Τρίτη, 9 Απριλίου 2013

Οι Θεοί των Σεισμών στην Αρχαία Ελληνική Μυθολογία


Οι ρίζες του Αρχαιοελληνικού Πολιτισμού συνδέονται με τις συνέπειες των κλιματικών αλλαγών.

Η ελληνική μυθολογία δεν είναι παρά ένα περίβλημα που κρύβει τους θησαυρούς μιας μυστηριακής θρησκείας όπου οι πρώτοι φιλόσοφοι έκρυψαν τη γνώση τους των μεγάλων νόμων του φυσικού κόσμου.

Μεγάλο τμήμα της Ελληνικής Μυθολογίας ταυτίζεται με την γεωλογική εξέλιξη του Ελλαδικού χώρου, με αποτέλεσμα να έχει και μία φυσικογεωλογική ή γεωμυθολογική διάσταση.

Πολυετής ερευνητική δραστηριότητα έχει δείξει ότι η Θεογονία του Ησιόδου, τα έργα του Ομήρου και των άλλων συγγραφέων, αντιπροσωπεύουν την φυσικο-γεωλογική εξέλιξη του Αιγαιακού και Περι-Αιγαιακού χώρου για το χρονικό διάστημα μεταξύ 18.000 και 6.000 χρόνια πριν από σήμερα κυρίως. Η μυθολογία δεν ήταν παρά το πραγματικό κεφάλαιο της ιστορίας της Ελλάδας.

Η παρουσία της Γης σαν πρωτογενές στοιχείο-ύλη και θεότητα εμφανίζεται στις τρεις βασικές πηγές της Ελληνικής μυθολογίας (Χθόνια, Ησίοδος, Ορφική). Στις άλλες μυθολογίες-θρησκείες, που επηρέασαν τον λεγόμενο ευρωπαϊκό πολιτισμό, η παρουσία της Γης (στοιχείο και θεότητα) είναι διαφορετική και όχι πρωταρχική (Γερμανοσκαδιναβική: Ελλα, Βίβλος, Κοράνι). Μπορούμε να θεωρήσουμε την “Χθόνια” θεογονία-κοσμογονία σαν την ποιο αρχαϊκή, ως προς τα αναφερόμενα πρόσωπα (θεότητα) και στοιχεία που εν τούτοις συμπλέκονται με την εξέλιξη άλλων θεογονιών. Σύμφωνα, λοιπόν, με την χθόνια παράδοση, εν αρχή υπήρχε η Μητέρα-Γη, υποχθόνια προσωπικότητα που κυριαρχούσε στους Δελφούς.

Στις περισσότερες περιπτώσεις μαχών, η Μεγάλη Μητέρα Γαία παίζει ένα διαχρονικό και συνήθως κυρίαρχο ρόλο, πάντα πίσω από τα δρώμενα. Περιγράφεται από ορισμένους ως εμπαθής και σκανδαλοποιός επειδή προτρέπει τους Τιτάνες να επιτεθούν κατά του συζύγου της με τη γνωστή επίθεση του γιου τους Κρόνου εναντίον του πατέρα του Ουρανού. Ύστερα, γεννάει τους Γίγαντες που τους εξωθεί εναντίον του εγγονού της, Δία. Κατά την Τιτανομαχία, οι Γίγαντες με την προτροπή και πάλι της Γαίας, τίθενται στο πλευρό του Δία.

Από το γάμο του Ουρανού με τη Γη γεννήθηκαν οι τερατόμορφοι Γίγαντες που είχαν ανθρώπινο κορμί και φιδίσια πόδια. Βασιλιά είχαν τον Ευρυμέδοντα, που τους ξεσήκωσε και τους παρέσυρε σε άγριο πόλεμο κατά των Θεών. Ήθελαν να τους εξοντώσουν και να γίνουν αυτοί κυρίαρχοι της πλάσης, του ουρανού και της γης, να καθίσουν και να στήσουν αυτοί το βασίλειό τους στον Όλυμπο. Κι επειδή ήταν όλοι τους, οι Γίγαντες, άγριοι πολεμιστές, ο πόλεμος που άναψε ανάμεσα σ’ αυτούς και τους Θεούς, ήταν εξίσου άγριος και τρομερός. Λένε, πως ολόκληρα βουνά ξερίζωναν και τα πετούσαν στους Θεούς, ενάντια στα θεϊκά παλάτια.

Ο Δίας, νικητής κατά των Τιτάνων χρειάστηκε να αγωνιστεί σκληρά, για να εξασφαλίσει τον Ολύμπιο θρόνο. Ομόφωνα οι αρχαίοι συγγραφείς τοποθετούν το πεδίο της μάχης των Γιγάντων και των θεών στο δυτικό τμήμα της Χαλκιδικής. Εκεί, σε μακρινή απόσταση από τον Όλυμπο, βρισκόταν το πεδίο της Φλέγρας, δηλαδή τόπος της φωτιάς , μια περιοχή άγρια. Πρόκειται για τη σημερινή Κασσάνδρα της Χαλκιδικής.

Στην πρώτη γραμμή του στρατοπέδου των θεών ήταν ο Δίας και η Αθηνά. Επεμβαίνουν όμως και άλλες θεότητες: η Ήρα, ο Απόλλωνας, ο Ήφαιστος, η Άρτεμη, ο Ποσειδώνας, η Αφροδίτη, η Εκάτη αλλά και οι Μοίρες. Και κάθε ένας από τους θεούς και κάθε μια απ’ τις θεές ερχόταν σε συμπλοκή με έναν ή περισσότερους Γίγαντες. Οι γνωστότεροι Γίγαντες ήταν: ο Πορφυρίων, ο Αλκυονεύς, ο Εγκέλαδος, ο Εφιάλτης, ο Εύρυτος, ο Κλυτίος, ο Πολυβότης, ο Πάλλας, ο Ιππόλυτος, ο Γρατίων, ο Άγριος και ο Θόων.

