Σάββατο 9 Μαρτίου 2013

Πίνω και... ξεχνώ – Τζίρος 40 εκατ. ευρώ στα κρασιά εν μέσω κρίσης


Ανθεκτικός στην κρίση αποδεικνύεται ο κλάδος του κρασιού στην Ελλάδα, που μεταξύ 2007 και 2011 κατόρθωσε να κερδίσει περίπου 40 εκατ. ευρώ σε τζίρο, παρά τη δυσμενή οικονομική συγκυρία.

Όπως ανέφερε ο σύμβουλος της εταιρείας οικονομικών ερευνών Icap, Κωνσταντίνος Σιούμης, σε εκδήλωση της διεθνούς έκθεσης Oenos, στη Θεσσαλονίκη, οι αυξημένες αντοχές του κλάδου ενδέχεται να συνδέονται με τον εξαγωγικό του προσανατολισμό.

Πάντως, την ίδια στιγμή που ο κλάδος υπερ-αποδίδει σε επίπεδο τζίρου και μικτής κερδοφορίας, «στην καθαρή κερδοφορία σχεδόν υπο-αποδίδει». Η τάση αυτή, σύμφωνα με τον κ. Σιούμη μπορεί να οφείλεται σε παράγοντες όπως ο ακριβός δανεισμός (το κόστος δανεισμού στον κλάδο είναι υψηλότερο σε σχέση με τον μέσο όρο της αγοράς).

«Οι ελληνικές επιχειρήσεις κρασιού θα πρέπει να εστιάσουν τις προσπάθειές τους για βελτίωση κερδοφορίας στην καλύτερη διαχείριση της εφοδιαστικής αλυσίδας και των δικτύων διανομής, αλλά και των πιστώσεων (πρέπει να συρρικνώσουν τον χρόνο πίστωσης που δίδουν), καθώς και στη μείωση των διοικητικών δαπανών», σημείωσε.

Ασυνεπείς μόνο το 7% των επιχειρήσεων

Τι συμβαίνει γενικά στον κλάδο των ποτών (αναψυκτικά, οίνοι και άλλα αλκοολούχα); Οι επιχειρήσεις φαίνεται ότι ακολουθούν γενικά μια θετική πορεία: σύμφωνα με τα στοιχεία της Icap, το ποσοστό των ασυνεπών -στις οικονομικές τους υποχρεώσεις- επιχειρήσεων του κλάδου αυξήθηκε μεν σημαντικά τα τελευταία χρόνια (φτάνοντας στο 6,89% πέρυσι, έναντι 4,96% το 2011 και 2,75% το 2010), αλλά παραμένει πολύ χαμηλότερο σε σχέση με τον μέσο όρο της ελληνικής αγοράς (όπου το 20% των επιχειρήσεων λογίζονται ως ασυνεπείς). Μείωση παρουσίασε πάντως και η πιστοληπτική ικανότητα των επιχειρήσεων, από την κατηγορία C1 (μέσος πιστοληπτικός κίνδυνος) στη D2 (αυξημένος).

Κατά 2,5 δισ. φιάλες θα αυξηθεί ως το 2016 η παγκόσμια ζήτηση

Σε κάθε περίπτωση, ο «άνεμος» για τις εξαγωγές και ελληνικού κρασιού είναι πλέον εξαιρετικά ούριος, όπως επισήμανε ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικού Οίνου (ΣΕΟ), Άγγελος Ρούβαλης. Οι θετικές προσδοκίες ενισχύονται και από τη γενικότερη ευνοϊκή τάση για τις εξαγωγές του κλάδου παγκοσμίως.

«Το παγκόσμιο εμπόριο κρασιού απογειώνεται. Σύμφωνα με μελέτη των διοργανωτών της γαλλικής VINEXPO, από κοινού με την εταιρεία ISWR, μεταξύ 2012 και 2016 η ζήτηση θα αυξηθεί άνω του 5% παγκοσμίως ή κατά 2,5 δισεκατομμύρια μπουκάλια», σημείωσε ο κ. Ρουβαλης.

Ποιες χώρες οδηγούν το «ράλι»

Πρόσθεσε ότι η μεγάλη αυτή αύξηση ζήτησης προέρχεται από τρεις κυρίως ζώνες-οδηγούς της κατανάλωσης: τη ζώνη της Αμερικής (που περιλαμβάνει τις ΗΠΑ, όπου η κατανάλωση αυξάνεται κατά 12% ετησίως, τον Καναδά, με +8% ετησίως και τις χώρες Μεξικό, Βραζιλία, Αργεντινή), τη ζώνη Κίνας-Ινδίας-Νοτιοανατολικής Ασίας και τη ζώνη Βόρειας Ευρώπης-Ρωσίας.

«Με δεδομένο ότι ένα στα τρία κρασιά που καταναλώνονται παγκοσμίως είναι προϊόν εξαγωγής, καταλαβαίνεται την προοπτική που υπάρχει», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Ρούβαλης.

