Γράφει ο Θάνος Τζήμερος
Πρόεδρος «ΔΗ.ΞΑ.»
Πόσο εύκολο είναι στην Ελλάδα να είσαι την μια μέρα ήρωας και την άλλη εγκληματίας!
Πόσο εύκολο είναι στην Ελλάδα να είσαι την μια μέρα ήρωας και την άλλη εγκληματίας!
Ε, λοιπόν δεν είμαι ούτε ήρωας, ούτε εγκληματίας.
Είμαι ένας άνθρωπος που ανέλαβε μια δύσκολη
δουλειά και προσπαθεί να λειτουργήσει με το συναίσθημα και με τη λογική.
Και κυρίως ξέρει ότι κάθε ιδέα, για να έχει αποτέλεσμα, πρέπει να
εφαρμοστεί.
Πήρα μια απόφαση για την οποία δέχομαι από χθες το βράδυ αντιφατικά μηνύματα.
Πήρα μια απόφαση για την οποία δέχομαι από χθες το βράδυ αντιφατικά μηνύματα.
Στο προσωπικό μου e-mail κυριαρχούν τα
νηφάλια, που λένε πάνω – κάτω: «μπράβο, ξεπεράστε τις διαφορές και
προχωρήστε με τις ομοιότητες – αυτό δεν ζητάμε άλλωστε για όλες τις
πολιτικές δυνάμεις στην Ελλάδα;»
Στο FB και στο διαδίκτυο κυριαρχούν τα
«ξαναμμένα»: ειρωνικά, επιθετικά μέχρι και υβριστικά. Έκανα λάθος;
Μπορεί. Ας το δούμε όμως ήρεμα, μετρώντας όσα χάνουμε κι όσα κερδίζουμε
από μια τέτοια συνεργασία.
Ο ΣΥΝΑΣΠΙΣΜΟΣ ΟΝΟΜΑΖΕΤΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ, ΞΑΝΑ!
Το όνομά μας είναι και το όνομα του Συνασπισμού!
Ο ΣΥΝΑΣΠΙΣΜΟΣ ΟΝΟΜΑΖΕΤΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ, ΞΑΝΑ!
Το όνομά μας είναι και το όνομα του Συνασπισμού!
Τι σημαίνει αυτό;
Ότι αναγνωρίζεται από ένα ευρύ φάσμα σοβαρών
και ιδιαίτερα ικανών ανθρώπων, που μέχρι τώρα μας έβλεπαν με επιφύλαξη
ότι η Δημιουργία είναι το «δυνατό άλογο» στο πολιτικό τοπίο της Ελλάδας
του αύριο.
Κι όπως γίνεται πάντα σ’ αυτές τις
περιπτώσεις, όταν δημιουργηθεί κρίσιμη μάζα, έλκει όλο και
περισσότερους. Πιθανόν αυτό να πετυχαίναμε και μόνοι μας, κάποια στιγμή.
Πόσο γρήγορα όμως μπορεί να γίνει αυτό σε μια Ελλάδα που καταρρέει και ποια η ευθύνη μας αν δεν επιταχύνουμε τις διαδικασίες;
Οι εκλογές θα διεξαχθούν σε συνθήκες άγριας πόλωσης.
Το «ψηφίστε Νέα Δημοκρατία για να μην σας πάρει τις καταθέσεις ο ΣΥΡΙΖΑ», θα είναι το κύριο σύνθημα.
Σε ένα τέτοιο περιβάλλον όσοι ψηφίσουν «Δημιουργία, ξανά» θα πρέπει να είναι σίγουροι ότι το κόμμα θα μπει στη Βουλή.
Άλλωστε, είχαμε πει ότι και πριν από τις εκλογές με τους ανθρώπους της Δράσης συζητούσαμε το ενδεχόμενο συνεργασίας.
Όμως τότε δεν είχε καταγραφεί η δυναμική της Δημιουργίας και το πλαίσιο συνεργασίας ήταν ασαφές.
ΔΡΑΣΗ = ΜΑΝΟΣ;
Η Δράση πήρε 114.000 ψήφους στις προηγούμενες εκλογές. Διαθέτει ένα πολύ σημαντικό αριθμό στελεχών που είναι η ελίτ του πνεύματος, της διανόησης και του ακαδημαϊκού χώρου.
ΔΡΑΣΗ = ΜΑΝΟΣ;
Η Δράση πήρε 114.000 ψήφους στις προηγούμενες εκλογές. Διαθέτει ένα πολύ σημαντικό αριθμό στελεχών που είναι η ελίτ του πνεύματος, της διανόησης και του ακαδημαϊκού χώρου.
Έχουν τις ίδιες αξίες με μας και, πάνω – κάτω, τις ίδιες θέσεις.
Αν έρχονταν να γραφτούν ως μέλη της Δημιουργίας, θα τους εμποδίζαμε την είσοδο;
Είναι κακό που αυτό γίνεται οργανωμένα και σε μία μέρα;
Ο μόνος αναγνωρίσιμος, τουλάχιστον από τους πολλούς, είναι ο Στέφανος Μάνος.
Ναι, αλλά υπάρχουν άλλοι 114.000!
ΒΑΛΙΑΝΑΤΟΣ
Διαφωνούμε με τη συμμετοχή του καθέτως, οριζοντίως, διαγωνίως και με όποια άλλη κατεύθυνση θέλετε.
ΒΑΛΙΑΝΑΤΟΣ
Διαφωνούμε με τη συμμετοχή του καθέτως, οριζοντίως, διαγωνίως και με όποια άλλη κατεύθυνση θέλετε.
Εκτιμούμε το χιούμορ του, την ευρυμάθειά του,
τον θεωρούμε πετυχημένο ως ακτιβιστή για τα δικαιώματα των ομοφυλοφίλων
– αλλά μέχρι εκεί.