Όπως και στην Τιτανομαχία, έτσι και στην Γιγαντομαχία, ο Δίας αναγκάστηκε να επικαλεστεί τη βοήθεια και άλλων δυνάμεων. Και κάλεσε έναν θνητό αυτή τη φορά τον Ηρακλή -που καμιά φορά τον συνοδεύει και ο Διόνυσος. Από το μέρος της πάλι η Γη, για να βοηθήσει τα παιδιά της, τους Γίγαντες, σκέφτεται να τους δώσει να φάνε το μαγικό χορτάρι, που χαρίζει την αθανασία. Σαν το έμαθε όμως ο Δίας, απαγορεύει στον Ήλιο και στη Σελήνη και στην Ηώ να παρουσιαστούν και μέσα στο σκοτάδι ξεριζώνει το θαυματουργό χορτάρι. Η τύχη των Γιγάντων κρίθηκε. Μάταια θα προσπαθήσουν να αναρριχηθούν στον Όλυμπο, σωριάζοντας το ένα πάνω στο άλλο τα γειτονικά βουνά. Ανώφελα τα κατορθώματα τους.

Διαφορετικού χαρακτήρα ήταν η συμμετοχή της Αθηνάς στη μάχη. Για να καταβάλει η Αθηνά το Γίγαντα Εγκέλαδο, ο οποίος ήταν γιος του Ταρτάρου και της Γης αναγκάστηκε να τον καταπλακώσει με την νήσο Σικελία ή το όρος Αίτνα. Το αποτέλεσμα είναι πλέον ο Εγκέλαδος να αναστενάζει μέσα στο τάφο του, προκαλώντας εκρήξεις ηφαιστείων και σεισμούς. Η λέξη Εγκέλαδος προέρχεται από τη σύντμηση των λέξεων (έγκειμαι + λας) και υποδηλώνει τον εγκατεστημένο στα πετρώματα, στο στερεό φλοιό της Γης.

Σύμφωνα με άλλο μύθο, ο Εγκέλαδος καταπλακώθηκε από βράχο που πέταξαν εναντίον του οι Θεοί του Ολύμπου. Έτσι, ο «Εγκέλαδος-Σεισμός» γίγαντας, είναι θαμμένος στην Κασσάνδρα, αλλά μη έχοντας πεθάνει, από καιρό σε καιρό προσπαθεί να ελευθερωθεί από το βράχο που τον έχει καταπλακώσει και οι προσπάθειές του αποτελούν το φαινόμενο του σεισμού. Οι μύθοι αυτοί υπονοούν την προσπάθεια που καταβλήθηκε για να ερμηνευτούν, από τα πολύ παλιά χρόνια, οι ιδιορρυθμίες αυτού του χώρου, καθώς η Κασσάνδρα βυθισμένη στο κέντρο της χερσονήσου είναι πνιγμένη από τον ατμό του καυτού θειαφιού που πηγάζει από την Αγία Παρασκευή.

Σύμφωνα με άλλες εκδοχές του μύθου φονεύθηκε από τον κεραυνό του Δία, σύμφωνα με μια δεύτερη από τον ακόλουθο του Διονύσου τον Σειλινό αλλά η επικρατέστερη αναφέρει είναι ότι δολο-φονήθηκε από την Αθηνά, η οποία έριξε εναντίον του τη Σικελία με το οποίο και τον καταπλάκωσε. Ο Παυσανίας αναφέρει και άλλη εκδοχή κατά την οποία η Αθηνά φόνευσε τον Εγκέλαδο ρίχνοντας επάνω του το τέθριππο άρμα της.




Η εκδοχή αυτή υπήρξε από τα πιο προσφιλή θέματα πολλών καλλιτεχνών της αρχαιότητας, αποθανατίζοντας αυτή σε πλείστες μετώπες αρχαίων ναών όπως στον Παρθενώνα και στο ναό του Απόλλωνα στους Δελφούς. Τέτοιες παραστάσεις του αγώνα μεταξύ της Αθηνάς και του Εγκέλαδου βρίσκονται σε πολλά αγγεία καθώς επίσης κοσμούταν και ο πέπλος της Αθηνάς στα Παναθήναια. Μετά τη νίκη του Δία κατά των Γιγάντων ο Δίας είχε να αντιμετωπίσει ακόμα έναν, τελευταίο εχθρό, τον Τυφωέα. Ο οποίος γεννήθηκε από την ένωση της Γαίας με τον Τάρταρο. Κι ήταν το τελευταίο παιδί της Γης, κατά τον Ησίοδο. Ο Τυφών κήρυξε τον πόλεμο εναντίον του Δία, ερεθιζόμενος από την μητέρα του Γαία.

Ανατράφηκε σε σπήλαιο της Κιλικίας, που ονομάζεται Τυφώνειον Άνδρον. Ο Απολλόδωρος ο Αθηναίος μας λέει πως ο Τυφώνας ήταν κάτι ανάμεσα σε άνθρωπο και σε άγριο ζώο. Ξεπερνούσε όλα τα άλλα παιδιά της Γης σε μέγεθος και δύναμη. Ήταν ένα αγριότατο θηρίο που έστρεψε εναντίον του Δία και του Ουρανού. Επιτιθέμενος, έριχνε αναμμένες πέτρες προς τον ουρανό, ενώ συγχρόνως με μεγάλη βουή και συριγμόν και «…πνέων πυρ ως ζάλην και τρικυμίαν εκ του στόματος αυτού…».

