Τα βαρέα φορτηγά οχήματα θα πληρώνουν για τη ρύπανση του αέρα και την ηχορύπανση, ανακοίνωσε σήμερα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Συγκεκριμένα, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ενέκρινε σήμερα νέους κανόνες σχετικά με το ευρωπαϊκό σήμα τέλους κυκλοφορίας, τη λεγόμενη «ευρωβινιέτα», βάσει των οποίων τα κράτη-μέλη θα μπορούν να επιβάλουν τέλη σε βαριά φορτηγά, όχι μόνο για το κόστος της υποδομής - όπως ισχύει σήμερα - αλλά και για την επιβολή πρόσθετου τέλους για την κάλυψη του κόστους της ρύπανσης του αέρα και της ηχορύπανσης.
Ο επίτροπος αρμόδιος για θέματα Μεταφορών, Σιμ Κάλας, χαρακτήρισε «σημαντικό βήμα προόδου» την απόφαση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και δήλωσε: «Οι νέοι ενωσιακοί κανόνες θα στείλουν στις μεταφορικές εταιρείες το σωστό μήνυμα ως προς το κόστος, ώστε στη συνέχεια οι εν λόγω φορείς να επενδύσουν περισσότερο αποδοτικούς εφοδιασμούς και σε λιγότερο ρυπογόνα οχήματα. Επίσης, βοηθούν τα κράτη-μέλη στην καταπολέμηση της οδικής συμφόρησης, χάρη στη δυνατότητα διαφοροποίησης των τελών ανάλογα με την ώρα, ώστε να μειωθεί η οδική παρουσία βαριών φορτηγών σε περιόδους αιχμής».
Σύμφωνα με τους κανόνες που ισχύουν μέχρι σήμερα, βάσει της οδηγίας «ευρωβινιέτα», του 1999, περί επιβολής τελών στα βαρέα φορτηγά οχήματα που χρησιμοποιούν ορισμένα έργα υποδομής, τα κράτη-μέλη εξουσιοδοτούνται, αλλά δεν υποχρεώνονται να επιβάλλουν «τέλη χρέωσης» (χρονοεξαρτώμενα τέλη, π.χ. ανά ημέρα, ανά εβδομάδα, ανά έτος) ή διόδια (χρέωση με βάση την απόσταση, π.χ. ανά χιλιόμετρο) σε φορτηγά άνω των 3,5 τόνων - μικρά φορτηγά - υπό την προϋπόθεση ότι το μέτρο δεν εισάγει διακρίσεις και ότι τα τέλη καθορίζονται σε επίπεδο που δεν υπερβαίνει την κάλυψη των απολύτως απαραίτητων δαπανών για διατήρηση και αντικατάσταση της οδικής υποδομής.
Με τους νέους κανόνες που εγκρίθηκαν σήμερα από το Ευρωκοινοβούλιο, θα δοθεί στα κράτη-μέλη η δυνατότητα να επιβάλλουν τέλη σε βαριά φορτηγά για την κάλυψη του κόστους της ρύπανσης του αέρα και της ηχορύπανσης από εκπομπές που προκαλούνται από την οδική κυκλοφορία και όχι απλώς τέλη για την κάλυψη του κόστους της υποδομής.
Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η επανεξέταση της ισχύουσας οδηγίας για την ευρωβινιέτα θα επιτρέψει στα κράτη-μέλη να διαχειριστούν καλύτερα τα προβλήματα κυκλοφοριακής συμφόρησης, παρέχοντας τη δυνατότητα διαφοροποίησης του τέλους για τα βαριά φορτηγά (έως και 175%) ανάλογα με την ώρα.
Επιπλέον, τα τέλη θα εισπράττονται μέσω των ηλεκτρονικών συστημάτων, τα οποία προβλέπεται ότι εντός του 2012 θα έχουν καταστεί πλήρως διαλειτουργικά σε επίπεδο ΕΕ, ενώ στους μεταφορείς θα δίδεται απόδειξη στην οποία θα αναγράφεται το ποσό του τέλους εξωτερικού κόστους, ώστε να μπορούν να μετακυλήσουν το εν λόγω κόστος στους πελάτες τους.
Επίσης, επεκτείνεται το πεδίο εφαρμογής της οδηγίας για την ευρωβινιέτα, ώστε να μην καλύπτεται μόνο το δίκτυο TEN-T (διευρωπαϊκό δίκτυο), όπως ισχύει σήμερα, αλλά και το σύνολο των αυτοκινητοδρόμων σε ολόκληρη την Ευρώπη.
Σημειώνεται, τέλος, ότι η συμφωνία συμβιβασμού αναμένεται να εγκριθεί από το Συμβούλιο της ΕΕ τον επόμενο μήνα. Στη συνέχεια, τα κράτη-μέλη καλούνται να ενσωματώσουν τη νέα οδηγία στην εσωτερική τους νομοθεσία, εντός δύο ετών.
newsit.gr