Ελπίζουμε το θέμα να διευθετηθεί μέχρι αύριο. Θα ενημερωθείτε.
Αν δεν διευθετηθεί, η συνολική συνεργασία ακυρώνεται.
ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΧΩΡΙΣ ΠΟΛΙΤΙΚΟΥΣ – ΕΠΑΨΕ ΝΑ ΙΣΧΥΕΙ;Όλοι εμείς, από τη στιγμή που εκτεθήκαμε στην πολιτική, γίναμε πολιτικοί.
ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΧΩΡΙΣ ΠΟΛΙΤΙΚΟΥΣ – ΕΠΑΨΕ ΝΑ ΙΣΧΥΕΙ;Όλοι εμείς, από τη στιγμή που εκτεθήκαμε στην πολιτική, γίναμε πολιτικοί.
Άρα, το πολιτική χωρίς πολιτικούς δεν μπορεί να ισχύει στην κυριολεξία, όπως δεν ισχύει το σκορδαλιά χωρίς σκόρδο.
Ισχύει μεταφορικά και αναφέρεται σε πολιτικούς του σάπιου συστήματος, σε όσους συνέβαλαν ή ανέχθηκαν τη διαφθορά.
Πολιτικός υπήρξε ο Κωστής Στεφανόπουλος. Τον
σκεφτόμαστε όμως ως έναν άνθρωπο ακέραιο που τίμησε τον θεσμό του
Προέδρου της Δημοκρατίας.
Πολιτικός ήταν ο Μιχάλης Χαραλαμπίδης.
Ακούστε την ανατριχιαστικά ακριβή πρόβλεψή του από το 1996 για την
χρεοκοπία του 2010 εδώ: http://www.youtube.com/watch?v=-HXjskb2EMY
Το ΠΑΣΟΚ φρόντισε να τον «πετάξει έξω» – ενοχλούσε τους Άκηδες.
Πολιτικός έγινε και ο Τάσος Γιαννίτσης όταν προσπάθησε να σώσει το ασφαλιστικό από την κατάρρευση πριν 10 χρόνια.
Πολιτικός επίσης υπήρξε ο δημοσιογράφος
Γιάννης Μαρίνος που από τις σελίδες του Οικονομικού Ταχυδρόμου
προειδοποιούσε για την οικονομική συντριβή, από τη δεκαετία του 1980.
Πολιτικός ήταν ο Αναστάσιος Πεπονής που
προσπάθησε, με την δημιουργία του ΑΣΕΠ, να βάλει κανόνες στο Δημόσιο,
και όλα τα κόμματα (και το δικό του) έκαναν τα πάντα για να τους
καταστρατηγήσουν.
Πολιτικός είναι ο Αλέκος Παπαδόπουλος.
Αν αυτοί έρχονταν στη Δημιουργία θα μας έκαναν κακό;
Είναι εύκολο να ρίχνουμε στην πυρά όλους τους «παλιούς».
Αλλά είναι τόσο άδικο όσο και το «όλοι οι δημόσιοι υπάλληλοι είναι κλέφτες». Κυρίως όμως είναι «απώλεια ιπποδύναμης».
Υπάρχουν άνθρωποι που έχουν εμπειρία από τον
εφιάλτη του Δημοσίου, ξέρουν τα βρώμικα παιχνίδια του παρασιτισμού και
μπορούν να μας προφυλάξουν από παγίδες και να μας βοηθήσουν να
κερδίσουμε χρόνο στην μεταρρυθμιστική μας προσπάθεια.
Όλοι εσείς που με βρίζετε τώρα, δεν ζήσατε
την αγωνία της κατάρτισης των συνδυασμών και της εκτύπωσης των
ψηφοδελτίων, τις απίστευτες τρικλοποδιές που έβαζε σε κάθε μας βήμα το
παρακράτος.
Όσο
περισσότερο μπαίνω στο παιχνίδι και βλέπω πόσο βρώμικο είναι, τόσο
περισσότερο αισθάνομαι ότι δεν περισσεύει κανένας με εγνωσμένη
ακεραιότητα, ακόμα κι αν κάποια στιγμή πολιτεύθηκε κάτω από τη σημαία
ενός κόμματος.
Αν ερχόταν στη «Δημιουργία, ξανά!» ο Μάνος, μόνος του, θα του κλείναμε την πόρτα;
Μας πειράζει που ήρθε μαζί με άλλους 114.000;
Ο ΛΑΟΣ ΕΣΤΕΙΛΕ ΜΗΝΥΜΑ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΩΝ – ΤΟ ΕΧΟΥΜΕ ΚΑΤΑΛΑΒΕΙ;
Είναι τουλάχιστον ανακόλουθο να υποστηρίζουμε ότι θα πρέπει ΠΑΣΟΚ και ΝΔ (οι προαιώνιοι εχθροί) να «τα βρουν» και εμείς να μην μπορούμε να συνεργαστούμε με πολιτικούς σχηματισμούς που είναι πολύ κοντά στις θέσεις μας.
Ο ΛΑΟΣ ΕΣΤΕΙΛΕ ΜΗΝΥΜΑ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΩΝ – ΤΟ ΕΧΟΥΜΕ ΚΑΤΑΛΑΒΕΙ;
Είναι τουλάχιστον ανακόλουθο να υποστηρίζουμε ότι θα πρέπει ΠΑΣΟΚ και ΝΔ (οι προαιώνιοι εχθροί) να «τα βρουν» και εμείς να μην μπορούμε να συνεργαστούμε με πολιτικούς σχηματισμούς που είναι πολύ κοντά στις θέσεις μας.
Ναι, δεν συμφωνούμε σε όλα.
Μήπως συμφωνούμε σε όλα με τον σύντροφό μας;
Αλλά έχουμε τις ίδιες αξίες: ακεραιότητα,
επαγγελματισμό, αξιοκρατία, διαφάνεια, επιθυμία για φτιάξουμε ένα
πολιτισμένο κράτος που θα σέβεται τον πολίτη.
