Την ώρα που οι Ευρωπαίοι άρχιζαν την επίσημη ενημέρωση για το σχέδιο αντιμετώπισης της κρίσης χρέους για την Ελλάδα, οι Έλληνες τραπεζίτες είχαν ήδη κάνει τους πρώτους υπολογισμούς για τις επιπτώσεις στο τραπεζικό σύστημα από την συμμετοχή των ιδιωτών στο νέο πακέτο.
Καταρχήν, εκείνο που είναι απολύτως ξεκάθαρο είναι πως οι καταθέσεις δεν διατρέχουν τον παραμικρό κίνδυνο από τη στιγμή που έχει διασφαλισθεί η παροχή ρευστότητας στο σύστημα, καθώς ακόμη και σε περίπτωση υποβάθμισης της ελληνικής οικονομίας σε καθεστώς χρεοκοπίας, η παρέμβαση του ΕFSF αποτελεί εγγύηση για την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα σε σχέση με τα ελληνικκά ομόλογα.
Παρ' ότι ακόμη δεν έχουν παρουσιαστεί αναλυτικά οι όροι της συμμετοχής, σύμφωνα με τις αρχικές εκτιμήσεις, η συμμετοχή των ιδιωτών η οποία είναι εθελοντική, ισοδυναμεί με ένα hair cut της τάξεως του 20% επί των επιμηκυνόμενων ομολόγων, δηλαδή υψηλότερο από την υπόθεση (15%) κουρέματος, υπόθεση βάσει της οποίας οι ελληνικές τράπεζες υποβλήθηκαν στα πρόσφατα stress tests.
Οι επιπτώσεις αυτού του hair cut σύμφωνα με τις πρώτες μετρήσεις εκτιμάται πως κυμαίνονται μεταξύ 6-9 δισ. ευρώ για το ελληνικό τραπεζικό σύστημα, γεγονός που, εφόσον οι εκτιμήσεις είναι σωστές, σημαίνει πιθανότατα ανάγκη πρόσθετων κεφαλαίων για τις ελληνικές τράπεζες, καθιστώντας το θέμα τα κεφαλαιακής επάρκειας σοβαρότερο από εκείνο της ρευστότητας, που όπως φαίνεται έχει καλυφθεί.
Σημειώνεται ότι για τις ελληνικές τράπεζες δεν τίθεται ούτε καν ρητορικά το ερώτημα της συμμετοχής τους στο σχέδιο διάσωσης, δεδομένου ότι όλες έχουν συμμετοχή του δημοσίου το οποίο κατέχει προνομιούχες μετοχές, βάσει του αρχικού πακέτου ενίσχυσης που είχαν λάβει επί Αλογοσκούφη.
Στην περίπτωση που -είναι και το πιθανότερο- απαιτηθεί κεφαλαιακή ενίσχυση, είτε οι μέτοχοι θα πρέπει να επωμισθούν το βάρος αυτό, είτε οι τράπεζες θα πρέπει να βρουν νέα κεφάλαια από άλλες πηγές, π.χ. από πωλήσεις περιουσιακών στοιχείων.
Υπενθυμίζεται ότι η βελτίωση των δεικτών των ελληνικών τραπεζών στα πρόσφατα stress tests προκύπτει με βάση τις παραδοχές αποφάσεων ή κινήσεων που έχουν ήδη δρομολογηθεί (π.χ. αυξήσεις κεφαλαίου, πωλήσεις περιουσιακών στοιχείων) και που η ολοκλήρωσή τους έχει ήδη ληφθεί υπόψη από τα stress tests.
Στην περίπτωση κατά την οποία οι τράπεζες δεν θα μπορέσουν να καλύψουν μόνες τους τις ανάγκες ενίσχυσης των κεφαλαίων, μπορούν να καταφύγουν στον μηχανισμό του EFSF που θα ενισχυθεί για το σκοπό αυτό με πρόσθετα κεφάλαια. Αυτό σημαίνει, εξηγούν στελέχη της τραπεζικής αγοράς πως οι τράπεζες που δεν θα καλύψουν τα κεφάλαια που απαιτούνται, ουσιαστικά οδηγούνται σε κρατικοποίηση.
Η πίεση αυτή, εκτιμούν στην κυβέρνηση αλλά και στην αγορά, το πιθανότερο είναι να επισπεύσει τις εξελίξεις προς την κατεύθυνση αναδιάρθρωσης του τραπεζικού συστήματος, το οποίο τον προσεχή Σεπτέμβριο θα υποβληθεί σε νέους ελέγχους για την ποιότητα των δανειακών χαρτοφυλακίων τους και την επάρκεια των σχηματισθέντων προβλέψεων έναντι των κινδύνων που έχουν αναλάβει.
