ταξί. Ένα φυσικό πρόσωπο μπορούσε να έχει έως δύο άδειες, ενώ μπορούσαν να συσταθούν μόνον ιδιότυπες εταιρείες ιδιοκτητών ταξί.
Προβλέπονται κοινωνικά κριτήρια για τους δικαιούχους νέων αδειών, όπως μοριοδότηση σε πολύτεκνους, μακροχρόνια ανέργους, ανάπηρους 67% και άνω. Αν δεν βρεθούν δικαιούχοι της κατηγορίας αυτής, οι νέες άδειες θα χορηγούνται με ηλεκτρονική δημοπρασία σε φυσικά και νομικά πρόσωπα.
Όσον αφορά στην έκδοση άδειας οδηγού, καταργούνται όλα τα επαγγελματικά ασυμβίβαστα και αίρεται ο γεωγραφικός περιορισμός της άδειας (θα ισχύει για όλη την Ελλάδα). Θα απαιτείται επαρκής γνώση της ελληνικής γλώσσας και απολυτήριο Γυμνασίου ή ισοτίμου της αλλοδαπής.
Για τη μέθοδο μεταβίβασης των αδειών, πέρα από τη συμβολαιογραφική πράξη που ισχύει σήμερα θα μπορεί να γίνεται και μέσω ηλεκτρονικής δημοπρασίας.
Παράλληλα, αίρεται η απαγόρευση στην αλλαγή έδρας. Το Προεδρικό Διάταγμα προβλέπει:
α) Αν υπάρχει υπερτοπική υποδομή (λιμάνι, αεροδρόμιο κ.λπ.) η περιοχή διευρύνεται άμεσα (κυρίως τουριστικές περιοχές).
β) Δυνατότητα διεύρυνσης περιοχής κοινής λειτουργίας μέχρι επίπεδο Καλλικρατικού Δήμου και όμορης δημοτικής ενότητας (απόφαση Περιφερειακού Συμβουλίου, κυρίως σε τουριστικές περιοχές).
γ) Στα μεγάλα μητροπολιτικά κέντρα Αθήνας, Θεσσαλονίκης παραμένουν οι υφιστάμενες μεγάλες έδρες, σε σύνδεση με τις υπερτοπικές υποδομές.
δ) Αν η Τοπική Αυτοδιοίκηση Β’ Βαθμού δεν αποφασίσει διαφορετικά, οι έδρες παραμένουν οι τοπικές και δημοτικές ενότητες του ν. 38532/2010 (Καλλικράτη).
Εισάγεται η δυνατότητα χρησιμοποίησης 7θέσεων και 9θέσεων οχημάτων και η δυνατότητα χρησιμοποίησης όλων των συστημάτων επικοινωνίας (ραδιοδίκτυα, κινητά τηλέφωνα, TETRA, internet κ.λπ.) για την επικοινωνία του επιβάτη με τις εταιρείες ταξί.
Εκσυγχρονίζεται ο κανονισμός λειτουργίας, που ισχύει από το 1987 και τα διοικητικά πρόστιμα για τις παραβάσεις οδηγών και ιδιοκτητών.
Τέλος, προωθείται η δημιουργία νέων κατηγοριών οχημάτων δημόσιας χρήσης, με διαφορετικό χρώμα από τα ταξί, θέσεις κ.λπ, λιγότερα διακριτικά και μεγαλύτερη ευελιξία στην επιλογή οχήματος. Τα κίτρινα ταξί θα μπορούν να μεταπηδούν σε αυτή την κατηγορία. Η κατηγορία αυτή, μόνον κατόπιν συνεννόησης θα έχει διαφορετικό κόμιστρο.
enet.gr
Το υπουργείο προαναγγέλλει την έκδοση νέων αδειών, ο αριθμός των οποίων θα καθορίζεται από τις ανάγκες κάθε περιοχής (πληθυσμός και τουριστική κίνηση). Καθιερώνονται συντελεστές των ταξί που θα πρέπει να αντιστοιχούν σε κάθε χίλιους κατοίκους, με βάση τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Συγκεκριμένα προβλέπονται 2,5 ταξί ανά 1.000 κατοίκους για την Αθήνα και 2 ταξί ανά 1.000 κατοίκους για την υπόλοιπη Ελλάδα.
Όπως σημειώνει το υπουργείο, ο αριθμός των ταξί στα κράτη-μέλη της Ε.Ε. κυμαίνεται από 1,3 έως 2 ανά 1.000 κατοίκους.