Χρηματοδότηση 8 εκατ. ευρώ ετησίως από την ΚΟΑ μετά το 2015

Κατά τον ίδιο, η ελληνική αγορά οίνου παρουσιάζει τέσσερα σημαντικά πλεονεκτήματα: πρώτον, διαθέτει στρατηγικό σχέδιο. Δεύτερον, λόγω των ιδιαίτερων κλιματολογικών συνθηκών (πχ, νησιά, ορεινές περιοχές κτλ), παράγει συγκλονιστικά κρασιά και άλλα προϊόντα. Τρίτον, για πρώτη φορά, η προβολή και προώθηση εξαγωγών κρασιού σε τρίτες χώρες χρηματοδοτείται μέσω της Κοινής Οργάνωσης Αγοράς (ΚΟΑ) με 4 εκατ. ευρώ ετησίως για την περίοδο έως το 2015. Μάλιστα, το ποσόν αυτό αναμένεται να αυξηθεί στα 8 εκατ. μετά το εν λόγω έτος. Τέταρτον, διαμορφώνεται παγκοσμίως μια νέα τάξη καταναλωτών κρασιού, οι οποίοι επιζητούν νέες γευστικές εμπειρίες στον οίνο και προτίθενται να πληρώσουν ακόμη και αδρά για να τις απολαύσουν.

Η θετική τάση, που διαφαίνεται για το ελληνικό κρασί, πχ στην αγορά της Νέας Υόρκης, όπου αυτό καθιερώνεται σταδιακά στη συνείδηση των καταναλωτών ως ποιοτικό, αποτέλεσε καρπό μιας ευρύτερης προσπάθειας προβολής, «μοντέλο που θα ακολουθηθεί και σε άλλες αγορές στόχους σε όλον τον κόσμο», σημείωσε ο κ. Ρούβαλης.

Σταθερός στόχος για τους Έλληνες οινοπαραγωγούς παραμένει και η αγορά της Γερμανίας, όπου όμως οι δράσεις προώθησης-προβολής των ελληνικών κρασιών δεν χρηματοδοτούνται από την ΚΟΑ (καθώς η χρηματοδότηση αυτή αφορά μόνο προβολή σε τρίτες χώρες).

Έτσι, στόχος των οινοπαραγωγών είναι -όπως εξήγησε ο κ. Ρούβαλης- να προσπαθήσουν να υπερκεράσουν αυτό το εμπόδιο, είτε μέσω ενός ειδικού προγράμματος χρηματοδότησης από τον Οργανισμό Εξωτερικού Εμπορίου (ΟΠΕ) είτε μέσω κονδυλίων των περιφερειών.



iefimerida.gr
Read more » Διαβάστε περισσότερα...
Read more »

Μία ανάσα από την τελική κατασκευή μουσουλμανικού τεμένους η Αθήνα


Στην τελική ευθεία βρίσκεται, με εντολή του πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά, η υπόθεση της οικοδόμησης του μουσουλμανικού τεμένους στην Αθήνα - ένα μοντέρνο κτίριο που δεν θα θυμίζει σε τίποτε τα οθωμανικά τζαμιά με τους μιναρέδες.

Την τελική μορφή του τζαμιού παρουσιάζουν σε αποκλειστικό δημοσίευμά τους "Τα Νέα".

Η απόφαση για την υλοποίηση του τζαμιού είχε παρθεί τον περασμένο Σεπτέμβριο, αρκετά πριν από την προσβλητική προσφορά του Τούρκου πρωθυπουργού, Ταγίπ Ερντογάν, να πληρώσει η Τουρκία για την οικοδόμηση του τεμένους, απόφαση κατά της οποίας τάχθηκαν οι μουσουλμανικές ενώσεις της Αθήνας, υπογραμμίζοντας ότι το έργο είναι υπόθεση της ελληνικής πολιτείας.

Να σημειωθεί, ότι ο Αρχιεπίσκοπος στην περιοχή του οποίου θα ανεγερθεί το μουσουλμανικό τζαμί έχει ταχθεί υπέρ της κατασκευής του στο πλαίσιο του σεβασμού όλων των θρησκευτικών ελευθεριών.

Το κόστος του μουσουλμανικού τεμένους - χωρητικότητας 350 ατόμων - θα αγγίξει τα 846.000 ευρώ, ενώ από το κτίσμα θα απουσιάζουν οι παραδοσιακοί μιναρέδες, καθώς το αρχιτεκτονικό γραφείο του Αλέξανδρου Τομπάζη που έχει αναλάβει το έργο, έκρινε ότι η κατασκευή ενός μιναρέ δεν έδενε αρμονικά με το περιβάλλον.

Το μόνο που μένει είναι η δημοπράτηση του έργου από το υπουργείο Μεταφορών ώστε να αρχίσουν οι εργασίες στον Βοτανικό.

Σύμφωνα με τα Νέα, η ανέγερση τεμένους θα τερματίσει τη σημερινή απαράδεκτη και ανεξέλεγκτη κατάσταση των παράνομων τζαμιών στην Αθήνα, τα οποία λειτουργούν κυρίως σε υπόγεια και γκαράζ και υπολογίζονται σε περισσότερα από εκατό σε ολόκληρη την Αττική.



news247.gr
Read more » Διαβάστε περισσότερα...
Read more »

Ο ρόλος της κρίσης στην αύξηση των κρουσμάτων κακοποίησης γυναικών


Ανησυχητικά είναι τα στοιχεία για το ποσοστό των Ελληνίδων που κακοποιούνται από τους συζύγους τους ή τους συντρόφους τους, αλλά και για το ρόλο της κρίσης στην αύξηση των περιστατικών αυτών.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Γενικής Γραμματείας Ισότητας, που δημοσιεύει ο Ελεύθερος Τύπος, μία στις τέσσερις γυναίκες έχει πέσει θύμα βίας από τον σύντροφό της.