Δεν αξίζει να προσπαθήσουμε;
Το ότι δηλώνουμε πως μετά τις εκλογές θα
συνεργαστούμε με κάθε κόμμα ευρωπαϊκής προοπτικής θα μας φέρει στο ίδιο
τραπέζι, ενδεχομένως του Υπουργικού Συμβουλίου, με τους εκπροσώπους του
ΠΑΣΟΚ και της Ν.Δ.
Αν βρούμε τρόπο συνεννόησης για να προχωρήσουν επιτέλους οι μεταρρυθμίσεις, θα το θεωρήσετε «μόλυνση»;
Είναι εύκολο από την ασφάλεια του πληκτρολογίου να κάνεις πολιτική – αλλά στην πράξη κρίνονται όλα.
Και πράξη, αν δεν μπεις στην Βουλή, δεν πρόκειται να δοκιμάσεις.
«ΜΟΛΙΣ ΜΥΡΙΣΤΉΚΑΤΕ ΤΙΣ ΚΑΡΕΚΛΕΣ, ΑΡΧΙΣΑΤΕ ΤΙΣ ΚΩΛΟΤΟΥΜΠΕΣ»
Αν μπούμε στη Βουλή οι καρέκλες δεν πρόκειται να μας δουν ποτέ.
«ΜΟΛΙΣ ΜΥΡΙΣΤΉΚΑΤΕ ΤΙΣ ΚΑΡΕΚΛΕΣ, ΑΡΧΙΣΑΤΕ ΤΙΣ ΚΩΛΟΤΟΥΜΠΕΣ»
Αν μπούμε στη Βουλή οι καρέκλες δεν πρόκειται να μας δουν ποτέ.
Θα τρέχουμε.
Αλλά το ότι μόνο θεσμικά γίνονται πλέον οι επαναστάσεις το υποστηρίζουμε από την πρώτη στιγμή.
Ναι, θέλουμε να μπούμε στη Βουλή για να έχουμε δύναμη να κάνουμε αυτά που πιστεύουμε πράξη.
Και προσπαθούμε να εξασφαλίσουμε αυτή τη συμμετοχή.
Τότε να μας κρίνετε.
«ΟΝΕΙΡΟ ΗΤΑΝ ΚΑΙ ΠΑΕΙ...»
Το έχω διαβάσει από πολλούς.
«ΟΝΕΙΡΟ ΗΤΑΝ ΚΑΙ ΠΑΕΙ...»
Το έχω διαβάσει από πολλούς.
Δηλαδή τι χάθηκε;
Χάσαμε, λέει, το ηθικό μας πλεονέκτημα.
Γιατί;
Επειδή βρήκαμε πεδίο συνεννόησης με άλλους ηθικούς ανθρώπους;
Έχει η «Δημιουργία, ξανά!» το μονοπώλιο της ηθικής;
Τώρα το όνειρο έρχεται πιο κοντά στην πραγματικότητα.
Η, μήπως θέλετε να μείνει όνειρο και στη Βουλή να αλωνίζουν οι Χρυσαυγίτες και οι Συριζαίοι;
«ΑΝ ΑΡΧΙΣΕΤΕ ΜΕ ΤΟΝ ΜΑΝΟ ΓΙΑΤΙ ΝΑ ΜΗΝ ΣΥΝΕΧΙΣΕΤΕ ΜΕ ΤΗΝ ΝΕΑ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ;»
Γιατί είναι άλλο το ένα κι άλλο το άλλο.
«ΑΝ ΑΡΧΙΣΕΤΕ ΜΕ ΤΟΝ ΜΑΝΟ ΓΙΑΤΙ ΝΑ ΜΗΝ ΣΥΝΕΧΙΣΕΤΕ ΜΕ ΤΗΝ ΝΕΑ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ;»
Γιατί είναι άλλο το ένα κι άλλο το άλλο.
Αυτό είναι το επιχείρημα της υπερπροστατευτικής μάνας: αν αρχίσεις να βγαίνεις μόνη σου θα καταλήξεις στα ναρκωτικά.
Ουσιαστικά είναι το επιχείρημα του φοβισμένου: δεν ξεκινάω τίποτε γιατί δεν ξέρω πού θα με βγάλει.
Εμείς ξέρουμε.
Δεν συνεργαστήκαμε με ΔΗΣΥ, ούτε με Ν.Δ. ούτε με ΠΑΣΟΚ.
Και δεν πρόκειται να το κάνουμε, προεκλογικά.
Μετεκλογικά θα το κάνουμε, πιέζοντας για μεταρρυθμίσεις για να υπάρξει κυβέρνηση.
Τελεία και παύλα.
Η ΚΡΙΤΙΚΗ ΜΑΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΑ ΠΕΡΝΑΕΙ ΚΡΙΣΗ
Συνήθως κρίνουμε (και κατακρίνουμε) χωρίς να ξέρουμε και χωρίς να θέλουμε να μάθουμε.
Η ΚΡΙΤΙΚΗ ΜΑΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΑ ΠΕΡΝΑΕΙ ΚΡΙΣΗ
Συνήθως κρίνουμε (και κατακρίνουμε) χωρίς να ξέρουμε και χωρίς να θέλουμε να μάθουμε.
Εγώ έχω αναφερθεί πολλές φορές στο «στρυφνό»
ύφος του Στέφανου Μάνου, το οποίο αφήνει αρνητικές εντυπώσεις και
επισκιάζει το πολιτικό του έργο.
Αξίζει όμως να αναφερθούμε σε αυτό, για να
δείτε ότι καλό είναι να είμαστε ενημερωμένοι πριν κρίνουμε και κυρίως
πριν κατακρίνουμε.
