Μεταξύ 98 λεπτών και 1 ευρώ, δηλαδή σχεδόν 43% υψηλότερα από πέρυσι, θα κυμανθεί η μέση τιμή του πετρελαίου θέρμανσης στο ξεκίνημα της διανομής του, στις 15 Οκτωβρίου, εκτιμούν οι πρατηριούχοι.
Η αντίστοιχη μέση τιμή την πρώτη ημέρα διανομής το 2010 ήταν 65 ως 70 λεπτά, υπενθύμισε η Ομοσπονδία τους την Τρίτη.
Υπεύθυνη για την αλματώδη αύξηση τιμών ήταν -πέρα των διεθνών τάσεων- η αύξηση του ΦΠΑ και του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης, ο οποίος από 21 ευρώ το χιλιόλιτρο που ήταν πέρυσι διαμορφώνεται εφέτος στα 60 ευρώ, όπως ανέφεραν οι εκπρόσωποί τους σε σχετική συνέντευξη Τύπου.
Μάλιστα, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Ομοσπονδίας σε περίπτωση εξίσωσης των φόρων η τιμή του θέρμανσης θα φθάσει στο 1,4 ευρώ το λίτρο.
"Ναι" στην εξίσωση αλλά με επίδομα στους φτωχούς
Ο πρόεδρος της ΠΟΠΕΚ Χ.Μαυράκης, τάχθηκε υπέρ της εξίσωσης του ΕΦΚ στα πετρέλαια κίνησης και θέρμανσης, ώστε να αντιμετωπιστεί η νοθεία και το λαθρεμπόριο καυσίμων, έσπευσε ωστόσο να τονίζει ότι το μέτρο θα είναι αποτελεσματικό μόνο με παράλληλη καταβολή επιδόματος θέρμανσης τουλάχιστον στα χαμηλά και μεσαία εισοδήματα.
Ο πρόεδρος της ΠΟΠΕΚ Χ.Μαυράκης, τάχθηκε υπέρ της εξίσωσης του ΕΦΚ στα πετρέλαια κίνησης και θέρμανσης, ώστε να αντιμετωπιστεί η νοθεία και το λαθρεμπόριο καυσίμων, έσπευσε ωστόσο να τονίζει ότι το μέτρο θα είναι αποτελεσματικό μόνο με παράλληλη καταβολή επιδόματος θέρμανσης τουλάχιστον στα χαμηλά και μεσαία εισοδήματα.
"Δεν είναι δυνατόν να επιστρέψουμε σε εποχές που ο κόσμος θα κρυώνει ή θα απειλείται η δημόσια υγεία λόγω χαμηλών θερμοκρασιών", ανέφερε ο πρόεδρος της ΠΟΠΕΚ.
Ηδη από την περυσινή χρονιά έχει γίνει αντιληπτό ότι πολλά νοικοκυριά περιόρισαν στο ελάχιστο τη χρήση του καυστήρα, άλλοι κλείδωσαν τελείως την κεντρική θέρμανση, ενώ εκατοντάδες πρατηριούχοι ακόμη περιμένουν τα χρωστούμενα για παραδόσεις πετρελαίου του προηγούμενου Χειμώνα.
Η εικόνα αυτή έχει αντίστοιχες επιπτώσεις και στις επιχειρήσεις του κλάδου. Η Ομοσπονδία εκτιμά ότι τα πρατήρια έχουν χάσει πάνω από το μισό τους τζίρο, ενώ πάνω από 1.100 έχουν βάλει λουκέτο ή υπολειτουργούν. Ακόμη και στις τουριστικές περιοχές, μετά την ανάσα της θερινής περιόδου, η κρίση επιστρέφει δριμύτερη, τονίζουν.
Μόνιμα μέτρα... μείωσης κρατικών εσόδων
Από την άλλη πλευρά, η υψηλότερη φορολόγηση δεν έφερε κέρδη στα κρατικά ταμεία. Σύμφωνα με τα στοιχεία του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους που παρέθεσαν, το πρώτο επτάμηνο φέτος το Δημόσιο εισέπραξε 2,64 δισ. ευρώ από τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης στα καύσιμα, έναντι 3,2 δισ. το ίδιο διάστημα Ιανουαρίου - Ιουλίου πέρυσι, δηλαδή 600 εκατ. ευρώ λιγότερα εξαιτίας της μείωσης της κατανάλωσης.
Από την άλλη πλευρά, η υψηλότερη φορολόγηση δεν έφερε κέρδη στα κρατικά ταμεία. Σύμφωνα με τα στοιχεία του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους που παρέθεσαν, το πρώτο επτάμηνο φέτος το Δημόσιο εισέπραξε 2,64 δισ. ευρώ από τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης στα καύσιμα, έναντι 3,2 δισ. το ίδιο διάστημα Ιανουαρίου - Ιουλίου πέρυσι, δηλαδή 600 εκατ. ευρώ λιγότερα εξαιτίας της μείωσης της κατανάλωσης.
Σχολιάζοντας τις φήμες για νέα αύξηση του ΕΦΚ στη βενζίνη, οι πρατηριούχοι σχολίασαν με νόημα ότι "αν επαληθευθεί αυτό, τότε η κυβέρνηση θα επιλέξει ένα μέτρο μόνιμου χαρακτήρα, αλλά για τη μείωση και όχι για την αύξηση των εσόδων του Δημοσίου".
Πολλά τα προβλήματα
Η ΠΟΠΕΚ επανέφερε το ερώτημα πώς θα εφαρμοστεί ο νόμος που προβλέπει ότι οι επιχειρήσεις από τον προσεχή Οκτώβριο θα χρησιμοποιούν πετρέλαιο κίνησης για τη λειτουργία των συστημάτων θέρμανσης καθώς υπάρχουν προφανή προβλήματα εφαρμογής, π.χ. σε πολυκατοικίες όπου συστεγάζονται διαμερίσματα με γραφεία και καταστήματα.
Η ΠΟΠΕΚ επανέφερε το ερώτημα πώς θα εφαρμοστεί ο νόμος που προβλέπει ότι οι επιχειρήσεις από τον προσεχή Οκτώβριο θα χρησιμοποιούν πετρέλαιο κίνησης για τη λειτουργία των συστημάτων θέρμανσης καθώς υπάρχουν προφανή προβλήματα εφαρμογής, π.χ. σε πολυκατοικίες όπου συστεγάζονται διαμερίσματα με γραφεία και καταστήματα.
Για το θέμα της νοθείας, η διοίκηση της ΠΟΠΕΚ ανέφερε ότι υπάρχουν πληροφορίες για έξαρση των εισαγωγών βιοαιθανόλης από Βουλγαρία και Ιταλία, με την οποία νοθεύεται η βενζίνη. Η βιοαιθανόλη είναι βιοκαύσιμο και αναμειγνύεται με τη βενζίνη (όπως το βιοντήζελ αναμειγνύεται με το πετρέλαιο) αλλά μέχρι στιγμής δεν έχει επιτραπεί η χρήση της στην Ελλάδα.
ethnos.gr