Με τόν όρο κακοποίηση δεν νοείται μόνο η σωματική, αλλά σε αυτόν συμπεριλαμβάνεται και η ψυχολογική η σεξουαλική, ακόμη και με τη μορφή εκφοβισμού, που έχει σαν συνέπεια τον κοινωνικό αποκλεισμό των γυναικών – θυμάτων.

Ακόμη μεγαλύτερη ανησυχία προκαλεί το γεγονός, ότι σύμφωνα με τους επιστήμονες, στην αύξηση του ποσοστού των γυναικών που υφίστανται κακοποίηση συμβάλει και η οικονομική κρίση, καθώς αρκετοί σύντροφοι με αυτόν τον τρόπο ξεσπούν για τα πιεστικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν, όπως η ανεργία ή η οικονομική δυσπραγία.



iefimerida.gr
Read more » Διαβάστε περισσότερα...
Read more »

Παναγιώτης Ποταγός: ο μεγάλος Έλληνας εξερευνητής του 19ου Αιώνα


Ο Παναγιώτης Ποταγός (1838-1904), ιατρός από την Βυτίνα της Αρκαδίας, είναι αδιαμφισβήτητα ο σημαντικότερος Έλληνας περιηγητής των νεωτέρων χρόνων, και ο μόνος που δικαιούται τον χαρακτηρισμό του εξερευνητή. Τα εξερευνητικά ταξίδια που πραγματοποίησε στην κεντρική Ασία και την κεντρο-ανατολική Αφρική κατά την δεκαπενταετία μεταξύ 1868 και 1883, έδωσαν το υλικό για τον πρώτο (και εν τέλει μοναδικό) τόμο των «Περιηγήσεων» του (700 σελίδων), που εξέδωσε το Πανεπιστήμιο Αθηνών το 1883, ενώ ακολούθησε δύο χρόνια αργότερα και γαλλική έκδοση στο Παρίσι (“Dix annees de voyages dans l’Asie centrale et l’Afrique equatoriale”, Ernest Leroux Editeur, Paris 1885). Στο πρώτο του ταξίδι, ο Ποταγός ξεκίνησε από την Συρία και αφού πέρασε από το Ιράκ, την Περσία και το Αφγανιστάν, διέσχισε τους ορεινούς όγκους του Ινδοκούς (Ινδικό Καύκασο) και του Παμίρ και συνέχισε μέσα στην έρημο του Γκόμπι, στη Βόρεια Κίνα (Κασγκάρ και Χάμια), την Μογγολία (Βλιαστέ), για να καταλήξει στο Χηλή (Colintzia) της Ανατολικής Σιβηρίας, στην καρδιά της ασιατικής ηπείρου, από όπου και επέστρεψε στην Αγία Πετρούπολη και από εκεί στην Οδησσό και την Κωνσταντινούπολη.



Στο δεύτερο του ταξίδι, ξεκίνησε από το Σουέζ της Αιγύπτου και αφού περιηγήθηκε τις βορειο-δυτικές περιοχές της Ινδίας, τη Νότια Περσία και το Αφγανιστάν, επέστρεψε στο Καϊρο. Στο τρίτο του ταξίδι, ορμώμενος από το Κάιρο, κατευθύνθηκε νότια, και –μέσω του Σουδάν- έφτασε στην Κεντρική Αφρική, μέχρι τις περιοχές του Βορείου Κονγκό, προχωρώντας πιο πέρα από τις περιοχές που είχε εξερευνήσει ο μεγάλος Γερμανός εξερευνητής Γ. Σβαϊνφουρτ (1836-1925). Είναι ενδιαφέρον ότι, από τα τέσσερα «βιβλία» στα οποία διαιρείται ο Α’ τόμος των Περιηγήσεων του Ποταγού (τόσο στην ελληνική όσο και στη γαλλική του έκδοση) μόνο τα δύο πρώτα, που ονομάζει «Περιηγητικά», αφορούν την εξιστόρηση των τριών μεγάλων ταξιδιών του σε Ασία και Αφρική. Το τρίτο βιβλίο, που ονομάζει «Ιστορικόν» είναι μία συγκριτική μελέτη του συγγραφέα για τις χρονολογίες των αρχαίων λαών (Εβραίων, Αιγυπτίων, Ασσυρίων, Βαβυλωνίων, Αράβων, Συρίων, Φοινίκων, Λυδών, Μήδων, Περσών και Ελλήνων). Στο τέταρτο βιβλίο, που φέρει τον τίτλο «Φυσικόν», ο Ποταγός καταγίνεται με την ερμηνεία διαφόρων –μετεωρολογικών κυρίως- φαινομένων, ενώ υπάρχει και ένα γεωγραφικό κεφάλαιο που τιτλοφορείται «Περί διαιρέσεως της γης εις ζώνας και του ανθρώπου εις φυλάς».