Με το χέρι στην καρδιά, ποια έργα από τα παρακάτω ξέρατε ότι ήταν του Μάνου;
ΤΙ ΕΚΑΝΕ ΣΤΗΝ ΠΟΛΙΤΙΚΗ Ο ΣΤΕΦΑΝΟΣ ΜΑΝΟΣ
Μικρότεροι συντελεστές δόμησης εναντίον των τσιμεντουπόλεων
Σε μια εποχή που κυριαρχούσε η λογική της τσιμεντοποίησης και υπήρχαν περιοχές στην Αθήνα με συντελεστή δόμησης μέχρι και 10 (πολυκατοικίες τέρατα με 10.000 τετραγωνικά μέτρα σε οικόπεδα ενός στρέμματος), ο Στέφανος Μάνος 1978 - 79
είναι ο πρώτος πολιτικός που είχε την τόλμη να καθιερώσει μέγιστο συντελεστή δόμησης (2.4) για τις νέες περιοχές που έμπαιναν στο σχέδιο πόλης.
Ο πρώτος πεζόδρομος στην Ελλάδα
Δημιουργεί, παρά τις αντιδράσεις, τον πρώτο πεζόδρομο στην Ελλάδα, στην οδό Βουκουρεστίου. Στη συνέχεια προχωρεί στην πεζοδρόμηση της Πλάκας. Σήμερα, δεν υπάρχει Δήμος που να μην έχει στο κέντρο του δίκτυο πεζοδρόμων που κάνουν ανθρώπινη τη ζωή στην πόλη. Κι όλα άρχισαν από την οδό Βουκουρεστίου.
Μεταφορά συντελεστή δόμησης για να σωθούν τα διατηρητέα
Μέχρι το 1979, πολλοί ιδιοκτήτες παλιών σπιτιών τα γκρέμιζαν μόλις υποπτευόταν ότι η διοίκηση επρόκειτο να τα κηρύξει διατηρητέα ή έβαζαν ρουσφέτι για να την σταματήσουν. Με την καθιέρωση της καινοτομίας της μεταφοράς συντελεστή δόμησης με το νόμο 880 / 79 του Στέφανου Μάνου, προστατεύτηκαν τα παλιά κτήρια, ενώ ταυτόχρονα μπόρεσαν οι ιδιοκτήτες να αξιοποιήσουν την περιουσία τους. Έτσι χιλιάδες ιστορικά κτήρια διασώθηκαν, καθώς η διοίκηση άρχισε με την παρότρυνση των ιδιοκτητών να τα χαρακτηρίζει διατηρητέα. Σήμερα 7.000 περίπου ιστορικά κτήρια που ομορφαίνουν τις πόλεις μας, έχουν διασωθεί από την καταστροφική μανία της τσιμεντοποίησης.
Οι πρώτοι παιδότοποι στην Ελλάδα
Ο Στέφανος Μάνος βάζει τη λέξη παιδότοπος στο λεξιλόγιo. Σε συνεργασία με την τοπική αυτοδιοίκηση δημιουργούνται 186 παιδότοποι στην ευρύτερη περιοχή της πρωτεύουσας και τριπλασιάζεται ο μέχρι τότε διαθέσιμος χώρος για το παιχνίδι των παιδιών.
Επτά αντίπαλες πόλεις γιατί Ελλάδα, δεν είναι μόνο η Αθήνα
Ξεκινά το πρόγραμμα διοικητικής αποκέντρωσης με την εκπόνηση μελετών για τη δημιουργία 7 αντιπάλων της Αθήνας πολεοδομικών συγκροτημάτων (Θεσσαλονίκη, Βόλος Λάρισα, Πάτρα, Ηράκλειο, Γιάννενα, Καβάλα, Πτολεμαϊδα Κοζάνη), τα οποία με τη βοήθεια έργων υποδομής και κινήτρων για την εγκατάσταση πληθυσμού και δραστηριοτήτων, θα προσέλκυαν πληθυσμό που κατευθυνόταν ως τότε στην υδροκέφαλη Αθήνα. Η προσπάθεια εγκαταλείπεται στη μέση από τους διαδόχους του.
Ξεκινά η προστασία των παραδοσιακών οικισμών
Με νόμο του Στέφανου Μάνου ξεκινά η προστασία των παραδοσιακών οικισμών και ορίζει ο ίδιος τους πρώτους 400 (στα Ζαγόρια, στο Πήλιο, στις Κυκλάδες, κ.α.). Στα επόμενα είκοσι χρόνια, χαρακτηρίστηκαν και προστατεύτηκαν 700 περίπου οικισμοί σε όλη την Ελλάδα.
Γκαράζ σε όλα τα νέα κτήρια
Με το νόμο 960 / 79, καθιερώνει την υποχρεωτική κατασκευή θέσεων στάθμευσης σε όλα τα νέα κτήρια. Μέτρο που αν είχε εφαρμοστεί από τους προκατόχους και τους διαδόχους του, θα έσωζε τις μεγάλες πόλεις από την κυκλοφοριακή ασφυξία.
Η πρωτεύουσα αποκτά ρυθμιστικό σχέδιο
Μετά από εξαντλητικό διάλογο μελέτες, ο Στέφανος Μάνος εκδίδει απόφαση που καθορίζει το ρυθμιστικό σχέδιο της Αθήνας μέχρι το 2000, στο οποίο το ελληνικό κράτος δεσμεύεται για πρώτη φορά να κατασκευάσει το μετρό της Αθήνας, το αεροδρόμιο στα Σπάτα και την Αττική Οδό.
