Μάχη με το χρόνο, τα παρατημένα εργοτάξια και τις διάσπαρτες κορίνες σε όλη την ελληνική επικράτεια του οδικού δικτύου δίνει η κυβέρνηση, ποντάροντας στο μόνο σίγουρο «άλογο» για να διασωθούν τα έργα, που είναι η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.
Η τελευταία φαντάζει η μόνη ασφαλής λύση για την επαναχρηματοδότηση των πέντε μεγάλων οδικών αξόνων αφού η συζήτηση με τις πάνω από 80 εμπορικές ελληνικές και ξένες τράπεζες δεν έχει καταλήξει πουθενά εδώ και μήνες. Η μόνη αλλαγή είναι ότι εσχάτως στο θέμα των διαπραγματεύσεων έχει εμπλακεί και το Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων, το οποίο θα καρπωθεί με σκοπό να εκμεταλλευτεί τα μελλοντικά έσοδα των διοδίων από τα έργα.
Στο αρμόδιο υπουργείο Υποδομών συνεχίζει να επικρατεί πλήρες αλαλούμ και χωρίς να παραγνωρίζεται η δυσκολία του εγχειρήματος και των διεκδικήσεων, τα έργα φαίνεται να αποτελούν θύμα και των απανωτών πολιτικών προϊσταμένων που άλλαξαν τους τελευταίους μήνες.
Ενώ η κυβέρνηση έως πρότινος μιλούσε για εντατικές διαπραγματεύσεις με τις συμβαλλόμενες πλευρές, τις προηγούμενες μέρες ο νέος υπουργός Υποδομών κ. Μάκης Βορίδης δήλωνε ότι πρόσφατα ξεκίνησε και πάλι ο διάλογος από την ανάγκη να βρεθεί άμεσα λύση με εντολή και του νέου Πρωθυπουργού.
Έκπληξη μάλιστα αποτέλεσε η αναφορά του κ. Βορίδη για πιθανότητα άμεσης ενεργοποίησης ενός εκ των πέντε οδικών αξόνων που στελέχη του υπουργείου ανέφεραν ότι εννοούσε τον Μορέα (Κόρινθος-Τρίπολη –Καλαμάτα). Το μόνο έργο που ως σήμερα το υπουργείο αλλά και οι εργολάβοι διατείνονταν ότι δούλευε κανονικά!
Πληροφορίες αναφέρουν όμως ότι ακόμη και εκεί, όπου έχει κατασκευαστεί το 70% της παραχώρησης, έχουν απολυθεί εκατοντάδες εργαζόμενοι το τελευταίο διάστημα και τα εργοτάξια υπολειτουργούν, αντιμετωπίζοντας προβλήματα απαλλοτριώσεων.
Πήρε την κρυάδα στη Βουλή ο Βορίδης
Η εικόνα που παρουσιάζουν τα έργα, επικρίθηκε πρόσφατα και στη βουλή όπου ο κ. Βορίδης αν και νεόφερτος στο υπουργείο Υποδομών άκουσε τα… σχολιανά του. Δεν έλειψαν μάλιστα οι προτροπές να δείξει την ίδια μαχητικότητα που επιδείκνυε ως βουλευτής.
Η εμφάνιση στην αρμόδια Οικονομική Επιτροπή σύσσωμης της πολιτικής ηγεσίας προκειμένου να ενημερώσει για την πορεία των συγχρηματαδοτούμενων έργων κατέδειξε για άλλη μια φορά ότι οι πέντε συμβάσεις παραχώρησης εξακολουθούν να βρίσκονται σχεδόν στο σημείο μηδέν και να ταλαιπωρούνται από τις ίδιες αρρώστιες (της έλλειψης χρηματοδότησης και της αδιαλλαξίας των εμπορικών τραπεζών να τις χρηματοδοτήσουν), όπως συνέβαινε και πριν από ένα χρόνο!