Η «παράταιρη» συμμετοχή ενός Έλληνα γιατρού από την Αρκαδία στη μεγάλη «εξερευνητική
περιπέτεια» του 19ου αιώνα, αποτελεί ένα μικρό παράδοξο που βρίσκει την ερμηνεία του κυρίως στην
εντελώς ξεχωριστή προσωπικότητα, την ιδιόμορφη ιδιοσυγκρασία και τα προσωπικά βιώματα που
κατηύθυναν τον Παναγιώτη Ποταγό στο «έντιμον στάδιον» των ριψοκίνδυνων περιηγήσεων (που σε αρκετές περιπτώσεις κόντεψαν να του στοιχίσουν τη ζωή του). Γνωρίζουμε ότι από τη μικρή του Στράβων ηλικία, στο φημισμένο σχολείο της Βυτίνας, που συναγωνιζότανε τότε εκείνο της γειτονικής Δημητσάνας, ο Ποταγός είχε θέσει τις βάσεις μιας πολύ πλατιάς μόρφωσης. Μάλιστα μας λέει ο ίδιος ότι από τον πατέρα του είχε βρεί «Μαθηματική Γεωγραφία», Αρχαίους Συγγραφείς και πολλά φιλοσοφικά βιβλία. Είναι πολύ πιθανό, η αγάπη του για τη Γεωγραφία και τις περιηγήσεις να είχε τις ρίζες της σε αυτά τα βιβλία της παιδικής του ηλικίας και ειδικά στους αρχαίους γεωγράφους και ιστορικούς συγγραφείς που τόσο καλά δείχνει να γνωρίζει. Αν και είναι δύσκολο να είναι κανείς απόλυτα κατηγορηματικός στο σημείο αυτό, είναι περίπου σίγουρο ότι η δύναμη που επέτρεψε στον Ποταγό να εισχωρήσει –ουσιαστικά μόνος- μέχρι τα βάθη της ασιατικής και της αφρικανικής ηπείρου, βρίσκεται μέσα στο πάθος που ενστάλαξαν στην παιδική ψυχή του οι αρχαίοι Έλληνες γεωγράφοι (με τον ανάλογο καθοριστικό τρόπο που γνωρίζουμε ότι ο Όμηρος είχε «σημαδέψει» τον
–σύγχρονο του Ποταγού- Ερρίκο Σλήμαν και τον είχε καθοδηγήσει στο εγχείρημα του της ανεύρεσης της Τροίας).

Ωστόσο, μέσα από το βιβλίο του, ο ίδιος ο Ποταγός μας δίνει δύο κίνητρα που τον οδήγησαν στην
απόφαση της πραγματοποίησης των εξερευνητικών του ταξιδιών. Το πρώτο κίνητρο, που έχει χαρακτήρα αρνητικό, ήτανε -σύμφωνα με τα λεγόμενα του- η ανάγκη φυγής από μία ελληνική πολιτική πραγματικότητα που τον απογοήτευε βαθιά και που δεν έπαψε να στιγματίζει, με
αποκορύφωμα την σκληρή αντιπαλότητα του λίγα χρόνια αργότερα με την κυβέρνηση του Χαριλάου Τρικούπη και τον ίδιο. Εκτός από την εχθρότητα του προς το καθεστώς, μεγάλη παρουσιάζεται και η απέχθεια του Ποταγού για τον τρόπο λειτουργίας των πολιτικών φατριών και το χαμηλό πολιτικο-κοινωνικό αλλά και ηθικό επίπεδο του λαού –και ιδιαίτερα εκείνο των συγγενών και των συντοπιτών του στην Αρκαδία. Με μια τέτοια διάθεση, εξηγεί ο Ποταγός την απόφαση του, γράφοντας χαρακτηριστικά «…απέληξα εις περιηγήσεις επί τη ελπίδι ότι αν εξ αυτών σώος διηρχόμην ηδυνάμην ηθικώς εν τη πατρίδι να χρησιμεύσω, και αν εχανόμην, εις έντιμον στάδιον ήθελον αποθάνει».
Εντούτοις πολλά είναι τα στοιχεία που φανερώνουν ότι για το μεγάλο εξερευνητικό εγχείρημα του
Ποταγού δεν λειτούργησε μόνο αυτό το (αρνητικό) κίνητρο της απογοήτευσης και της φυγής από μία απεχθή πραγματικότητα, ούτε απλά ο συνδυασμός μίας τέτοιας φυγής με την αναζήτηση της περιπέτειας και του «ζην επικινδύνως». Με άλλα λόγια, ο Ποταγός δεν έγινε εξερευνητής για ανάλογους λόγους που κάποιοι επιλέγουν την ίδια εποχή την Λεγεώνα των Ξένων.