Νέος οικιστικός νόμος για ανθρώπινες πόλεις
Με το νόμο 947 / 79, ο Στέφανος Μάνος αλλάζει την οικιστική νομοθεσία, που ίσχυε από τη δεκαετία του 20. Καθιερώνει τις εισφορές σε γη και χρήμα των ιδιοκτητών των περιοχών που μπαίνουν στο σχέδιο, έτσι ώστε οι πόλεις μας να έχουν κοινόχρηστους χώρους (πλατείες, πάρκα, σχολεία, κ.λπ.) και δίκτυα υποδομής (ύδρευση, αποχέτευση, κ.λπ.). Ο νόμος, όπως και οι ρυθμίσεις για τη μείωση του συντελεστή δόμησης και τις υποχρεωτικές θέσεις στάθμευσης στα γκαράζ, συναντά τεράστιες αντιδράσεις, αφού όπως συνήθως συμβαίνει στη χώρα μας, ελάχιστοι κοιτούν το γενικό όφελος που προκύπτει για το σύνολο από ένα σωστό μέτρο, όταν θίγονται τα δικά τους προσωπικά συμφέροντα.
Η Ελλάδα αποκτά Υπουργείο για το Περιβάλλον και τη Χωροταξία (Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε.)». Με εισήγηση του Στέφανου Μάνου, δημιουργείται για πρώτη φορά στην Ελλάδα, Υπουργείο για το Περιβάλλον και ο ίδιος ορκίζεται πρώτος Υπουργός Περιβάλλοντος.
Αυστηροί περιβαλλοντικοί κανονισμοί για τη βιομηχανία
Το 1980 καθιερώνει αυστηρούς περιβαλλοντικούς κανονισμούς στη βιομηχανία. Κλείνει το ρυπογόνο σταθμό της ΔΕΗ στο Κερατσίνι και απομακρύνει το Γκάζι από το κέντρο της Αθήνας. Επίσης με Προεδρικό Διάταγμα, απαγορεύει την ίδρυση νέων μεγάλων βιομηχανιών στην Αττική, έτσι ώστε να σταματήσει η επιβάρυνση της ποιότητας ζωής στο λεκανοπέδιο και να διευκολυνθεί η ανάπτυξη της περιφέρειας.
Πρώτη φορά λήζινγκ στην υπηρεσία των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων
Το 1981 καταθέτει νομοσχέδιο, με το οποίο προβλέπεται για πρώτη φορά η καθιέρωση του λήζινγκ (χρηματοδοτική μίσθωση), με στόχο τη διευκόλυνση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Το νομοσχέδιο δεν προλαβαίνει να ψηφιστεί. Η κυβέρνηση του ΠΑ.ΣΟ.Κ. τελικά το ψηφίζει, σχεδόν χωρίς μεταβολές, το 1988, με επτά χρόνια καθυστέρηση.
Ο πρωτοπόρος των ιδιωτικοποιήσεων
Σε μια εποχή που είναι της μόδας ο τρίτος δρόμος και οι κρατικοποιήσεις, ο Στέφανος Μάνος είναι από τους πρώτους Έλληνες πολιτικούς που παίρνει επίσημα θέση υπέρ των ιδιωτικοποιήσεων. Για τη θέση αυτή, υφίσταται δριμύτατη κριτική από το ιδιο του το κόμμα, το οποίο τελικά τον διαγράφει προσωρινά το 1983. Ένα χρόνο μετά, οι θέσεις αυτές γίνονται πρόγραμμα της Ν.Δ. Το 1985 επανεκλέγεται βουλευτής.
Αγώνας για ελεύθερη ραδιοφωνία
Τον Ιούλιο του 1986 ζητά επίσημα στη Βουλή, να καταργηθεί το κρατικό μονοπώλιο στη ραδιοφωνία και προτείνει κανόνες για τη λειτουργία της ελεύθερης ραδιοφωνίας, δέκα μήνες πριν την ίδρυση του 9,84.
Πρωτοπόρος για τη μείωση των φόρων
Με δηλώσεις, άρθρα και τροπολογίες, αγωνίζεται για τη μείωση των υπερβολικά μεγάλων φορολογικών συντελεστών στο Φ.Π.Α., τα αυτοκίνητα και στο φόρο εισοδήματος. Προτάσεις που υιοθετούνται όλες μέσα στην επόμενη δεκαετία.
Το κάπνισμα βλάπτει σοβαρά την υγεία
Με δική του πρόταση και μετά από 5 τροπολογίες στη Βουλή, η κυβέρνηση καθιερώνει την ταινία που προειδοποιεί τους καταναλωτές προϊόντων καπνού: Το Υπουργείο Υγείας προειδοποιεί: ΤΟ ΚΑΠΝΙΣΜΑ ΒΛΑΠΤΕΙ ΣΟΒΑΡΑ ΤΗΝ ΥΓΕΙΑ .
Αυτοχρηματοδότηση για τα μεγάλα έργα
Ο Στέφανος Μάνος αναλαμβάνει Υπουργός ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε. (1990 – 91) και λίγες εβδομάδες αργότερα, αποφασίζει ότι τα μεγάλα (αεροδρόμιο Σπάτων, Αττική Οδός, γέφυρα Ρίου – Αντίρριου) θα προχωρήσουν με αυτοχρηματοδότηση. Θεσμός που δεν είχε χρησιμοποιηθεί στην Ελλάδα μεταπολεμικά και με τον οποίο τελικά προχώρησε η κατασκευή των τριών αυτών μεγάλων έργων.
Υπογραφή της σύμβασης του Μετρό της Αθήνας
Μετά από εννέα μήνες σκληρών διαπραγματεύσεων, ο Στέφανος Μάνος υπογράφει τη σύμβαση του μετρό της Αθήνας, το οποίο επιτέλους ξεκινά. Το τι σημαίνει αυτό, το συνειδητοποιεί κανείς αν σκεφτεί, ότι ο διαγωνισμός για το μετρό της Θεσσαλονίκης (έργο μικρότερο και ευκολότερο) έχει τελειώσει από το 1994 και η κατασκευή του μόλις ξεκίνησε.