Τα καταιγιστικά πυρά του έριξε ο κ. Αθανάσιος Παπαδόπουλος βουλευτής ΠΑΣΟΚ Αχαϊας. Ο ίδιος έκανε λόγο για παράνομη είσπραξη διοδίων και χρησιμοποίησε ως παράδειγμα την Ολυμπία Οδό (κατασκευάζει την Κορίνθου-Πατρών) που όπως ανέφερε, έχει πάψει να εκτελείται τους τελευταίους επτά μήνες.
«Σταμάτησαν τα εργοτάξια, έκλεισαν, απολύθηκε όλο το προσωπικό, 4.500 εργαζόμενοι. Στη συντήρηση του δρόμου δεν υπάρχει εργοτάξιο ανοικτό. Ένα-δύο αυτοκίνητα περιφέρονται πάνω-κάτω. Αυτά στοιχίζουν 5 με 6 εκατομμύρια ευρώ το μήνα που εισπράττουμε από τα διόδια;» αναρωτήθηκε ο βουλευτής, προσθέτοντας ότι «ούτε τα τοκοχρεολύσια αλλά ούτε και η συντήρηση και η φύλαξη του δρόμου δικαιολογούν το ποσό των 5 με 6 εκατομμυρίων ευρώ. Πρέπει να προβληματιστούμε, αν κάποια στιγμή ελεγχθούμε και για το θέμα αυτό» είπε.
Επικριτική ήταν και η κυρία Σοφία Γιαννακά, βουλευτής Αιτωλοακαρνανίας. Δήλωσε έκπληξη για την πολύμηνη εμπλοκή των διαπραγματεύσεων και ουσιαστικά κατηγόρησε την ηγεσία του υπουργείου ότι προσήλθε στη βουλή, επαναλαμβάνοντας όλα όσα δήλωνε πριν οκτώ μήνες.
Πιεστικές υπήρξαν οι τοποθετήσεις και άλλων βουλευτών, επικεντρώνοντας τις εισηγήσεις τους στο «κούρεμα» της Ολυμπίας Οδού στην Πελοπόννησο αλλά και στις αλλαγές στο τεχνικό αντικείμενο και άλλων έργων (πχ Ε65).
Από την πλευρά του πάντως ο κ. Βορίδης επέμεινε μονότονα στην πολυπλοκότητα των συμβάσεων και των όρων που έχουν τεθεί προς αναθεώρηση στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων από όλες τις πλευρές, αποφεύγοντας να δώσει χρονοδιαγράμματα.
Yπάρχει plan B;
Η ηγεσία του υπουργείου άφησε ανοικτό το ενδεχόμενο να υπάρξουν εξελίξεις στο θέμα της χρηματοδότησης τις επόμενες μέρες όπου καταφτάνουν στην χώρα μας ο Επίτροπος Περιφερειακής Πολιτικής κ. Γιοχάνες Χαν και ο επικεφαλής της ομάδας δράσης για την Ελλάδα κ. Χόρστ Ράιχενμπαχ. Και οι δύο έχουν τεθεί επικεφαλής για να συντονίσουν με την ΕΕ το plan B για την διάσωση των έργων.
Σύμφωνα με τον υφυπουργό Υποδομών κ. Γιάννη Μαγκριώτη οι δύο ευρωπαίοι αξιωματούχοι «βοηθούν από το Σεπτέμβρη, να ενεργοποιηθεί η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων ως συνολική εναλλακτική λύση χρηματοδότησης των έργων, με σκοπό να υποκαταστήσει τις ιδιωτικές τράπεζες με χαμηλά επιτόκια, ή να τις υποστηρίξει».