Ήταν μεγαλύτερος από όλα τα βουνά και συχνά το κεφάλι του χτυπούσε στα αστέρια. Όταν τέντωνε τα χέρια του, το ένα έφτανε στην Ανατολή και το άλλο ακουμπούσε στη Δύση και αντί για δάχτυλα είχε εκατό κεφάλια δρακόντων. Από τη μέση και κάτω τον περιέβαλλαν οχιές. Το σώμα του ήταν φτερωτό και το τρίχωμά του άγριο στα μαλλιά και στα γένια και τα μάτια του πετούσαν φωτιές.

Όταν οι θεοί είδαν το ον αυτό να επιτίθεται στον ουρανό, τρομοκρατήθηκαν και δεν δέχτηκαν τη μάχη. Άφησαν τον Ουρανό έρημο και αφύλακτο και έφυγαν τρέχοντας μέχρι την Αίγυπτο και κρύφτηκαν μέσα στην έρημο, όπου μεταμορφώθηκαν σε ζώα. Ο Απόλλωνας έγινε γεράκι, ο Ερμής ίβις, ο ‘Αρης πολύ λεπιδωτό ψάρι, ο Διόνυσος τράγος, ο Ηρακλής ελάφι, ο Ήφαιστος βόδι, η Αφροδίτη έπεσε στον Ευφράτη και έγινε ψάρι Μόνο η Αθηνά και ο Δίας αντιστάθηκαν στο θηρίο.

Ο Δίας του έριξε από μακριά κεραυνο-βόλα βέλη και, όταν ήρθαν στα χέρια, τον χτύπησε με το ατσάλινο δρεπάνι που η Γη είχε βάλει στο χέρι του Κρόνου για να χτυπήσει τον Ουρανό. Η πάλη έγινε στο βουνό Κάσιο, στα σύνορα της Αιγύπτου και της Πετραίας Αραβίας. Ο Τυφώνας, που ήταν απλώς πληγωμένος, κατάφερε να υπερισχύσει και απέσπασε το δρεπάνι του θεού.

Έκοψε τους τένοντες των χεριών και των ποδιών του Δία, φορτώθηκε τον ανίσχυρο θεό στους ώμους του και τον μετέφερε μέχρι την Κιλικία, όπου τον έκλεισε σε μια σπηλιά, το «Κωρύκιο άντρο». Εκτός από αυτό έκρυψε τους τένοντες και τους μυς του Δία σε ένα δέρμα αρκούδας και τα έδωσε στη δράκαινα Δελφύνη να τα φυλάει.

Ο Ερμής και ο Πάνας -μερικοί λένε ο Κάδμος- έκλεψαν τους τένοντες και τους ξανατοποθέτησαν στο σώμα του Δία. Αυτός ξαναβρήκε αμέσως τη δύναμή του και, ανεβαίνοντας στον ουρανό πάνω σε άρμα που το έσερναν φτερωτά άλογα, βάλθηκε να κεραυνοβολεί το θηρίο.

Ο Τυφώνας τράπηκε σε φυγή και, με την ελπίδα να αυξήσει τις δυνάμεις του, θέλησε να δοκιμάσει τους μαγικούς καρπούς που φύτρωναν στο όρος Νύσα. Αυτή ήταν τουλάχιστο η υπόσχεση που του είχαν δώσει οι Μοίρες, για να τον ελκύσουν. Ο Δίας τον πρόλαβε εκεί και η καταδίωξη συνεχίστηκε.

Στη Θράκη ο Τυφώνας εκσφενδόνισε εναντίον του Δία βουνά, αλλά αυτός τα έκαμε με χτυπήματα κεραυνού να πέφτουν επάνω στο θηρίο. Έτσι το βουνό Αίμος όφειλε το όνομά του στο αίμα που κύλησε από μια από τις πληγές του. Οριστικά αποθαρρημένος ο Τυφώνας τράπηκε σε φυγή και, καθώς διέσχιζε τη θάλασσα της Σικελίας, ο Δίας έριξε πάνω του το βουνό Αίτνα, που τον συνέτριψε. Οι φλόγες που βγαίνουν από την Αίτνα είναι ή αυτές που ξερνά το τέρας ή τα υπολείμματα των κεραυνών, με τους οποίους το σκότωσε ο Δίας.




Υπάρχουν ωστόσο παραλλαγές που συνδέουν τον Τυφώνα με την Ήρα και τον Κρόνο. Η Γαία, δυσαρεστημένη από την ήττα των Γιγάντων, διέβαλε τον Δία στην Ήρα και εκείνη πήγε να ζητήσει από τον Κρόνο ένα μέσο να εκδικηθεί. Ο Κρόνος της παρέδωσε δύο αυγά διαποτισμένα από το σπέρμα του. Αν τα έθαβε, από αυτά τα αυγά θα γεννιόταν ένας δαίμονας ικανός να εκθρονίσει τον Δία. Ο δαίμονας αυτός ήταν ο Τυφώνας.

Σύμφωνα με άλλη μυθική παράδοση, ο Τυφώνας ήταν γιος της Ήρας, που τον είχε γεννήσει μόνη της, χωρίς τη βοήθεια κανενός αρσενικού στοιχείου, όπως είχε κάμει με τον Ήφαιστο. Η Ήρα έδωσε τον τερατώδη γιο της, για να τον μεγαλώσει, σε έναν δράκοντα, το φίδι Πύθωνας που ζούσε στους Δελφούς.