Απόσυρση
Ο Στέφανος Μάνος καθιερώνει την απόσυρση. Εκατοντάδες χιλιάδες οικογένειες αποκτούν φθηνότερα καθαρά αυτοκίνητα, ενώ αποσύρονται από την κυκλοφορία 332.453 παλιά ρυπογόνα οχήματα. Η ατμοσφαιρική ρύπανση στην Αθήνα μειώνεται και γλιτώνουν από τον κίνδυνο του νέφους οι άλλες μεγάλες πόλεις.
Λεωφορειόδρομοι
Καθιερώνει τους λεωφορειόδρομους και ξεκινά την εφαρμογή τους. Απόφαση που αναβαθμίζει τα μέσα μαζικής μεταφοράς και ωφελεί τους περισσότερους αδύνατους οικονομικά πολίτες, οι οποίοι κατά κανόνα τα χρησιμοποιούν.
Υπουργός Εθνικής Οικονομίας
Στις αρχές του 1992, ο Στέφανος Μάνος ορκίζεται Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και μέσα σε δύο εβδομάδες ολοκληρώνει την αποκρατικοποίηση της ΑΓΕΤ. Στη συνέχεια αναλαμβάνει και το Υπουργείο Οικονομικών.
Για πρώτη φορά πρωτογενές πλεόνασμα στον προϋπολογισμό
Με τη λήψη μέτρων που είχαν σημαντικό πολιτικό κόστος, επιτυγχάνει στον προϋπολογισμό του 1992, το πρώτο πρωτογενές πλεόνασμα της τελευταίας (τουλάχιστον) εικοσαετίας και η Ελλάδα ξεκινά το μακρύ και δύσκολο δρόμο για την ένταξή της στην Ο.Ν.Ε.
Πέφτει ο πληθωρισμός
Μπαίνουν οι βάσεις για να πέσει ο πληθωρισμός, ο οποίος από 23% το 1990, πέφτει στο 12% τον Οκτώβριο του 1993 και στο 10% μερικούς μήνες αργότερα.
Απελευθερώνεται η κίνηση κεφαλαίων και το ωράριο των καταστημάτων
Ο Στέφανος Μάνος καταργεί τους ελέγχους τιμών και τις αναχρονιστικές αγορανομικές διατάξεις που ίσχυαν από τον καιρό της κατοχής και απελευθερώνει το ωράριο των καταστημάτων, το τραπεζικό σύστημα και την κίνηση των κεφαλαίων. Αντίθετα με ότι προέβλεπαν οι Κασσάνδρες, τα μέτρα μειώνουν τις τιμές, ενισχύουν τη δραχμή και δημιουργούν νέες θέσεις εργασίας.
Αγαπάς την Ελλάδα; Απόδειξη!
Ξεκινά ο αγώνας κατά της φοροδιαφυγής με ενημερωτική εκστρατεία, αλλά και μαζική χρησιμοποίηση της μηχανοργάνωσης. Για πρώτη φορά γίνονται διασταυρώσεις φορολογικών δηλώσεων με τις εισπράξεις από πιστωτικές κάρτες και αποκαλύπτονται χιλιάδες μεγάλοι φοροφυγάδες. Ταυτόχρονα καθιερώνονται μέτρα για τη διευκόλυνση του πολίτη, όπως ήταν τα σήματα πληρωμής των τελών κυκλοφορίας.
Η άσπρη τρύπα της ασφαλιστικής μεταρρύθμισης
Προχωρεί η ασφαλιστική μεταρρύθμιση του 1992, για να διασωθεί το ασφαλιστικό σύστημα και να περιοριστούν τα ρουσφετολογικά προνόμια των ισχυρών συντεχνιών. Η μεταρρύθμιση υλοποιείται παρά τη λυσσαλέα αντίδραση της τότε αντιπολίτευσης και δημιουργεί πλεόνασμα εκατοντάδων δισεκατομμυρίων, το οποίο η κυβέρνηση του ΠΑ.ΣΟ.Κ. που ακολούθησε, ανακαλύπτει και ονομάζει άσπρη τρύπα του προϋπολογισμού.
Καταργείται το μονοπώλιο της ΔΕΗ
Ο Στέφανος Μάνος καταργεί το μονοπώλιο της ΔΕΗ στην παραγωγή του ηλεκτρικού ρεύματος, για να προσελκύσει ιδιώτες που θα ανταγωνιστούν τη ΔΕΗ προσφέροντας στον καταναλωτή φθηνότερο ηλεκτρικό ρεύμα. Ο κ. Σημίτης επαναφέρει το μονοπώλιο το 1994 και στη συνέχεια ανακοινώνει ότι θα το ξανακαταργήσει για να συμμορφωθεί με την ευρωπαϊκή νομοθεσία.
Κινητή τηλεφωνία
Συμμετέχει στην οργάνωση του διαγωνισμού για την ανάπτυξη από ιδιώτες της κινητής τηλεφωνίας στην Ελλάδα και υπογράφει ο ίδιος τις άδειες που δίδονται στους πλειοδότες, από τις οποίες το δημόσιο εισέπραξε 60 δισ. δρχ., δημιουργήθηκαν 17.000 νέες θέσεις εργασίας, ενώ προχώρησε ταυτόχρονα η μεγαλύτερη ιδιωτική επένδυση που έγινε στην Ελλάδα την τελευταία εικοσαετία.
Μεγάλες ιδιωτικοποιήσεις
Αρχίζοντας από την ΑΓΕΤ, όπου με την επιτυχημένη διαπραγμάτευσή του ανάγκασε τους αγοραστές που είχαν πλειοδοτήσει να αυξήσουν την προσφορά τους κατά 17 δισ. δρχ., ο Στέφανος Μάνος προωθεί τις ιδιωτικοποιήσεις. Αποκορύφωμα η ιδιωτικοποίηση του 49% του ΟΤΕ, που προκαλεί τεράστιες αντιδράσεις των θιγομένων συντεχνιακών και άλλων συμφερόντων. Έξι χρόνια αργότερα, ο κ. Σημίτης, ο οποίος το Σεπτέμβριο του 1993 κατέθεσε πρόταση νόμου στη Βουλή για να είναι ο ΟΤΕ 100% κρατικός και να έχει μία μόνο μετοχή, προχωρά τελικά στην πώληση του 49% του ΟΤΕ σε ιδιώτες. Η Ελλάδα όμως έχασε την έγκαιρη είσοδό της στην ΟΝΕ και οι εργαζόμενοι και οι συνταξιούχοι στον ΟΤΕ, το 4% των μετοχών που το σχέδιο Μάνου προέβλεπε να τους δοθεί δωρεάν.