Η ύπαρξη και θετικών κινήτρων, που έχουν να κάνουν τόσο με τη δόξα της πατρίδας του όσο και με την «προσφορά προς τον Άνθρωπο» είναι φανερή, έστω κι αν συνάγεται έμμεσα, αφού αυτά πολύ λίγο διακηρύσσονται από τον ίδιο. Είναι χαρακτηριστικό ότι σε ένα σημείο της γαλλικής μόνο έκδοσης του συγγράμματος του, γράφει ο Ποταγός, «διακινδύνευσα τη ζωή μου για την τιμή της χώρας μου, που δεν πρέπει να αντιπροσωπεύεται μόνο από το έδαφος μας και τα ένδοξα ερείπια μας, αλλά από εμάς τους ίδιους στην προσπάθεια μας να γίνουμε αντάξιοι των προγόνων μας». Από την άλλη γνωρίζουμε ότι ως νεαρός γιατρός στο Παρίσι, ο Ποταγός απέσπασε την γενική εκτίμηση των συναδέλφων του και διακρίσεις από την γαλλική κυβέρνηση για την αλτρουϊστική του δράση κατά τη μεγάλη επιδημία της χολέρας. Η ανθρωπιστική του συγκρότηση επιβεβαιώνεται πολλές φορές στα ταξίδια του, ιδιαίτερα στην αφρικανική ήπειρο, όπου είναι φανερή η σταθερή του εμμονή να αναζητήσει και να εισηγηθεί τρόπους που θα μπορούσαν να βοηθήσουν τους λαούς αυτούς. Μάλιστα απηύθυνε επιστολή στον Βασιλέα του Βελγίου (και πρόεδρο τότε όλων των γεωγραφικών εταιρειών του κόσμου) στην οποία, αφού στιγμάτιζε την ερήμωση της Αιθιοπίας εξ’ αιτίας της σωματεμπορίας των Αράβων, πρότεινε την εισαγωγή του εμπορίου μέσω ενός δικτύου σταθμών που εκείνος υπεδείκνυε και που θα μπορούσαν να επεκταθούν βαθμηδόν από τα παράλια προς το εσωτερικό, «ποιούντες τρόπους δι ων να προκαλήται η θέλησις των αγρίων εις την αποδοχήν του πολιτισμού».

Είναι βέβαια αλήθεια ότι η αντίληψη του «εκπολιτισμού μέσω του εμπορίου» ακούγεται στην εποχή μας σαν μια φανερά «νέο-αποικιοκρατική» και ελάχιστα αθώα προσέγγιση.

Αν αναλογισθούμε όμως το στυγνό πρόσωπο και τον χαρακτήρα καθαρής λεηλασίας που είχε το αποικιακό μοντέλο του 19ου αιώνα, καταλαβαίνουμε ότι ο Ποταγός εμφορείτο από ένα ιδεώδες που δεν συμβάδιζε με την αντίληψη και τη στρατηγική των αποικιοκρατικών χωρών –τουλάχιστον την εποχή εκείνη. Το στοιχείο αυτό δεν μπορούσε παρά να εντείνει την καχυποψία και την υποτίμηση που αντιμετώπισε ο Ποταγός από την πλευρά της Βρετανικής Αυτοκρατορίας, καχυποψία και υποτίμηση που εκφράστηκαν τόσο μέσα από τον (κατευθυνόμενο από τις αποικιοκρατικές αρχές) Τύπο των Ινδιών όσο και από την Βασιλική Γεωγραφική Εταιρεία του Λονδίνου. «Εννόησα ότι ενέπεσα εν Λονδίνω εις χείρας εγωισμού φθόνου και ασπλαχνίας» γράφει αναφερόμενος στη συνάντηση και την επιστημονική φιλονικία του με δύο εξέχοντα μέλη της Γεωγραφικής Εταιρείας, τον συνταγματάρχη Ζιούλ (μεταφραστή και θαυμαστή του Μάρκο Πόλο) και του κ. Ρουϊλσων (Rawilson), δάσκαλο και σύμβουλο του Πρίγκηπος της Ουαλίας. Ο πρώτος τον προκάλεσε υπερασπιζόμενος την αυθεντικότητα του δρομολογίου του Μάρκο Πόλο, που ο Ποταγός αμφισβήτησε με στοιχεία από το δικό του ταξίδι. Ο δεύτερος του ζήτησε να αναιρέσει από το άρθρο του τις αναφορές στους αρχαίους συγγραφείς «επειδή μ’αυτά είχε ασχοληθεί εκείνος»! Αντίθετα, στη Γαλλία και τη Γεωγραφική Εταιρεία των Παρισίων ο Ποταγός αντιμετωπίστηκε με εκτίμηση και αποδοχή και δημοσιεύτηκε το άρθρο του για την διάβαση του Παμίρ –όπως άλλωστε αργότερα και το βιβλίο του. Ο Γενικός γραμματέας της εταιρείας κ. Maunoir, παρά το ότι αρχικά είχε αμφισβητήσει τον εμπειρικό ορισμό γεωγραφικών θέσεων που έκανε ο Ποταγός χωρίς τη χρήση αστρονομικών εργαλείων, στη συνέχεια τον συνεχάρη ενθουσιασμένος, αφού ο περιηγητής Ζιούνκ επιβεβαίωσε πλήρως τις θέσεις (για την περιοχή γύρω από το Νείλο). Στην γαλλική έκδοση των «Περιηγήσεων» συνετέλεσαν και δύο διαπρεπείς Γάλλοι επιστήμονες με τις παρατηρήσεις και τις σημειώσεις τους. Είναι χαρακτηριστικό ότι πρόκειται για δύο ιστορικούς (και όχι γεωγράφους), τον Emile Burnouf, επίτιμο διευθυντή της Γαλλικής Σχολής των Αθηνών και τον Alfred Maury, μέλος της Γεωγραφικής Εταιρείας του Παρισιού αλλά καθηγητή της Ιστορίας στο College de France. Η θετική αυτή αντιμετώπιση του Ποταγού από τους Γάλλους είναι εύλογη αν λάβουμε υπόψη το στοιχείο ότι τόσο στην Ασία όσο και στην Αφρική, ο Ποταγός περιηγήθηκε κυρίως σε περιοχές που ανήκαν στην ανταγωνίστρια Βρετανική Αυτοκρατορία ή στην ευρύτερη σφαίρα όπου εστιαζόταν το αγγλικό ενδιαφέρον.