Ο Τυφώνας ετυμολογικά έχει σχέση με τον τύφο και την τούφα, δηλαδή το φούσκωμα και έχει σχέση όχι μόνο με τον κυκλώνα αλλά τη γενικότερη ηλεκτρισμένη ατμόσφαιρα μαζί με την ηφαιστειακή και σεισμική δραστηριότητα. Ο Τυφώνας ταυτίζεται σε ορισμένα σημεία του μύθου με τον Εγκέλαδο και σχετίζεται με το πιο εντυπωσιακό και βίαιο από τα έκτακτα και φυσικά μετεωρολογικά φαινόμενα, τα πέρα από το μέτρο της καθημερινής εμπειρίας.

Και ο Τυφώνας και ο Εγκέλαδος εμφανίζονται να έχουν παιδιά τις Γοργόνες, τη Σφίγγα, τη Λερναία Ύδρα, το Γηρυόνη, τον Κέρβερο και άλλα μυθικά «τέρατα» (συμβολίζουν διάφορα γεωλογικά φαινόμενα) που απέκτησαν με την Έχιδνα. Κατά τον Όμηρο ο Τυφών βρίσκεται αλυσοδεμένος στη χώρα των Αρίμων δηλαδή στη Κιλικία και Φρυγία, ενώ κατά τον Πίνδαρο βρίσκεται θαμμένος στα έγκατα της Αίτνας στη Σικελία, όπως ο Εγκέλαδος.

Στην αφήγηση της μάχης ανάμεσα στον Τυφώνα και το Δία στην περιγραφή αυτής της τρομερής αναστάτωσης της φύσης, αυτής της θύελλας φωτιάς που ξεχύνεται ανάμεσα στον ουρανό και τη γη και που ανακατώνει όλα τα στοιχεία σε ένα ακαταμέτρητο χάος είναι δύσκολο να μην αναγνωρίσει κανείς τα φαινόμενα μιας ηφαιστειακής έκρηξης.

Αυτή η πιθανότητα επιβεβαιώνεται από την περιγραφή που κάνει ο Πίνδαρος της έκρηξης της Αίτνας και που αποδίδει τα ολέθρια αποτελέσματά της στην ενέργεια του Τυφώνα. Τα ηφαίστεια των Κυκλάδων, αρκούσαν να προσφέρουν στον ποιητή όλα τα στοιχεία αυτής της κοσμογονικής περιγραφής. Τα φαινόμενα αυτά ήταν η συνηθισμένη και συχνή κατάσταση της φύσης πριν από το Δία, δηλαδή στις περιόδους τις πιο παλιές του κόσμου.

Η φυσιοκρατική ερμηνεία του μύθου των Γιγάντων, ως χθόνιων θεοτήτων, που προκαλούν σεισμούς και αναστατώσεις της γης, διατυπώθηκε στην αρχαιότητα και με αυτόν τον τρόπο δημιουρ-γήθηκαν τα σχετικά ονόματα:Ερυσίχθων, Χθονόφυλος . Στην Ελληνική Μυθολογία όμως δύο τουλάχιστον θεοί διακρίνονται για τις ίδιες φυσικές δυνάμεις αλλά προέρχονται από διαφορετικές γενιές όπως ο Εγκέλαδος και ο Ποσειδών.

Σύμφωνα με άλλη θεωρία ο πανίσχυρος θεός Ποσειδών και όχι ο γίγαντας Εγκέλαδος ήταν για τους Έλληνες ο θεός των γεωλογικών φαινομένων. Αυτός εξουσίαζε τα έγκατα της γης, όπως δείχνουν οι ονομασίες του Γαίης κινητήρ, Γαιήοχος, Μοχλευτήρ, Σεισίχθων, Δαμασίχθων, Ενοσίγαιος αλλά και το ίδιο το όνομά του, που έχει ερμηνευθεί και ως σύζυγος-κυρίαρχος της γης (πόσις της δᾶς). Ο Σοφοκλής τον ονομάζει γης τε και αλμυράς θαλάσσης άγριον μοχλευτήν.

Όταν βαδίζει κάνει τα βουνά να τρέμουν, όταν ταρακουνά τη γη προκαλεί στον Άδη τρόμο, μήπως ανοίξει η γη και φανεί ο Κάτω Κόσμος. Ο Πωσειδώνας λατρεύεται ως Εδραίος, Ασφάλειος, Θεμελιούχος, Τειχοποιός και οι άνθρωποι επικαλούνται την προστασία του για τη σταθερότητα του εδάφους και την ασφάλεια των κτισμάτων. Κλείνει ο ίδιος τις πύλες του Κάτω Κόσμου και κρατεί φυλακισμένους στα Τάρταρα τους Τιτάνες, θεμελιώνει και χτίζει τα τείχη της Τροίας και γκρεμίζει το τείχος που ύψωσαν οι Έλληνες απέναντί της κατά την πολιορκία της.

Αυτός, σείοντας τη γη, απέσπασε τμήματα από τις ξηρές και δημιούργησε νησιά, όπως π.χ. όταν, για να εξουδετερώσει τον γίγαντα Πολυβώτη στον αγώνα των θεών εναντίον των γιγάντων, έκοψε με την τρίαινά του τμήμα από την Κω και μ’ αυτό τον καταπλάκωσε, δημιουργώντας τη Νίσυρο. Στη Θεσσαλία διέρρηξε με την τρίαινα τα βουνά, ώστε να βρουν διέξοδο τα νερά που λίμναζαν εκεί, σχηματίζοντας τα Τέμπη. Σεισμός κατά την παράδοση έκανε τη Σικελία «αναρραγήναι» από το άκρο της ιταλικής χερσονήσου.