Η Νέα Δημοκρατία διαγράφει το Στέφανο Μάνο
Στις αρχές του 1998, η Νέα Δημοκρατία διαγράφει οριστικά από τις τάξεις της το Στέφανο Μάνο γιατί επιμένει ότι δεν μπορούμε να μην υποστηρίζουμε το σωστό, επειδή το υποστηρίζει το αντίπαλο κόμμα.
ΕΠΙΛΟΓΟΣ
Δείξτε μου ακόμα μια φορά εμπιστοσύνη.
ΤΙ ΕΚΑΝΕ ΣΤΗΝ ΠΟΛΙΤΙΚΗ Ο ΣΤΕΦΑΝΟΣ ΜΑΝΟΣ
Μικρότεροι συντελεστές δόμησης εναντίον των τσιμεντουπόλεων
Σε μια εποχή που κυριαρχούσε η λογική της τσιμεντοποίησης και υπήρχαν περιοχές στην Αθήνα με συντελεστή δόμησης μέχρι και 10 (πολυκατοικίες τέρατα με 10.000 τετραγωνικά μέτρα σε οικόπεδα ενός στρέμματος), ο Στέφανος Μάνος 1978 - 79
είναι ο πρώτος πολιτικός που είχε την τόλμη να καθιερώσει μέγιστο συντελεστή δόμησης (2.4) για τις νέες περιοχές που έμπαιναν στο σχέδιο πόλης.
Ο πρώτος πεζόδρομος στην Ελλάδα
Δημιουργεί, παρά τις αντιδράσεις, τον πρώτο πεζόδρομο στην Ελλάδα, στην οδό Βουκουρεστίου. Στη συνέχεια προχωρεί στην πεζοδρόμηση της Πλάκας. Σήμερα, δεν υπάρχει Δήμος που να μην έχει στο κέντρο του δίκτυο πεζοδρόμων που κάνουν ανθρώπινη τη ζωή στην πόλη. Κι όλα άρχισαν από την οδό Βουκουρεστίου.
Μεταφορά συντελεστή δόμησης για να σωθούν τα διατηρητέα
Μέχρι το 1979, πολλοί ιδιοκτήτες παλιών σπιτιών τα γκρέμιζαν μόλις υποπτευόταν ότι η διοίκηση επρόκειτο να τα κηρύξει διατηρητέα ή έβαζαν ρουσφέτι για να την σταματήσουν. Με την καθιέρωση της καινοτομίας της μεταφοράς συντελεστή δόμησης με το νόμο 880 / 79 του Στέφανου Μάνου, προστατεύτηκαν τα παλιά κτήρια, ενώ ταυτόχρονα μπόρεσαν οι ιδιοκτήτες να αξιοποιήσουν την περιουσία τους. Έτσι χιλιάδες ιστορικά κτήρια διασώθηκαν, καθώς η διοίκηση άρχισε με την παρότρυνση των ιδιοκτητών να τα χαρακτηρίζει διατηρητέα. Σήμερα 7.000 περίπου ιστορικά κτήρια που ομορφαίνουν τις πόλεις μας, έχουν διασωθεί από την καταστροφική μανία της τσιμεντοποίησης.
Οι πρώτοι παιδότοποι στην Ελλάδα
Ο Στέφανος Μάνος βάζει τη λέξη παιδότοπος στο λεξιλόγιo. Σε συνεργασία με την τοπική αυτοδιοίκηση δημιουργούνται 186 παιδότοποι στην ευρύτερη περιοχή της πρωτεύουσας και τριπλασιάζεται ο μέχρι τότε διαθέσιμος χώρος για το παιχνίδι των παιδιών.
Επτά αντίπαλες πόλεις γιατί Ελλάδα, δεν είναι μόνο η Αθήνα
Ξεκινά το πρόγραμμα διοικητικής αποκέντρωσης με την εκπόνηση μελετών για τη δημιουργία 7 αντιπάλων της Αθήνας πολεοδομικών συγκροτημάτων (Θεσσαλονίκη, Βόλος Λάρισα, Πάτρα, Ηράκλειο, Γιάννενα, Καβάλα, Πτολεμαϊδα Κοζάνη), τα οποία με τη βοήθεια έργων υποδομής και κινήτρων για την εγκατάσταση πληθυσμού και δραστηριοτήτων, θα προσέλκυαν πληθυσμό που κατευθυνόταν ως τότε στην υδροκέφαλη Αθήνα. Η προσπάθεια εγκαταλείπεται στη μέση από τους διαδόχους του.
Ξεκινά η προστασία των παραδοσιακών οικισμών
Με νόμο του Στέφανου Μάνου ξεκινά η προστασία των παραδοσιακών οικισμών και ορίζει ο ίδιος τους πρώτους 400 (στα Ζαγόρια, στο Πήλιο, στις Κυκλάδες, κ.α.). Στα επόμενα είκοσι χρόνια, χαρακτηρίστηκαν και προστατεύτηκαν 700 περίπου οικισμοί σε όλη την Ελλάδα.
Γκαράζ σε όλα τα νέα κτήρια
Με το νόμο 960 / 79, καθιερώνει την υποχρεωτική κατασκευή θέσεων στάθμευσης σε όλα τα νέα κτήρια. Μέτρο που αν είχε εφαρμοστεί από τους προκατόχους και τους διαδόχους του, θα έσωζε τις μεγάλες πόλεις από την κυκλοφοριακή ασφυξία.
