Σάββατο 10 Νοεμβρίου 2012

Γερμανία: 23 χρόνια μετά την πτώση του τείχους

 

Σαν σήμερα το 1989 ο Χέλμουτ Σμιτ κήρυσσε τη γερμανική επανένωση.
«Το Βερολίνο θα ζήσει και το Τείχος θα πέσει!». Με αυτά τα λόγια, στις 10 Νοεμβρίου του 1989, ο Χέλμουτ Σμιτ κήρυσσε ουσιαστικά τη γερμανική επανένωση. Την προηγούμενη νύχτα, το Τείχος του Βερολίνου είχε ανοίξει για πρώτη φορά από την ανέγερσή του, το 1961. Χιλιάδες Ανατολικογερμανοί περνούσαν στην άλλη πλευρά, για να ενωθούν με συγγενείς, φίλους, ακόμη και με αγνώστους και να γιορτάσουν την αρχή της ελευθερίας τους.

Εκείνη τη μέρα, ουδείς γνώριζε ακόμη εάν και πότε η Γερμανία επρόκειτο να επανενωθεί. Η κυβέρνηση της Λαϊκής Δημοκρατίας της Γερμανίας είχε ανακοινώσει τις πρώτες ελεύθερες εκλογές. Η Ουάσιγκτον και η Μόσχα είχαν σπεύσει να χαιρετίσουν τις εξελίξεις, οι οποίες, όπως είχαν ξεπεράσει τις μυστικές τους υπηρεσίες, επρόκειτο σύντομα να ξεπεράσουν και τη ζωηρότερη φαντασία. Πολύ σύντομα, το καθεστώς στην Ανατολική Γερμανία θα κατέρρεε και θα ξεκινούσε μια μακρά, ιστορική, αλλά και επώδυνη πορεία – για μια χώρα και έναν λαό, αλλά και για ολόκληρη την Ευρώπη.

Είκοσι τρία χρόνια αργότερα και περίπου 1,3 τρισεκατομμύρια ευρώ, οι «ραφές» της ένωσης είναι ακόμη ορατές. Η Γερμανία μπορεί να είναι η ισχυρότερη οικονομία της Ευρώπης και μια από τις πέντε ισχυρότερες του πλανήτη, μπορεί να διεκδικεί ηγεμονικό ρόλο στην Ευρώπη και να επιβάλλει την πολιτική της, αλλά υπάρχουν πολλοί που θα επιχειρηματολογήσουν ότι η επανένωση βρίσκεται ακόμη σε εξέλιξη. Τα κρατίδια των ανατολικών περιοχών δεν καταφέρνουν να ακολουθήσουν τον ρυθμό ανάπτυξης των δυτικών, η ανεργία καλπάζει και οι διαφορές παραμένουν. Η έρευνα που διεξήχθη το 2010 με αφορμή τη συμπλήρωση 20 χρόνων από την επανένωση, κατέδειξε ότι το κατά κεφαλήν εισόδημα των κατοίκων της πρώην ανατολικής Γερμανίας έφθανε μόλις το 71% των αδελφών της Δύσης, ενώ ο ρυθμός ανάπτυξης των ανατολικών περιοχών ήταν περίπου ο μισός αυτού των δυτικών. Οι δε μισθοί των πρώην Ανατολικογερμανών έφθαναν μόνο στο 83% των Δυτικογερμανών, ενώ η ανεργία παραμένει ακόμη και σήμερα σχεδόν διπλάσια από ό,τι στη Δύση. Επιπλέον, το 2008, το εισόδημα ενός ανατολικογερμανικού νοικοκυριού έφθανε μόλις στο 53% αυτού στην δυτική Γερμανία.
Πολλοί αναλυτές θεωρούν ότι τα χρήματα που διατέθηκαν για την επανένωση επενδύθηκαν εσφαλμένα. Κατασκευάστηκαν νέοι δρόμοι, γέφυρες, τούνελ, εκσυγχρονίστηκαν τηλεπικοινωνιακά και συγκοινωνιακά δίκτυα, αλλά και πάλι τα περισσότερα χρήματα διατέθηκαν σε προνοιακά επιδόματα και όχι σε ανάπτυξη. Σύμφωνα με το «Σύμφωνο Αλληλεγγύης 2», τουλάχιστον 156,5 δισεκατομμύρια ευρώ πρέπει να διατεθούν στα έξι ανατολικά κρατίδια κατά το διάστημα 2005-2019. Το σχέδιο εξακολουθεί να προκαλεί αντιδράσεις, ιδιαίτερα από εκπροσώπους της τοπικής αυτοδιοίκησης που διεκδικούν μερίδιο της βοήθειας.