Όλα αυτά αναμένεται να αξιολογηθούν λεπτομερώς τις επόμενες ημέρες που θα υπάρξει αναλυτική παρουσίαση των όρων του σχεδίου συμμετοχής των ιδιωτών.
protothema.gr
Καταρχήν, εκείνο που είναι απολύτως ξεκάθαρο είναι πως οι καταθέσεις δεν διατρέχουν τον παραμικρό κίνδυνο από τη στιγμή που έχει διασφαλισθεί η παροχή ρευστότητας στο σύστημα, καθώς ακόμη και σε περίπτωση υποβάθμισης της ελληνικής οικονομίας σε καθεστώς χρεοκοπίας, η παρέμβαση του ΕFSF αποτελεί εγγύηση για την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα σε σχέση με τα ελληνικκά ομόλογα.
Παρ' ότι ακόμη δεν έχουν παρουσιαστεί αναλυτικά οι όροι της συμμετοχής, σύμφωνα με τις αρχικές εκτιμήσεις, η συμμετοχή των ιδιωτών η οποία είναι εθελοντική, ισοδυναμεί με ένα hair cut της τάξεως του 20% επί των επιμηκυνόμενων ομολόγων, δηλαδή υψηλότερο από την υπόθεση (15%) κουρέματος, υπόθεση βάσει της οποίας οι ελληνικές τράπεζες υποβλήθηκαν στα πρόσφατα stress tests.
Οι επιπτώσεις αυτού του hair cut σύμφωνα με τις πρώτες μετρήσεις εκτιμάται πως κυμαίνονται μεταξύ 6-9 δισ. ευρώ για το ελληνικό τραπεζικό σύστημα, γεγονός που, εφόσον οι εκτιμήσεις είναι σωστές, σημαίνει πιθανότατα ανάγκη πρόσθετων κεφαλαίων για τις ελληνικές τράπεζες, καθιστώντας το θέμα τα κεφαλαιακής επάρκειας σοβαρότερο από εκείνο της ρευστότητας, που όπως φαίνεται έχει καλυφθεί.
Σημειώνεται ότι για τις ελληνικές τράπεζες δεν τίθεται ούτε καν ρητορικά το ερώτημα της συμμετοχής τους στο σχέδιο διάσωσης, δεδομένου ότι όλες έχουν συμμετοχή του δημοσίου το οποίο κατέχει προνομιούχες μετοχές, βάσει του αρχικού πακέτου ενίσχυσης που είχαν λάβει επί Αλογοσκούφη.
Στην περίπτωση που -είναι και το πιθανότερο- απαιτηθεί κεφαλαιακή ενίσχυση, είτε οι μέτοχοι θα πρέπει να επωμισθούν το βάρος αυτό, είτε οι τράπεζες θα πρέπει να βρουν νέα κεφάλαια από άλλες πηγές, π.χ. από πωλήσεις περιουσιακών στοιχείων.
Υπενθυμίζεται ότι η βελτίωση των δεικτών των ελληνικών τραπεζών στα πρόσφατα stress tests προκύπτει με βάση τις παραδοχές αποφάσεων ή κινήσεων που έχουν ήδη δρομολογηθεί (π.χ. αυξήσεις κεφαλαίου, πωλήσεις περιουσιακών στοιχείων) και που η ολοκλήρωσή τους έχει ήδη ληφθεί υπόψη από τα stress tests.
Στην περίπτωση κατά την οποία οι τράπεζες δεν θα μπορέσουν να καλύψουν μόνες τους τις ανάγκες ενίσχυσης των κεφαλαίων, μπορούν να καταφύγουν στον μηχανισμό του EFSF που θα ενισχυθεί για το σκοπό αυτό με πρόσθετα κεφάλαια. Αυτό σημαίνει, εξηγούν στελέχη της τραπεζικής αγοράς πως οι τράπεζες που δεν θα καλύψουν τα κεφάλαια που απαιτούνται, ουσιαστικά οδηγούνται σε κρατικοποίηση.
Η πίεση αυτή, εκτιμούν στην κυβέρνηση αλλά και στην αγορά, το πιθανότερο είναι να επισπεύσει τις εξελίξεις προς την κατεύθυνση αναδιάρθρωσης του τραπεζικού συστήματος, το οποίο τον προσεχή Σεπτέμβριο θα υποβληθεί σε νέους ελέγχους για την ποιότητα των δανειακών χαρτοφυλακίων τους και την επάρκεια των σχηματισθέντων προβλέψεων έναντι των κινδύνων που έχουν αναλάβει.
Όλα αυτά αναμένεται να αξιολογηθούν λεπτομερώς τις επόμενες ημέρες που θα υπάρξει αναλυτική παρουσίαση των όρων του σχεδίου συμμετοχής των ιδιωτών.
protothema.gr