Στις περιοχές που πλήττονταν από σεισμούς κυριαρχούσε η λατρεία του Ποσειδώνος. Το ιερό των Δελφών ανήκε αρχικά στο χθόνιο Ποσειδώνα και στην πάρεδρό του Γαία. Στην αγορά της Σπάρτης υπήρχε άγαλμα του Ποσειδώνος Ασφαλείου. Κοιτίδα της λατρείας του στα ιστορικά χρόνια, ως χθόνιας και όχι θαλάσσιας θεότητας, είναι η Πελοπόννησος, την οποία οι ιστορικοί Εφορος και Διόδωρος ονομάζουν οικητήριον Ποσειδώνος και ιεράν Ποσειδώνος. Οι Θεσσαλοί τιμούσαν τον Ποσειδώνα ως γαιήοχο και γαιοσείστη.

Σύμφωνα με την παράδοση αυτός άνοιξε τον αυλώνα των Τεμπών ανάμεσα στον Όλυμπο και την Όσσα για να βρει στη θάλασσα διέξοδο ο Πηνειός. Ήταν διαδεδομένη ,λοιπόν, στη θεσσαλική ενδοχώρα η λατρεία του χθόνιου Ποσειδώνα που εκεί είχε το προσωνύμιο Πετραίος. Αλλά και η Βοιωτία χαρακτηρίζεται από ιερά του Ποσειδώνος, με ονομαστό ιερό του στην Ογχηστό και με άλλα ιερά στην Ελικώνα. Άποικοι μετέφεραν τη λατρεία του ελικώνιου Απόλλωνα στην Ιωνία. Ενδεικτική του κυρίαρχου χθόνιου χαρακτήρα του Ποσειδώνος στην Πελοπόννησο είναι η έντονη λατρεία του στις αρκαδικές πόλεις, μολονότι η αρχαία Αρκαδία δεν είχε θάλασσα.

Σε ό,τι αφορά τις έριδες μεταξύ των θεών υπάρχουν διάφορες ερμηνείες και προσεγγίσεις της Ελληνικής Μυθολογίας, κυρίως για την Τιτανομαχία και τη Γιγαντομαχία. Συνήθως συμβολική, θρησκευτική, μεταφυσική. Είναι δυνατόν, όμως, να επιτευχθεί μια νέα προσέγγιση της Ελληνικής Μυ-θολογίας. Από την εμπειρία ενός γεωλόγου ο κύριος παράγων θα πρέπει να είναι το φυσικο-γεωλογικό καθεστώς και οι μεταβολές του στον Σαρωνικό Κόλπο, το Αιγαίο και τον Περι-Αιγαιακό χώρο.

Αντιπαρα-θέσεις και έριδες παρατηρούνται όταν μία Νέα Φυσικογεωλογική Τάξη πραγμάτων αντικαθιστά μια παλαιότερη. Κατά τη μυθολογική περίοδο σημαντικότατοι σεισμοί και κατακόρυφες μετατοπίσεις ηφαιστειότητα, μεγάλες κατολισθήσεις, απότομες καταβυθίσεις παράκτιων περιοχών θα πρέπει να είχαν λάβει χώρα.

Της Βασιλικής Παπαπέτρου για το Tourportal Press


Read more » Διαβάστε περισσότερα...
Read more »

Αν η Θάτσερ κυβερνούσε την Ελλάδα του 2013...


Έχει ενδιαφέρον ν' αποκωδικοποιήσει κανείς τις αντιδράσεις και τα σχόλια , σε παγκόσμιο επίπεδο, που ακολούθησαν την αναγγελία του θανάτου της Μάργκαρετ Θάτσερ. Καθώς επίσης και τον απολογισμό της πολιτικής που σχεδίασε και εφάρμοσε στην χώρα της (και αποτέλεσε και πρότυπο, τον «θατσερισμό», γενικότερα) η «Σιδηρά Κυρία», με την ψυχραιμία και την νηφαλιότητα που επιτρέπει το ένα τέταρτο του αιώνα που έχει μεσολαβήσει από τότε που η Θάτσερ κυριαρχούσε στο πολιτικό σκηνικό της Βρετανίας, της Ευρώπης...

Εκπρόσωποι συνδικαλιστικών οργανώσεων ,ιδίως των ανθρακωρύχων και των εργαζόμενων στα μέσα μαζικής μεταφοράς, καθώς και απλών ανθρώπων που υπέστησαν, τότε, τις συνέπειες των μέτρων που εφάρμοσε με αποφασιστικότητα,ακόμη και σκληρότητα, η «Μάγκι», εκφράσθηκαν πολύ αρνητικά,ακόμη και με πρωτοφανή σκληρότητα,για την Θάτσερ και την πολιτεία της. Στον αντίποδα,σχεδόν, οι αντιδράσεις και ο «απολογισμός» που έκαναν πολιτικοί και ιδεολογικοί της αντίπαλοι, σχολιαστές και αναλυτές παγκοσμίου κύρους που στο παρελθόν είχαν ασκήσει εντονότατη κριτική στην πολιτική που άσκησε. Φυσικά και δεν την «θεοποίησαν»,δεν μετακινήθηκαν στην δική της κοσμοθεωρία, δεν απέκρυψαν τις αρνητικές επιπτώσεις , σε μεγάλο μέρος της κοινωνίας, εκείνων των πολιτικών. Απλώς , αποτίμησαν το συνολικό της έργο αποστασιοποιημένα από από τον συναισθηματισμό εκείνης της εποχής (το επιτρέπει και ο διαδραμών χρόνος...) επιχείρησαν ψυχρά τον γενικό απολογισμό, δεν φοβήθηκαν να εκφράσουν την εκτίμησή τους για το τι θα είχε συμβεί μεσομακροπρόθεσμα στην οικονομία και την κοινωνία της Βρετανίας , αν δεν είχαν επιχειρηθεί οι (σκληρές,επίπονες, για πολλούς αιματηρές...) τομές και δομικές αναθεωρήσεις που επέβαλε η Θάτσερ.