Η αδιαφορία –και σε κάποιες περιπτώσεις εχθρότητα- εκ μέρους των ελληνικών Αρχών, μπορεί κι αυτή να ερμηνευτεί τόσο από την έντονα αντικυβερνητική στάση του Ποταγού όσο και από το γεγονός ότι το ελληνικό κράτος λειτουργούσε περίπου ως βρετανικό προτεκτοράτο. Η συμβολή του Ποταγού στη γεωγραφική γνώση της εποχής του, ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά την περιοχή της κεντρικής Ασίας είναι ιδιαίτερα σημαντική. Αδιαμφισβήτητη είναι η αξία που έχει κυρίως το εθνολογικό (ανθρωπολογικό) μέρος του έργου του, για το οποίο συγκεκριμένα και αναγνωρίστηκε από την Γεωγραφική Εταιρεία του Παρισιού. Αντίθετα, η μη χρήση από τον «ερασιτέχνη» Ποταγό των καθιερωμένων μεθόδων και κυρίως των αστρονομικών και βαρομετρικών οργάνων μέτρησης και υπολογισμών της εποχής του, του αφαίρεσε τη δυνατότητα της ευρείας αναγνώρισης στην γεωγραφική επιστημονική κοινότητα της Ευρώπης. Ως ιδιαίτερα σημαντική πρέπει να αξιολογηθεί η πολύ δύσκολη διάβαση του Παμίρ και η εξερεύνηση της ευρύτερης περιοχής από το Καφριστάν μέχρι το Παμίρ που –εκτός των άλλων- επέτρεψε στον Ποταγό να καταρρίψει πολλές ανυπόστατες αναφορές του Μάρκο Πόλο για αυτές τις περιοχές, που συνέχιζαν μέχρι εκείνη την εποχή να θεωρούνται αξιόπιστες.

Το γεγονός ότι οι περιοχές αυτές της κεντρικής Ασίας παρέμεναν τόσο άγνωστες στο δυτικό κόσμο, δεν οφειλόταν τόσο στις πολύ δύσκολες φυσικές συνθήκες και την απομόνωση τους όσο στην εχθρότητα με την οποία αντιμετωπίζονταν οι δυτικές δυνάμεις και οι αποστολές τους.
Αντίθετα, η ελληνική υπηκοότητα λειτουργούσε πάντα σαν «διαβατήριο» στα μέρη αυτά, εξ αιτίας της «αλεξανδρινής κληρονομιάς», και το συγκριτικό του αυτό πλεονέκτημα ο Ποταγός κατάφερε να το αξιοποιήσει πλήρως. Έχοντας φιλοξενηθεί διαδοχικά στις αυλές των βασιλιάδων (εμίρηδων) όλων των σημαντικών πόλεων του Αφγανιστάν (Εράτ, Καμπούλ και Φεϊζαμπάτ), ο Ποταγός μπόρεσε να μας δώσει πολλά στοιχεία για την «χώρα-κλειδί» της κεντρικής Ασίας. Επιχείρησε κυρίως να συνδέσει τόσο τους τόπους όσο και τους λαούς με τις αναφορές που περιέχονται στην αρχαία γραμματεία, στον Όμηρο, τον Ηρόδοτο, τον Αρριανό, τον Πτολεμαίο, και τον Στράβωνα. Πολύ ξεχωριστά ελληνικό ενδιαφέρον έχουν οι διάφορες πληροφορίες που μας δίνει για την επιβίωση στα μέρη αυτά ελληνικών πολιτισμικών στοιχείων. Στην Εράτ του Δυτικού Αφγανιστάν για παράδειγμα, αναφέρει ότι χρησιμοποιούνται ακόμα κάποιες ελληνικές λέξεις και το στάδιον ως μέτρο αποστάσεων. Στην Καμπούλ και τη Φεϊζαμπάτ οι εμίρηδες κατείχαν πολλές μεταφράσεις των Αρχαίων και ακολουθούσαν το αστρονομικό σύστημα του Πτολεμαίου, τα Φυσικά του Αριστοτέλη, την ιατρική του Ιπποκράτη και του Γαληνού, ενώ ο Πλάτωνας είχε σχεδόν αγιοποιηθεί.

Πολύτιμες –αν και συνοπτικές- είναι και οι πληροφορίες για αρχαιολογικά ευρήματα, ελληνικά
νομίσματα, αλλά κυρίως για ήθη και έθιμα λαών του Αφγανιστάν με φανερές ελληνικές καταβολές, ιδιαίτερα των Καφριστανών (απίστων) που ο Ποταγός γνώρισε δύο δεκαετίες πριν από τον υποχρεωτικό εξισλαμισμό τους (το 1896) που εξαφάνισε τα περισσότερα από τα ελληνικά στοιχεία που ακόμα επιβίωναν σ’αυτούς. Αποτελεί σίγουρα μεγάλο ατύχημα το γεγονός ότι ο Παναγιώτης Ποταγός μπόρεσε να εκδώσει μόνο τον πρώτο τόμο των «Περιηγήσεων» του, που περιλαμβάνει την εξιστόρηση των ταξιδιών του. Ο δεύτερος τόμος (όπως μας πληροφορεί στον πρόλογο του πρώτου) θα περιείχε την περιγραφή των ηθών, των εθίμων, των θρησκειών και της ιστορίας των λαών που γνώρισε. Αφορούσε με λίγα λόγια μια γνώση εθνολογική που σήμερα θα ήταν απείρως πιο πολύτιμη από αυτήν που μας κληροδότησε με το μοναδικό βιβλίο του.