Το Προεδρικό Διάταγμα αίρει κάθε περιορισμό για την απόκτηση άδεια ταξί. Πλέον θα μπορούν να τις αγοράσουν φυσικά πρόσωπα αλλά και εταιρείες οποιασδήποτε μορφής (ΑΕ, ΕΠΕ, ΟΕ, ΕΕ). Αίρονται και οι περιορισμοί ως προς τις νομικές μορφές εκμετάλλευσης αδειών ταξί.
Το υπουργείο υποστηρίζει ότι θα ληφθεί δράση για την αποφυγή δημιουργίας μονοπωλίων ή ολιγοπωλίων. Θα υπάρχει πρόβλεψη ώστε ανά έδρα να μην ξεπερνιέται ένα συγκεκριμένο ποσοστό αδειών που θα κατέχει ένας και μόνον ιδιοκτήτης (5% του συνολικού αριθμού στην Αθήνα ή Θεσσαλονίκη, 10% αλλού).
Σημειώνεται ότι σύμφωνα με το υφιστάμενο καθεστώς, άδειες ταξί μπορούσαν να αγοράζουν μόνο φυσικά πρόσωπα - κάτοχοι άδειας οδηγού ταξί. Ένα φυσικό πρόσωπο μπορούσε να έχει έως δύο άδειες, ενώ μπορούσαν να συσταθούν μόνον ιδιότυπες εταιρείες ιδιοκτητών ταξί.
Προβλέπονται κοινωνικά κριτήρια για τους δικαιούχους νέων αδειών, όπως μοριοδότηση σε πολύτεκνους, μακροχρόνια ανέργους, ανάπηρους 67% και άνω. Αν δεν βρεθούν δικαιούχοι της κατηγορίας αυτής, οι νέες άδειες θα χορηγούνται με ηλεκτρονική δημοπρασία σε φυσικά και νομικά πρόσωπα.
Όσον αφορά στην έκδοση άδειας οδηγού, καταργούνται όλα τα επαγγελματικά ασυμβίβαστα και αίρεται ο γεωγραφικός περιορισμός της άδειας (θα ισχύει για όλη την Ελλάδα). Θα απαιτείται επαρκής γνώση της ελληνικής γλώσσας και απολυτήριο Γυμνασίου ή ισοτίμου της αλλοδαπής.
Για τη μέθοδο μεταβίβασης των αδειών, πέρα από τη συμβολαιογραφική πράξη που ισχύει σήμερα θα μπορεί να γίνεται και μέσω ηλεκτρονικής δημοπρασίας.
Παράλληλα, αίρεται η απαγόρευση στην αλλαγή έδρας. Το Προεδρικό Διάταγμα προβλέπει:
α) Αν υπάρχει υπερτοπική υποδομή (λιμάνι, αεροδρόμιο κ.λπ.) η περιοχή διευρύνεται άμεσα (κυρίως τουριστικές περιοχές).
β) Δυνατότητα διεύρυνσης περιοχής κοινής λειτουργίας μέχρι επίπεδο Καλλικρατικού Δήμου και όμορης δημοτικής ενότητας (απόφαση Περιφερειακού Συμβουλίου, κυρίως σε τουριστικές περιοχές).
γ) Στα μεγάλα μητροπολιτικά κέντρα Αθήνας, Θεσσαλονίκης παραμένουν οι υφιστάμενες μεγάλες έδρες, σε σύνδεση με τις υπερτοπικές υποδομές.
δ) Αν η Τοπική Αυτοδιοίκηση Β’ Βαθμού δεν αποφασίσει διαφορετικά, οι έδρες παραμένουν οι τοπικές και δημοτικές ενότητες του ν. 38532/2010 (Καλλικράτη).
Εισάγεται η δυνατότητα χρησιμοποίησης 7θέσεων και 9θέσεων οχημάτων και η δυνατότητα χρησιμοποίησης όλων των συστημάτων επικοινωνίας (ραδιοδίκτυα, κινητά τηλέφωνα, TETRA, internet κ.λπ.) για την επικοινωνία του επιβάτη με τις εταιρείες ταξί.
Εκσυγχρονίζεται ο κανονισμός λειτουργίας, που ισχύει από το 1987 και τα διοικητικά πρόστιμα για τις παραβάσεις οδηγών και ιδιοκτητών.
Τέλος, προωθείται η δημιουργία νέων κατηγοριών οχημάτων δημόσιας χρήσης, με διαφορετικό χρώμα από τα ταξί, θέσεις κ.λπ, λιγότερα διακριτικά και μεγαλύτερη ευελιξία στην επιλογή οχήματος. Τα κίτρινα ταξί θα μπορούν να μεταπηδούν σε αυτή την κατηγορία. Η κατηγορία αυτή, μόνον κατόπιν συνεννόησης θα έχει διαφορετικό κόμιστρο.
enet.gr