Στο καθεστώς της κρίσης που ζούμε, ιδίως στην Ελλάδα που την βιώνουμε εντονότερα από άλλες ευρωπαϊκές χώρες λόγων σωρευμένων εθνικών παθογενειών και αναποτελεσματικότητας (σχεδόν ανυπαρξίας...) της ετοιμόρροπης κρατικής υποδομής και οργάνωσης, έχει ενδιαφέρον και σημασία να διδαχθούμε ,να μας προβληματίσει τουλάχιστον, αυτή η (κατά το δυνατόν, γιατί εδώ μιλάμε για «ενεργό χρόνο»...) αποστασιοποιημένη , γενικά απολογιστική κριτική συγκεκριμένων πολιτικών που εφαρμόζονται και προβάλλονται ως «μονοδρομικές». Και κυρίως οι «δημόσιοι ρήτορες»(κόμματα , πολιτικοί , τεχνοκράτες και ειδικοί που φιλοξενούνται στα τηλεπαράθυρα για να εκφράσουν συχνά όχι την ψυχρή επιστημονική άποψή τους αλλά την ιδεολογικοκομματική τους προτίμηση, δημοσιογράφοι-ειδήμονες επί παντός επιστητού...) να διαθέτουν την απαραίτητη ικανότητα να ξεχωρίζουν την «συναισθηματική» προσέγγιση μιας κρίσης και των προβλημάτων που αυτή προκαλεί σε κοινωνικό επίπεδο (θυσίες,πόνος,αδικίες,μειούμενες παροχές , φτώχεια) από την λογική ανάλυση που πρέπει να γίνει για τα αίτια που προκάλεσαν το πρόβλημα και την κρίση, προκειμένου να προκύψουν και οι λύσεις που θα την θεραπεύσουν...

Κανείς δεν χαίρεται που κόβονται συντάξεις. Κάποιος , όμως, πρέπει να προσεγγίσει «ψυχρά»και αντικειμενικά τις αιτίες που δημιούργησαν τα ελλειμματικά ασφαλιστικά ταμεία ,το τρελό και μη ανταποκρινόμενο στις πραγματικές συνθήκες καθεστώς των»κεκτημένων», τις συνταξιοδοτήσεις στην... ηλικία των 45,κ.λ.π. Κανείς δεν θέλει να κόβονται μισθοί, να απολύονται δημόσιοι υπάλληλοι. Κάποιος, όμως , πρέπει να λύσει άμεσα το πρόβλημα των «επιδομάτων» (τύπου «έγκαιρης προσέλευσης στην εργασία»!) που συνέβαλλε στο στρεβλό μισθολογικό κόστος της εποχής των «παχαίων αγελάδων»(και της επίπλαστης, με δανεικά και αντιπαραγωγικές επενδύσεις «ανάπτυξης»...), στις κομματικές, πελατειακής λογικής προσλήψεις στο δημόσιο που δημιούργησε τις στρατιές των «πλεοναζόντων».Φυσικά και είναι τραγικό να περικόπτονται κονδύλια για την δημόσια υγεία και παιδεία με κίνδυνο να απειλείται το επίπεδό τους-αλλά δεν είναι πιο τραγικό που όσο είχαμε και το χρονικό περιθώριο (που σήμερα δεν έχουμε)και την οικονομική «άνεση» δεν φροντίσαμε το δημόσιο να μπορεί να ελέγχει,προϋπολογιστικά και απολογιστικά, τις υπέρογκες και αναντίστοιχες (με το επίπεδο των προσφερόμενων υπηρεσιών) δαπάνες τους, συχνότατα αποτέλεσμα αδιαφάνειας και διαπλοκής; Ενδεικτικά, μόνο, αναφέρονται οι συγκεκριμένοι τομείς που υφίστανται τις επιπτώσεις της κρίσης -αλλά και των σωρευμένων σφαλμάτων λειτουργίας κράτους και οικονομίας- γιατί ανάλογες απορίες μπορούν να διατυπωθούν σχεδόν για όλες τις περιπτώσεις που εδώ που φθάσαμε χρήζουν άμεσης, σκληρής αντιμετώπισης. Για να μην γίνουν τα δημοσιονομικά μας ακόμη χειρότερα,και τα μέτρα ακόμη σκληρότερα και αιματηρά...