Σήμερα η Γερμανία έχει Πρόεδρο και Καγκελάριο που προέρχονται από την πρώην ανατολική περιοχή. Θα έλεγε λοιπόν κανείς ότι η ισότητα έχει αποκατασταθεί. Κι όμως. Πριν από δύο χρόνια, δημοσκόπηση έδειχνε ότι μόλις το 27% των πρώην Ανατολικογερμανών αισθάνεται ως ένας λαός με τους δυτικούς. Τα ποσοστά στους τελευταίους είναι υψηλότερα, αλλά σε καμμία περίπτωση δεν ξεπερνούν το 50%. Στις νεότερες ηλικίες η κατάσταση είναι πολύ πιο αισιόδοξη, ωστόσο οι νέοι εξακολουθούν να μετακινούνται προς τα δυτικά κρατίδια, σε αναζήτηση καλύτερων ευκαιριών απασχόλησης και υψηλότερων αμοιβών. Ακόμη, σύμφωνα με έρευνα της Bild, ένας στους πέντε δυτικούς δεν έχει επισκεφθεί ποτέ τις ανατολικές περιοχές, ενώ, αντίστοιχα, ένας στους δέκα ανατολικούς δεν έχει ταξιδέψει δυτικά. Στην ίδια έρευνα, τα δύο τρίτα των ερωτηθέντων δήλωσαν αδιάφοροι για την ανατολική καταγωγή του Γιοάχιμ Γκάουκ και της Άνγκελας Μέρκελ, ενώ το 42% των πρώην Ανατολικογερμανών δήλωσε ότι αισθάνεται ακόμη ως πολίτης «β’ κατηγορίας».

Και η ίδια η κυρία Μέρκελ πάντως, μπορεί να «διαφημίζει» τα δύσκολα χρόνια που έζησε στο ανατολικό Βερολίνο, με το όνειρο, όπως λέει, της ενωμένης Γερμανίας και της ενωμένης Ευρώπης, αλλά ουδείς από τους 14 υπουργούς της προέρχεται από ...τα μέρη της. Αντίστοιχα, ουδεμία από τις 30 εταιρείες που αποτελούν τον δείκτη DAX στο Χρηματιστήριο της Φρανκφούρτης διοικείται από Ανατολικογερμανό, όπως και ουδεμία από τις μεγάλες γερμανικές εφημερίδες. Κατά την προσφιλή λοιπόν έκφραση της κυρίας Μέρκελ όταν μιλάει για την Ελλάδα και τους υπόλοιπους υπερχρεωμένους, «μένει ακόμη πολύς δρόμος»...

Πηγή: ΑΠΕ - ΜΠΕ
Read more » Διαβάστε περισσότερα...
Read more »

Οι Financial Times κρεμάνε στα ''μανταλάκια'' τους πολιτικούς μας:''Έχουν αποτύχει παταγωδώς-Ο ελληνικός λαός θα εξοριστεί σε βαλκανική απομόνωση''

 
- ''Μεγάλο μέρος του πληθυσμού έχει βυθιστεί στη φτώχεια, γεγονός επικίνδυνο για την κοινωνική συνοχή της χώρας''
- ''Κανένα κόμμα δεν έχει δώσει στους Έλληνες ένα πιθανό όραμα''
- Διαβάστε όλο το άρθρο των Financial Times με τίτλο:Οι Έλληνες μπορούν να ξαναχτίσουν τη χώρα
''Ψηφίζοντας για μία ακόμη τετραετία λιτότητας, το ελληνικό κοινοβούλιο έκανε ένα ακόμη βήμα στον επώδυνο δρόμο που η ευρωζώνη υπόσχεται ότι οδηγεί στη σωτηρία. Για τους πολίτες της Ελλάδας, όμως, κάθε κίνηση φαίνεται ότι απομακρύνει ακόμη περισσότερο τον στόχο, αφού με κάθε αναθεώρηση του προγράμματος λιτότητας προστίθεται νέο βάρος. Εν τω μεταξύ, εξαντλείται η υπομονή των επίσημων πιστωτών της χώρας.

Το μικρότερο κόμμα που μετέχει στον κυβερνητικό συνασπισμό, η Δημοκρατική Αριστερά, δεν ψήφισε το τελευταίο πακέτο μέτρων. Ο πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς πάντως κατάφερε να το περάσει, αλλά με τόσο ισχνή πλειοψηφία που κανένας πλέον δεν είναι βέβαιος ότι το πρόγραμμα θα ολοκληρωθεί. Η στήριξη προς αυτό είναι αδύναμη στην αίθουσα του κοινοβουλίου και ανύπαρκτη στους δρόμους της Αθήνας. Μεγάλο μέρος του πληθυσμού έχει βυθιστεί στη φτώχεια, γεγονός επικίνδυνο για την κοινωνική συνοχή της χώρας.

Η Ελλάδα, όμως, δεν μπορεί να αποφύγει τις επώδυνες μεταρρυθμίσεις. Χωρίς τα έκτακτα δάνεια από την ευρωζώνη και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, η Αθήνα θα έπρεπε να μειώσει ακόμη πιο άγρια τα ελλείμματά της. Το παλιό σύστημα, όπου οι λίγοι μυημένοι ζούσαν από το λίπος της αναποτελεσματικότητας και των χρεών που επιβάλλονταν σε τρίτους, δημιουργούσε ψευδαίσθηση πλούτου, που μοιραία θα είχε κακό τέλος. Έτσι, όμως, η πολιτική διαχείριση των οικονομικών αναγκών γίνεται ακόμη πιο σημαντική.