Το σχέδιο προβλέπει την δημιουργία ενός ταμείο εγγυοδοσίας από το ΕΣΠΑ, το οποίο θα προικιστεί με πόρους ύψους 1,5 δις. ώστε το ποσό αυτό να μπει «εγγυητής» για την χορήγηση μαμούθ δανείου που θα χρησιμοποιηθεί για την ανάκαμψη των οδικών αξόνων αλλά και άλλων αναπτυξιακών έργων της χώρας.
protothema.gr
Η τελευταία φαντάζει η μόνη ασφαλής λύση για την επαναχρηματοδότηση των πέντε μεγάλων οδικών αξόνων αφού η συζήτηση με τις πάνω από 80 εμπορικές ελληνικές και ξένες τράπεζες δεν έχει καταλήξει πουθενά εδώ και μήνες. Η μόνη αλλαγή είναι ότι εσχάτως στο θέμα των διαπραγματεύσεων έχει εμπλακεί και το Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων, το οποίο θα καρπωθεί με σκοπό να εκμεταλλευτεί τα μελλοντικά έσοδα των διοδίων από τα έργα.
Στο αρμόδιο υπουργείο Υποδομών συνεχίζει να επικρατεί πλήρες αλαλούμ και χωρίς να παραγνωρίζεται η δυσκολία του εγχειρήματος και των διεκδικήσεων, τα έργα φαίνεται να αποτελούν θύμα και των απανωτών πολιτικών προϊσταμένων που άλλαξαν τους τελευταίους μήνες.
Ενώ η κυβέρνηση έως πρότινος μιλούσε για εντατικές διαπραγματεύσεις με τις συμβαλλόμενες πλευρές, τις προηγούμενες μέρες ο νέος υπουργός Υποδομών κ. Μάκης Βορίδης δήλωνε ότι πρόσφατα ξεκίνησε και πάλι ο διάλογος από την ανάγκη να βρεθεί άμεσα λύση με εντολή και του νέου Πρωθυπουργού.
Έκπληξη μάλιστα αποτέλεσε η αναφορά του κ. Βορίδη για πιθανότητα άμεσης ενεργοποίησης ενός εκ των πέντε οδικών αξόνων που στελέχη του υπουργείου ανέφεραν ότι εννοούσε τον Μορέα (Κόρινθος-Τρίπολη –Καλαμάτα). Το μόνο έργο που ως σήμερα το υπουργείο αλλά και οι εργολάβοι διατείνονταν ότι δούλευε κανονικά!
Πληροφορίες αναφέρουν όμως ότι ακόμη και εκεί, όπου έχει κατασκευαστεί το 70% της παραχώρησης, έχουν απολυθεί εκατοντάδες εργαζόμενοι το τελευταίο διάστημα και τα εργοτάξια υπολειτουργούν, αντιμετωπίζοντας προβλήματα απαλλοτριώσεων.
Πήρε την κρυάδα στη Βουλή ο Βορίδης
Η εικόνα που παρουσιάζουν τα έργα, επικρίθηκε πρόσφατα και στη βουλή όπου ο κ. Βορίδης αν και νεόφερτος στο υπουργείο Υποδομών άκουσε τα… σχολιανά του. Δεν έλειψαν μάλιστα οι προτροπές να δείξει την ίδια μαχητικότητα που επιδείκνυε ως βουλευτής.
Η εμφάνιση στην αρμόδια Οικονομική Επιτροπή σύσσωμης της πολιτικής ηγεσίας προκειμένου να ενημερώσει για την πορεία των συγχρηματαδοτούμενων έργων κατέδειξε για άλλη μια φορά ότι οι πέντε συμβάσεις παραχώρησης εξακολουθούν να βρίσκονται σχεδόν στο σημείο μηδέν και να ταλαιπωρούνται από τις ίδιες αρρώστιες (της έλλειψης χρηματοδότησης και της αδιαλλαξίας των εμπορικών τραπεζών να τις χρηματοδοτήσουν), όπως συνέβαινε και πριν από ένα χρόνο!