Ο χρόνος που χάνεται, ανεκμετάλλευτος ,για να γίνουν οι απαραίτητες (και λόγων κοινωνικοοικονομικών παθογενειών αλλά και λόγω αλλαγής των συνθηκών στον πραγματικό κόσμο...) αναδιαρθρώσεις και αλλαγές , μετράει πάντα διπλά. Αυτά που μπορείς και πρέπει να κάνεις «σήμερα»με α κόστος, (και, ασφαλώς , με όσο πιο εκτεταμένο και στέρεο δίχτυ ασφαλείας των κοινωνικά ασθενέστερων επιτρέπουν οι συνθήκες) αν τα επιχειρήσεις «αύριο» θα έχουν κόστος τουλάχιστον 2α. Και το κόστος,αναπόφευκτα θα το καταβάλλει η κοινωνία. Το να την «προστατεύεις» κανακεύοντάς την, απλώς πολλαπλασιάζεις δραματικά τον πόνο και το αίμα που θα χυθεί,όταν οι αναπροσαρμογές θα είναι προϋπόθεση εθνικής επιβίωσης...

Πολλοί υπέφεραν, μάτωσαν, είδαν τις βεβαιότητές τους να ακυρώνονται (σίγουρα θα εμφιλοχώρησαν και αδικίες) με τις πολιτικές της Θάτσερ. Και της το φύλαξαν,όπως αποδεικνύουν πολλές λαϊκές αντιδράσεις στην Βρετανία με αφορμή τον θάνατό της. Κατανοητό. Οι πιο ψύχραιμοι και υπεύθυνοι, ακόμη και ιδεολογικοί και πολιτικοί της αντίπαλοι (ορισμένοι εκ των οποίων διατήρησαν και συνέχισαν τις πολιτικές της) αποτίμησαν την πολιτεία της υπό το πρίσμα του τι θα είχε συμβεί στην βρετανική οικονομία και κοινωνία, χρόνια μετά,αν δεν είχε τολμήσει αδιαφορώντας για το κύμα των αντιδράσεων. Επίσης κατανοητό-και επιπροσθέτως χρήσιμο και διδακτικό...

του Θάνου Οικονομόπουλου





iefimerida.gr
Read more » Διαβάστε περισσότερα...
Read more »

Και «μαϊμού» ιατροδικαστές στην Ελλάδα


Ιατροδικαστές - «μαϊμού» αμαυρώνουν το επιστημονικό πεδίο της ομώνυμης ειδικότητας στη χώρα μας, με ό,τι αυτό μπορεί να συνεπάγεται για την άσκηση της ιατρικής αλλά και της δικαιοσύνης.

Σύμφωνα με την Ελληνική Ιατροδικαστική Εταιρία, υπάρχουν γιατροί που δηλώνουν ότι είναι ιατροδικαστές, χωρίς να έχουν τελειώσει ειδικότητα, ενώ περίπου 20 ιατροδικαστές ασκούν το επάγγελμα χωρίς να έχουν νόμιμα ιατρεία.
Αναφέρουν δε ενδεικτικά ότι μέχρι πρόσφατα τα νόμιμα ιατρεία ιατροδικαστών στην Αθήνα ήταν μόλις τρία, με τους υπόλοιπους «να ασκούν ως πλανόδιοι το επάγγελμα και να δρουν αντίθετα στους κανόνες της επιστήμης, πιστοποιώντας τα πάντα με το αντίστοιχο αντίτιμο».

«Η απόσταση του κλάδου μας ακόμη και από τα γειτονικά κράτη μεγαλώνει συνεχώς και η ανυποληψία του κλάδου στον χώρο της ιατρικής επιστήμης και της δικαιοσύνης είναι πια δεδομένη» δήλωσε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος της Ελληνικής Ιατροδικαστικής Εταιρίας, καθηγητής Ιατροδικαστικής και Τοξικολογίας στο Πανεπιστήμιο της Κρήτης, κ. Μανώλης Μιχαλοδημητράκης σε πρόσφατη ημερίδα στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης

Σύμφωνα με τον ίδιο, υπάρχουν ιατροδικαστές στην Ελλάδα που δεν γνωρίζουν τη νεκροτομή και τη μικροσκόπηση, δηλαδή τη βάση της επιστήμης της ιατροδικαστικής, ενώ η χώρα δέχεται συνεχώς διαμαρτυρίες από ξένα κράτη για ατελείς ιατροδικαστικές γνωματεύσεις.

Αποτελεί παράδειγμα για γέλια και για κλάματα στους κόλπους των ιατροδικαστών εκείνο της υπόθεσης του Βρετανού αξιωματούχου Σόντερς, του τελευταίου θύματος της τρομοκρατικής οργάνωσης 17ης Νοέμβρη το 2000, όπου η θανατηφόρα βολίδα δεν αφαιρέθηκε από τη σορό και βρέθηκε κατά την επανεξέταση στην Αγγλία, αλλά και το πιο πρόσφατο στις καταστροφικές πυρκαγιές στην Ηλεία το 2007 όπου ιατροδικαστής προέβη σε λάθος ταυτοποίηση και έστειλε σορό Έλληνα στην Αλβανία αντί να στείλει τη σορό του Αλβανού. Το λάθος διαπιστώθηκε από ιατροδικαστή της Αλβανίας.

Για την αντιμετώπιση των προβλημάτων του κλάδου και των λειτουργών του η Ελληνική Ιατροδικαστική Εταιρία προχωρεί στην κατάρτιση Κώδικα Δεοντολογίας.