Η ελληνική πολιτική τάξη έχει αποτύχει παταγωδώς να πείσει το ευρύτερο κοινό για την ανάγκη των επώδυνων μέτρων που απαιτούνται ώστε να επιτευχθεί κοινωνική και οικονομική μεταμόρφωση της χώρας. Χωρίς αυτά τα βήματα, ο ελληνικός λαός -παρά τη φιλοδοξία του να ζήσει σε μία σύγχρονη ευρωπαϊκή χώρα- θα εξοριστεί σε βαλκανική απομόνωση.

Κάθε μεταρρύθμιση παρουσιάζεται ως πράξη αυτομαστίγωσης, που επιβάλλεται από τους χρηματοδότες της Ευρώπης. Κανένα κόμμα δεν έχει δώσει στους Έλληνες ένα πιθανό όραμα για το πώς μπορεί να μοιάζει μία βελτιωμένη κοινωνία. Όπως δείχνει σήμερα το παράδειγμα των χωρών της Βαλτικής κι όπως επίσης έδειξαν η Φινλανδία και η Σουηδία στη δεκαετία του 1990, οι ριζικές αλλαγές δεν προϋποθέτουν κατ’ ανάγκη πολιτική παραίτηση.

Είναι ακόμη εφικτό να διασωθεί η διαδικασία: εάν η Αθήνα περάσει τον προϋπολογισμό την Κυριακή και η ευρωζώνη εγκρίνει μείωση των επιτοκίων δανεισμού και την εκταμίευση της επόμενης δόσης. Αυτό θα επιτρέψει την ανακεφαλαιοποίηση των ελληνικών τραπεζών. Έτσι τουλάχιστον δεν θα πέσει και το αλάτι της πιστωτικής κρίσης στην πληγή της λιτότητας.

Τον επόμενο χρόνο, η Αθήνα θα πρέπει να καταγράψει πρωτογενές πλεόνασμα. Στο άμεσο μέλλον, η αναβολή οποιασδήποτε προγραμματισμένης εξυπηρέτησης χρέους θα πρέπει να αναγκάσει τους πολιτικούς να κάνουν σωστά τη δουλειά τους. Κι αυτή είναι να εξηγήσουν στον ελληνικό λαό ένα μέλλον όπου θα ζουν με όσα βγάζουν και να μην προσποιούνται ότι τους υπερασπίζονται ενάντια στους άκαρδους ξένους''.

Πηγή Euro2day
Read more » Διαβάστε περισσότερα...
Read more »

Η Chrysler ανακαλεί 919.545 jeep

 

Η αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία Chrysler, θυγατρική της Fiat, ανακοίνωσε σήμερα ότι ανακαλεί 919.545 οχήματα Jeep προκειμένου να διορθώσει ένα πρόβλημα που έχει διαπιστωθεί με τους αερόσακους.
Η ανάκληση αφορά 919.545 μοντέλα Grand Cherokee και Liberty, κατασκευασμένα από το 2002 έως το 2004. Σύμφωνα με την Εθνική Υπηρεσία Ασφάλειας των Αυτοκινητόδρομων των ΗΠΑ (NHTSA), ένα εξάρτημα του μηχανισμού ελέγχου των αερόσακων ενδέχεται να παρουσιάσει προβλήματα με αποτέλεσμα οι μπροστινοί και πλαϊνοί αερόσακοι να ανοίξουν αυτόματα ενώ το όχημα κινείται. Σε μια τέτοια περίπτωση ο οδηγός ή οι επιβάτες μπορεί να διατρέξουν κίνδυνο τραυματισμού.

Η Chrysler θα επικοινωνήσει με τους ιδιοκτήτες των οχημάτων και θα τους καλέσει για έλεγχο. Εφόσον χρειαστεί, θα προχωρήσει στη δωρεάν επισκευή του εξαρτήματος.


Από τα οχήματα που ανακαλούνται, τα 744.822 κυκλοφορούν στις ΗΠΑ, 49.430 στον Καναδά, 21.828 στο Μεξικό και τα υπόλοιπα 103.465 σε άλλες χώρες, εκτός βόρειας Αμερικής.


Τον Οκτώβριο του 2011 η NHTSA είχε ξεκινήσει έρευνα μετά από καταγγελίες ότι οι αερόσακοι στα μοντέλα Liberty άνοιγαν αιφνιδιαστικά χωρίς να υπάρχει λόγος. Τον Ιανουάριο φέτος η έρευνα επεκτάθηκε και στα Grand Cherokee. Καταγράφηκαν συνολικά 215 τέτοιες περιπτώσεις που οδήγησαν σε μικροτραυματισμούς 81 ατόμων στις ΗΠΑ. Δεν έχουν σημειωθεί τροχαία δυστυχήματα εξαιτίας του προβλήματος αυτού.

Πηγή newsit
Read more » Διαβάστε περισσότερα...
Read more »
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...