Κυριακή 27 Φεβρουαρίου 2011

Tζαμί στην Αθήνα: Ναί ή Οχι



ΔΥΟ ΠΡΑΓΜΑΤΑ φοβούνται οι Ευρωπαίοι, σύμφωνα με τον φιλόσοφο και θεολόγο Ταρίκ Ραμαντάν, παρακολουθώντας τις εξελίξεις που αλλάζουν το τοπίο στον μουσουλμανικό κόσμο: τους ισλαμιστές και ένα νέο κύμα μεταναστών προς την Ευρώπη. Αιγύπτιος γεννημένος και μεγαλωμένος στην Ελβετία ο ίδιος, θεωρεί ότι οι λαοί της Βόρειας Αφρικής και της Μέσης Ανατολής «μας δείχνουν ότι ποθούν τις ίδιες ακριβώς αξίες μ΄ εμάς τους κατοίκους της Ευρώπης:δημοκρατία και ελευθερία». O Ραμαντάν μάς μίλησε τηλεφωνικά από την Οξφόρδη, όπου διδάσκει στο ομώνυμο πανεπιστήμιο, εν όψει της αυριανής άφιξής του στην Αθήνα.

Eίναι ο εγγονός του ιδρυτή της «Μουσουλμανικής Αδελφότητας» στην Αίγυπτο, αλλά ο ίδιος δεν ανήκει σ΄ αυτήν. Αντιθέτως, την επικρίνει έντονα. «Εχω επιφυλάξεις για την ιδεολογία της “Μουσουλμανικής Αδελφότητας”. Γι΄ αυτό δεν υπήρξα ποτέ μέλος της» λέει. «Οταν την ίδρυσε ο παππούς μου ήταν 22 ετών και πέθανε στα 42. Η σημερινή ηγεσία του κινήματος είναι μεγάλης ηλικίας.Αν ζούσε ο παππούς μου,θα προτιμούσε να πάρουν πάλι τα ηνία οι νέοι».
Επικρίνει και τον «απλοϊκό» τρόπο με τον οποίο η Δύση αντιμετωπίζει Αραβες και μουσουλμάνους, πεπεισμένη ότι μόλις πέσουν οι δικτάτορες θα έρθουν οι ισλαμιστές. «Δεν είναι αυτή η πραγματικότητα. Στην Αίγυπτο μουσουλμάνοι, κόπτες, αριστεροί, άθεοι ξεσηκώθηκαν όλοι μαζί εναντίον του καθεστώτος. Το ίδιο συμβαίνει στη Λιβύη.Αυτές δεν είναιισλαμιστικές επαναστάσεις,αλλά μαζικές εξεγέρσεις από απλούς ανθρώπους που ζητούν ειρηνικά την αποχώρηση των καθεστώτων». Ο Ραμαντάν, που θεωρεί εαυτόν Ευρωπαίο, συμβουλεύει τους Δυτικούς, αντί να κραδαίνουν για άλλη μία φορά το φόβητρο του ισλαμισμού, να ακούσουν τους λαούς αυτούς.

Πιστεύει άλλωστε ότι για πρώτη φορά οι επιπτώσεις των εξελίξεων στη Βόρεια Αφρική και στη Μέση Ανατολή μπορεί να είναι πολύ θετικές για την Ευρώπη. «Αντί να ακούμε τη Μέρκελ, τον Κάμερονκαι τον Σαρκοζί να μας λένε ότι η πολυπολιτισμικότητα έχει αποτύχει ή όσους εκπροσωπούν την έκρηξη του νεολαϊκισμού και νεορατσισμού στην Ελλάδα, ας ακούσουμε τους μουσουλμάνους που μας λένε ότι θέλουν τις ίδιες αξίες μ΄ εμάς».
Ιδιες αξίες; Και τι γίνεται με τη γυναικεία περιτομή; «Η γυναικεία περιτομή δεν είναι αμιγώς ισλαμική.Την πραγματοποιούν κόπτες στην Αίγυπτο,ανιμιστές στην Αφρική.Ως μουσουλμάνος, είμαι αντίθετος». Πριν από μερικά χρόνια ο Σαρκοζί κατηγόρησε τον Ραμαντάν ότι υπερασπίζεται τον λιθοβολισμό των μοιχαλίδων.