«Η κατάσταση στο ελεύθερο επάγγελμα είναι ανεξέλεγκτη. Μέσα στο επόμενο εξάμηνο θα έχουμε στη διάθεσή μας σαφές και κωδικοποιημένο το πλαίσιο των κανόνων που θα είναι υποχρεωμένοι να τηρούν όλοι οι ιατροδικαστές που είναι μέλη της Εταιρίας προκειμένου οι πελάτες και ασθενείς να λαμβάνουν υπηρεσίες επιστημονικά αξιόπιστες» αναφέρει μιλώντας στο protothema.gr ο κ. Γρηγόρης Λέων, επικεφαλής της κατάρτισης του Κώδικα Δεοντολογίας, ιατροδικαστής, χαρακτηρίζοντας μάλιστα τον κώδικα ως ένα αναγκαίο για τον κλάδο επιστημονικό…. μνημόνιο..



protothema.gr
Read more » Διαβάστε περισσότερα...
Read more »

Ρεκόρ σε αφίξεις τουριστών αναμένεται το καλοκαίρι


Πάνω από 17 εκατομμύρια τουρίστες αναμένονται φέτος το καλοκαίρι στην Ελλάδα, γεγονός που μεταφράζεται σε 11 δισ. ευρώ άμεσα έσοδα για τα ταμεία της χώρας, όπως εκτιμά ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων (ΠΟΞ), Γιάννης Ρέτσος.

Στο μεγαλύτερό τους ποσοστό οι επισκέπτες αναμένονται από τη Ρωσία, ωστόσο, αυξημένη κίνηση προς την Ελλάδα προβλέπεται και από άλλες χώρες, όπως η Γερμανία, προέλευση, που τις τελευταίες χρονιές «είχε παρουσιάσει εικόνα κατάρρευσης».

Παρά ταύτα, ο πρόεδρος της ΠΟΞ τονίζει ότι ο τουριστικός κλάδος - κυρίως ο ξενοδοχειακός - δεν αποτελεί εξαίρεση στον κανόνα της κρίσης, που πλήττει όλους τους τομείς. Αναφέρει ότι η υπερφορολόγηση είναι η μεγαλύτερη πληγή και ζητά άμεση μείωση του ΦΠΑ στην εστίαση, από 23% σε 13%, κίνηση που - όπως σημειώνει - θα δώσει ώθηση σε όλους τους φορείς που επιχειρούν στον τουρισμό.

Η αισιοδοξία είναι εντούτοις διάχυτη, καθώς σύμφωνα με τον κ. Ρέτσο υπάρχει φως στον ορίζοντα και αυτό προέρχεται από τον αυξημένο αριθμό ζήτησης.



ethnos.gr
Read more » Διαβάστε περισσότερα...
Read more »

Στα ίχνη των γονιών της η Τσέλσι Κλίντον;


H Τσέλσι Κλίντον, κόρη του πιο διάσημου ζευγαριού της αμερικανικής πολιτικής σκηνής δεν αποκλείει την πιθανότητα να ακολουθήσει μια μέρα το δρόμο των γονιών της.

"Προς το παρόν είμαι ευτυχισμένη να ζω σε μια πόλη, μια πολιτεία, μια χώρα και να στηρίζω τον δήμαρχο, τον κυβερνήτη, το πρόεδρο, τους γερουσιαστές και τους βουλευτές", τόνισε σε συνέντευξή της στο τηλεοπτικό δίκτυο NBC με το οποίο συνεργάζεται συχνά.

"Όμως αν κάποια στιγμή πάψει να ισχύει αυτή η κατάσταση και αν πιστέψω ότι μπορώ να ασκήσω μεγαλύτερη επιρροή, θα το σκεφτώ και θα αποφασίσω", πρόσθεσε.

Η 33χρονη Τσέλσι που πάντα απέφευγε τα φώτα της δημοσιότητας, συμμετέχει πλέον όλο και πιο δυναμικά στο Ίδρυμα Μπιλ Κλίντον του πατέρα της.

Στην ίδια συνέντευξη υπογράμμισε πως θα στηρίξει την μητέρα της Χίλαρι "όποια απόφαση και αν πάρει για τις προεδρικές εκλογές του 2016".



protothema.gr
Read more » Διαβάστε περισσότερα...
Read more »

Νομιμοποιούνται όλα τα αυθαίρετα προ του 1975


Τα πάνω κάτω αναμένεται να φέρει στον τομέα των ακινήτων η πρόβλεψη του νέου νομοσχεδίου για τη νομιμοποίηση των αυθαιρέτων για κτίσματα τα οποία ανεγέρθησαν πριν το 1975. Σύμφωνα με τα έως τώρα δεδομένα αυτά θα θεωρούνται νόμιμα είτε διαθέτουν οικοδομική άδεια είτε όχι.

Οπως αναφέρει και το «Εθνος» χρόνος της οικοδόμησης αποδεικνύεται από δημόσιο έγγραφο ή αεροφωτογραφίες. Φυσικά από αυτά θα Εξαιρούνται κτίσματα σε δάση, αναδασωτέες ή δημόσιες εκτάσεις, αιγιαλούς, παραλίες.

Παράλληλα τακτοποιούνται παραβάσεις, όπως η κάλυψη ημιυπαίθριων χώρων. Διευθετείται η υπέρβαση του συντελεστή δόμησης μέχρις ενός ορίου.

Ταυτόχρονα λύνεται κατ΄ αρχήν ένα χρόνιο πρόβλημα πολλών πολιτών, οι οποίοι έχουν χάσει την οικοδομική άδεια ή νομίμως δεν διαθέτουν (παραδείγματος χάριν σε περιπτώσεις σεισμοπαθών), παράλληλα όμως ανεβαίνει η αξία δεκάδων ακινήτων ιδίως της περιφέρειας που τώρα μπορούν να αναβαθμιστούν και να αξιοποιηθούν.



iefimerida.gr
Read more » Διαβάστε περισσότερα...
Read more »
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...