Δυστυχώς η μικροψυχία και η ανεπάρκεια του ελληνικού κράτους τότε, που –παρά τις επίμονες
προσπάθειες και διαβήματα του Ποταγού- δεν βοήθησε να πραγματοποιηθεί η έκδοση αυτή, στέρησε την νεοελληνική βιβλιογραφία από έναν πολύτιμο θησαυρό. Κατά τον Φώτη Κόντογλου (ο οποίος στο έργο του «Φημισμένοι άντρες και λησμονημένοι» επιχείρησε μία βιογραφική προσέγγιση του Ποταγού), τα ανέκδοτα χειρόγραφα που βρισκόταν στο σπίτι του Ποταγού στις Νυφές της Κέρκυρας καταστράφηκαν από τους κληρονόμους του! «Γύρεψα να’βρω τίποτα τετράδια γραμμένα από το χέρι του, μα μου’πανε πως δεν υπάρχουνε, γιατί, σα μάθανε οι συγγενείς του από τη Βυτίνα
πως πέθανε, πήγανε στις Νυφές για να τον κληρονομήσουνε, και μη βρίσκοντας τα πετράδια και τα πλούτη, που νομίζανε πως είχε κρυμμένα, ξεσκίσανε από τη μανία τους ό,τι χαρτιά πέσανε στα χέρια τους».



logioshermes.blogspot.com
Read more » Διαβάστε περισσότερα...
Read more »

Ποιοι είναι οι νέοι αρχηγοί Στόλου και ΑΤΑ


Έπειτα από την αιφνιδιαστική αλλαγή των αρχηγών των Γενικών Επιτελείων Στρατού, Ναυτικού και Αεροπορίας, οι κρίσεις των ανωτάτων αξιωματικών των ενόπλων δυνάμεων συνεχίστηκαν με τον ορισμό των στρατιωτικών που θα τεθούν επικεφαλής των πλέον κρίσιμων σχηματισμών.

Νέος αρχηγός Στόλου επελέγη ο Αντιναύαρχος Παναγιώτης Λίτσας, νέος αρχηγός Τακτικής Αεροπορίας και Διοικητής του ΝΑΤΟϊκού CAOC-7 τοποθετήθηκε ο Αντιπτέραρχος Χρήστος Βαΐτσης και διοικητής 1ης Στρατιάς ορίστηκε ο Αντιστράτηγος Χρήστος Μανωλάς.

Διαβάστε αναλυτικά τις τοποθετήσεις που έκανε το Συμβούλιο Αρχηγών Γενικών Επιτελείων και επιβεβαίωσε το Κυβερνητικό Συμβούλιο Εξωτερικών και Άμυνας.

Στο Στρατό Ξηράς τοποθετούνται:
Διοικητής 1ης Στρατιάς ο αντιστράτηγος Χρήστος Μανωλάς,

Γενικός Επιθεωρητής Στρατού ο αντιστράτηγος Βασίλειος Τελλίδης,

Διοικητής Β΄ Σώματος Στρατού ο αντιστράτηγος Ζαχαρίας Βερίγος,

Διοικητής ΣΕΘΑ Αο ατιστράτηγος Γεώργιος Μπαρκούκης,

Στρατιωτικός αντιπρόσωπος της Ελλάδας στο ΝΑΤΟ ο αντιστράτηγος Αναστάσιος Μανώλας,

Β΄ Υπαρχηγός ΓΕΣ ο αντιστράτηγος Αθανάσιος Στυλιανόπουλος,

Διοικητής Γ΄ Σώματος Στρατού / NRDC-GR ο αντιστράτηγος Νικόλαος Δεβετζής,

Διοικητής Δ΄ Σώματος Στρατού ο αντιστράτηγος Χρήστος Χαλκίδης,

Α΄ Υπαρχηγός ΓΕΣ ο αντιστράτηγος Ιωάννης Ηλιόπουλος

Διοικητής ΑΣΔΥΣ ο αντιστράτηγος Θεοχάρης Πανόπουλος

Διοικητής ΑΣΔΕΝ ο αντιστράτηγος Ευστάθιος Πανυτσίδης

Διοικητής Α΄ ΣΣ ο υποστράτηγος Γεώργιος Ντζιμάνης.

Στο Πολεμικό Ναυτικό τοποθετούνται:
Αρχηγός Στόλου ο αντιναύαρχος Παναγιώτης Λίτσας,

Υπαρχηγός ΓΕΕΘΑ ο αντιναύαρχος Αλέξανδρος Θεοδοσίου,

Διοικητή ΔΔΜΝ ο αντιναύαρχος (Μ) Ηλίας Δημόπουλο.