«Στην κλασική ισλαμική παράδοση άνδρες και γυναίκες τιμωρούνται με λιθοβολισμό, ενώ στη χριστιανική μόνο γυναίκες.Το ζήτημα όμως δεν είναι αυτό αλλά αν θέλουμε να συνεχίσει να εφαρμόζεται. Πρέπει να τον σταματήσουμε και να ανοίξουμε μια μεγάλη δημόσια συζήτηση για το τι είναι η σαρία (σ.σ.: ο ισλαμικός θρησκευτικός νόμος) ».

Καλή η θεωρία, αλλά τι απαντάμε στον ευρωπαίο γονιό που δεν θέλει οι συμμαθήτριες του παιδιού του να φορούν μαντίλα στα μαλλιά; «Και εγώ είμαι εναντίον της μπούρκας,αλλά δεν θα απαγορεύσω να κυκλοφορούν στον δρόμο όσες τη φορούν επειδή δεν θέλω να τη βλέπω.Και τι θα γίνει ξαφνικά αν ένας γονιός δεν θέλει το παιδί του να συγχρωτίζεται με μαύρους;» λέει.

«Εν τέλει πρέπει να αναρωτηθούμε ποιο Ισλάμ θέλουμε στην Ευρώπη. Θέλουμε ένα αόρατο Ισλάμ, εννοώντας ότι οι μόνοι καλοί μουσουλμάνοι είναι οι αόρατοι μουσουλμάνοι;».

Ο αιγυπτιακής καταγωγής Ταρίκ Ραμαντάν, καθηγητής Σύγχρονων Ισλαμικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, γεννήθηκε πριν από 48 χρόνια στη Γενεύη, όπου ο Νάσερ είχε εξορίσει τον πατέρα του, κορυφαίο μέλος της «Μουσουλμανικής Αδελφότητας». Η μητέρα του ήταν η πρωτότοκη κόρη του Χασάν αλ Μπάνα που ίδρυσε την οργάνωση στην Αίγυπτο το 1928. Ο Ραμαντάν σπούδασε στην Ελβετία και σήμερα ζει μεταξύ Γαλλίας και Αγγλίας. Γράφει και μιλάει δημοσίως για τις αρχές του Ισλάμ και τη θέση των μουσουλμάνων στη Δύση, ξεσηκώνοντας συχνά αντιδράσεις. Θεωρείται αμφιλεγόμενη προσωπικότητα: ενώ πολλοί πιστεύουν ότι εκπροσωπεί το μετριοπαθές Ισλάμ, άλλοι τον κατηγορούν ότι υποστηρίζει υπογείως την τρομοκρατία, το τζιχάντ και τον αντισημιτισμό.
«Εγώ δίγλωσσος; Μήπως εσείς έχετε δύο αφτιά;»
Ο 48χρονος Ραμαντάν έχει κατηγορηθεί επανειλημμένως για διγλωσσία,ότι άλλα λέει δημοσίως στους Δυτικούς και άλλα ιδιωτικώς στους μουσουλμάνους . «Οταν δεν έχουν επιχειρήματα για να αντικρούσουν όσα λέω,βάζουν εμένα στο στόχαστρο.Σε όσους υποστηρίζουν ότι έχω δύο γλώσσες απαντώ: μήπως εσείς έχετε δύο αφτιά;δηλαδή δύο μέτρα και δύο σταθμά;». Συχνά στο επίκεντρο ιδεολογικών και πολιτικών αντιπαραθέσεων,του έχουν απαγορεύσει την είσοδο σε έξι μουσουλμανικές χώρες: Σαουδική Αραβία, Αίγυπτο (για 15 χρόνια),Τυνησία,Λιβύη,Συρία και Αλγερία «επειδή κατακρίνω τις δικτατορίες τους». Αλλά και οι ΗΠΑ δεν του έδιναν βίζα επί έξι χρόνια. «Ηταν τιμή για μένα που μου απαγόρευσε την είσοδο η κυβέρνηση του Τζορτζ Μπους» λέει. 

Πηγή το βημα
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...