Τα καταιγιστικά πυρά του έριξε ο κ. Αθανάσιος Παπαδόπουλος βουλευτής ΠΑΣΟΚ Αχαϊας. Ο ίδιος έκανε λόγο για παράνομη είσπραξη διοδίων και χρησιμοποίησε ως παράδειγμα την Ολυμπία Οδό (κατασκευάζει την Κορίνθου-Πατρών) που όπως ανέφερε, έχει πάψει να εκτελείται τους τελευταίους επτά μήνες.
«Σταμάτησαν τα εργοτάξια, έκλεισαν, απολύθηκε όλο το προσωπικό, 4.500 εργαζόμενοι. Στη συντήρηση του δρόμου δεν υπάρχει εργοτάξιο ανοικτό. Ένα-δύο αυτοκίνητα περιφέρονται πάνω-κάτω. Αυτά στοιχίζουν 5 με 6 εκατομμύρια ευρώ το μήνα που εισπράττουμε από τα διόδια;» αναρωτήθηκε ο βουλευτής, προσθέτοντας ότι «ούτε τα τοκοχρεολύσια αλλά ούτε και η συντήρηση και η φύλαξη του δρόμου δικαιολογούν το ποσό των 5 με 6 εκατομμυρίων ευρώ. Πρέπει να προβληματιστούμε, αν κάποια στιγμή ελεγχθούμε και για το θέμα αυτό» είπε.
Επικριτική ήταν και η κυρία Σοφία Γιαννακά, βουλευτής Αιτωλοακαρνανίας. Δήλωσε έκπληξη για την πολύμηνη εμπλοκή των διαπραγματεύσεων και ουσιαστικά κατηγόρησε την ηγεσία του υπουργείου ότι προσήλθε στη βουλή, επαναλαμβάνοντας όλα όσα δήλωνε πριν οκτώ μήνες.
Πιεστικές υπήρξαν οι τοποθετήσεις και άλλων βουλευτών, επικεντρώνοντας τις εισηγήσεις τους στο «κούρεμα» της Ολυμπίας Οδού στην Πελοπόννησο αλλά και στις αλλαγές στο τεχνικό αντικείμενο και άλλων έργων (πχ Ε65).
Από την πλευρά του πάντως ο κ. Βορίδης επέμεινε μονότονα στην πολυπλοκότητα των συμβάσεων και των όρων που έχουν τεθεί προς αναθεώρηση στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων από όλες τις πλευρές, αποφεύγοντας να δώσει χρονοδιαγράμματα.
Yπάρχει plan B;
Η ηγεσία του υπουργείου άφησε ανοικτό το ενδεχόμενο να υπάρξουν εξελίξεις στο θέμα της χρηματοδότησης τις επόμενες μέρες όπου καταφτάνουν στην χώρα μας ο Επίτροπος Περιφερειακής Πολιτικής κ. Γιοχάνες Χαν και ο επικεφαλής της ομάδας δράσης για την Ελλάδα κ. Χόρστ Ράιχενμπαχ. Και οι δύο έχουν τεθεί επικεφαλής για να συντονίσουν με την ΕΕ το plan B για την διάσωση των έργων.
Σύμφωνα με τον υφυπουργό Υποδομών κ. Γιάννη Μαγκριώτη οι δύο ευρωπαίοι αξιωματούχοι «βοηθούν από το Σεπτέμβρη, να ενεργοποιηθεί η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων ως συνολική εναλλακτική λύση χρηματοδότησης των έργων, με σκοπό να υποκαταστήσει τις ιδιωτικές τράπεζες με χαμηλά επιτόκια, ή να τις υποστηρίξει».
Το σχέδιο προβλέπει την δημιουργία ενός ταμείο εγγυοδοσίας από το ΕΣΠΑ, το οποίο θα προικιστεί με πόρους ύψους 1,5 δις. ώστε το ποσό αυτό να μπει «εγγυητής» για την χορήγηση μαμούθ δανείου που θα χρησιμοποιηθεί για την ανάκαμψη των οδικών αξόνων αλλά και άλλων αναπτυξιακών έργων της χώρας.
protothema.gr