Στην Πολεμική Αεροπορία διορίζονται:
Αρχηγός Τακτικής Αεροπορίας και Διοικητής CAOC-7 ο αντιπτέραρχος (Ι) Χρήστος Βαΐτσης,

Επιτελάρχης ΓΕΕΘΑ ο αντιπτέραρχος (Ι) Γεώργιος Πέτκος,

Διοικητής ΔΑΥ ο υποπτέραρχος (Ι) Βασίλειος Βρεττός και

Γενικός Επιθεωρητής ΓΕΑ ο υποπτέραρχος (ΜΗ) Γεώργιος Βορρόπουλος.



protothema.gr
Read more » Διαβάστε περισσότερα...
Read more »

Σε θάνατο 21 Αιγύπτιοι οπαδοί για συμμετοχή σε επεισόδια με 70 νεκρούς


Αιγυπτιακό δικαστήριο καταδίκασε σε θανατική ποινή 21 οπαδούς για τα αιματηρά επεισόδια που σημειώθηκαν στο Πορτ Σάιντ στη διάρκεια ποδοσφαιρικού αγώνα το 2012 και είχαν ως αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους περισσότεροι από 70 άνθρωποι.

Πέντε ακόμα κατηγορούμενοι (από τους συνολικά 52) καταδικάστηκαν σε ισόβια κάθειρξη, ενώ άλλοι έλαβαν μικρότερες ποινές ή αθωώθηκαν.

Η απόφαση έρχεται εν μέσω έντασης στο Πορτ Σάιντ. Την Παρασκευή νεαροί διαδηλωτές στην πόλη συγκρούστηκαν για πέμπτη ημέρα με αστυνομικούς, οι οποίοι απάντησαν εκτοξεύοντας δακρυγόνα.



iefimerida.gr
Read more » Διαβάστε περισσότερα...
Read more »

Μείωση τροχαίων ατυχημάτων στη Δυτική Ελλάδα


Σύμφωνα με την Αστυνομία, μειώθηκε ο αριθμός των τροχαίων που καταγράφηκαν στην Δυτική Ελλάδα ενώ μειώθηκε και ο αριθμός των νεκρών, αυξήθηκαν όμως οι τραυματίες από τροχαία
τον περασμένο Φεβρουάριο, συγκριτικά με τον Φεβρουάριο του 2012.

Ειδικότερα, δύο άτομα έχασαν την ζωή τους και άλλα 45 τραυματίστηκαν σε 32 τροχαία δυστυχήματα και ατυχήματα, ενώ τον Φεβρουάριο του 2012 είχαν σημειωθεί 35 τροχαία, στα οποία είχαν χάσει την ζωή τους έξι άτομα και είχαν τραυματιστεί 43.

Αναλυτικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία της Αστυνομίας, τον περασμένο Φεβρουάριο καταγράφηκαν δύο θανατηφόρα τροχαία, έναντι έξι τον Φεβρουάριο του 2012, τέσσερα τροχαία ατυχήματα με σοβαρό τραυματισμό ατόμων, έναντι 10 τον περσινό Φεβρουάριο και 26 τροχαία ατυχήματα με
ελαφρύ τραυματισμό ατόμων, έναντι 19 τον Φεβρουάριο του 2012.

Σημειώνεται ότι τον Φεβρουάριο τραυματίστηκαν ελαφρά σε τροχαία 40 άτομα έναντι 29 τον Φεβρουάριο του 2012.

Σύμφωνα πάντα με την Αστυνομία, τα κυριότερα αίτια των τροχαίων ήταν η απόσπαση προσοχής του οδηγού,, η παραβίαση της προτεραιότητας, η παραβίαση των σημάνσεων, η μη τήρηση κανόνων οδικής ασφαλείας από πεζούς, η μη τήρηση των αποστάσεων ασφαλείας κ.α.

Επίσης, τον περασμένο Φεβρουάριο έγιναν 5.455 έλεγχοι αλκοτέστ και διαπιστώθηκαν 151 παραβάσεις. Στο ίδιο χρονικό διάστημα βεβαιώθηκαν, μεταξύ άλλων, και 3.224 επικίνδυνες παραβάσεις.


protothema.gr
Read more » Διαβάστε περισσότερα...
Read more »

Οι αλλαγές στις αντικειμενικές αξίες


Με νέο αυτοματοποιημένο σύστημα θα προσδιορίζονται οι αντικειμενικές αξίες των ακινήτων. Στον υπολογισμό τους θα λαμβάνεται υπόψη το τρέχον τίμημα στην αγορά, ώστε να συμπέσουν με τις εμπορικές τιμές. Οι ρυθμίσεις θα ισχύσουν σε ολόκληρη την επικράτεια.

Τα «πάνω κάτω» θα φέρει στη φορολογία ακινήτων και στην κτηματαγορά η εκ βάθρων αλλαγή του συστήματος υπολογισμού των αντικειμενικών αξιών των ακινήτων που προετοιμάζει το υπουργείο Οικονομικών, καθώς για πρώτη φορά θα οδηγήσει και σε μειώσεις τιμών στις περισσότερες αστικές περιοχές.

Στόχος του οικονομικού επιτελείου είναι το υπάρχον σύστημα να αντικατασταθεί από ένα νέο αυτοματοποιημένο το οποίο θα προσδιορίζει τις αξίες με βάση υπολογισμού τις τιμές που ισχύουν στην αγορά, ώστε να ταυτιστούν οι αντικειμενικές με τις εμπορικές τιμές.

Παράλληλα, θα προβλέπεται επέκταση του αντικειμενικού προσδιορισμού των αξιών βάσει του ίδιου σχεδίου σε ολόκληρη την Ελλάδα.


ethnos.gr
Read more » Διαβάστε περισσότερα...
Read more »
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...