Η πρωτεύουσα αποκτά ρυθμιστικό σχέδιο
Μετά από εξαντλητικό διάλογο μελέτες, ο Στέφανος Μάνος εκδίδει απόφαση που καθορίζει το ρυθμιστικό σχέδιο της Αθήνας μέχρι το 2000, στο οποίο το ελληνικό κράτος δεσμεύεται για πρώτη φορά να κατασκευάσει το μετρό της Αθήνας, το αεροδρόμιο στα Σπάτα και την Αττική Οδό.
Νέος οικιστικός νόμος για ανθρώπινες πόλεις
Με το νόμο 947 / 79, ο Στέφανος Μάνος αλλάζει την οικιστική νομοθεσία, που ίσχυε από τη δεκαετία του 20. Καθιερώνει τις εισφορές σε γη και χρήμα των ιδιοκτητών των περιοχών που μπαίνουν στο σχέδιο, έτσι ώστε οι πόλεις μας να έχουν κοινόχρηστους χώρους (πλατείες, πάρκα, σχολεία, κ.λπ.) και δίκτυα υποδομής (ύδρευση, αποχέτευση, κ.λπ.). Ο νόμος, όπως και οι ρυθμίσεις για τη μείωση του συντελεστή δόμησης και τις υποχρεωτικές θέσεις στάθμευσης στα γκαράζ, συναντά τεράστιες αντιδράσεις, αφού όπως συνήθως συμβαίνει στη χώρα μας, ελάχιστοι κοιτούν το γενικό όφελος που προκύπτει για το σύνολο από ένα σωστό μέτρο, όταν θίγονται τα δικά τους προσωπικά συμφέροντα.
Η Ελλάδα αποκτά Υπουργείο για το Περιβάλλον και τη Χωροταξία (Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε.)». Με εισήγηση του Στέφανου Μάνου, δημιουργείται για πρώτη φορά στην Ελλάδα, Υπουργείο για το Περιβάλλον και ο ίδιος ορκίζεται πρώτος Υπουργός Περιβάλλοντος.
Αυστηροί περιβαλλοντικοί κανονισμοί για τη βιομηχανία
Το 1980 καθιερώνει αυστηρούς περιβαλλοντικούς κανονισμούς στη βιομηχανία. Κλείνει το ρυπογόνο σταθμό της ΔΕΗ στο Κερατσίνι και απομακρύνει το Γκάζι από το κέντρο της Αθήνας. Επίσης με Προεδρικό Διάταγμα, απαγορεύει την ίδρυση νέων μεγάλων βιομηχανιών στην Αττική, έτσι ώστε να σταματήσει η επιβάρυνση της ποιότητας ζωής στο λεκανοπέδιο και να διευκολυνθεί η ανάπτυξη της περιφέρειας.
Πρώτη φορά λήζινγκ στην υπηρεσία των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων
Το 1981 καταθέτει νομοσχέδιο, με το οποίο προβλέπεται για πρώτη φορά η καθιέρωση του λήζινγκ (χρηματοδοτική μίσθωση), με στόχο τη διευκόλυνση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Το νομοσχέδιο δεν προλαβαίνει να ψηφιστεί. Η κυβέρνηση του ΠΑ.ΣΟ.Κ. τελικά το ψηφίζει, σχεδόν χωρίς μεταβολές, το 1988, με επτά χρόνια καθυστέρηση.
Ο πρωτοπόρος των ιδιωτικοποιήσεων
Σε μια εποχή που είναι της μόδας ο τρίτος δρόμος και οι κρατικοποιήσεις, ο Στέφανος Μάνος είναι από τους πρώτους Έλληνες πολιτικούς που παίρνει επίσημα θέση υπέρ των ιδιωτικοποιήσεων. Για τη θέση αυτή, υφίσταται δριμύτατη κριτική από το ιδιο του το κόμμα, το οποίο τελικά τον διαγράφει προσωρινά το 1983. Ένα χρόνο μετά, οι θέσεις αυτές γίνονται πρόγραμμα της Ν.Δ. Το 1985 επανεκλέγεται βουλευτής.
Αγώνας για ελεύθερη ραδιοφωνία
Τον Ιούλιο του 1986 ζητά επίσημα στη Βουλή, να καταργηθεί το κρατικό μονοπώλιο στη ραδιοφωνία και προτείνει κανόνες για τη λειτουργία της ελεύθερης ραδιοφωνίας, δέκα μήνες πριν την ίδρυση του 9,84.
Πρωτοπόρος για τη μείωση των φόρων
Με δηλώσεις, άρθρα και τροπολογίες, αγωνίζεται για τη μείωση των υπερβολικά μεγάλων φορολογικών συντελεστών στο Φ.Π.Α., τα αυτοκίνητα και στο φόρο εισοδήματος. Προτάσεις που υιοθετούνται όλες μέσα στην επόμενη δεκαετία.
Το κάπνισμα βλάπτει σοβαρά την υγεία
Με δική του πρόταση και μετά από 5 τροπολογίες στη Βουλή, η κυβέρνηση καθιερώνει την ταινία που προειδοποιεί τους καταναλωτές προϊόντων καπνού: Το Υπουργείο Υγείας προειδοποιεί: ΤΟ ΚΑΠΝΙΣΜΑ ΒΛΑΠΤΕΙ ΣΟΒΑΡΑ ΤΗΝ ΥΓΕΙΑ .
Αυτοχρηματοδότηση για τα μεγάλα έργα
Ο Στέφανος Μάνος αναλαμβάνει Υπουργός ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε. (1990 – 91) και λίγες εβδομάδες αργότερα, αποφασίζει ότι τα μεγάλα (αεροδρόμιο Σπάτων, Αττική Οδός, γέφυρα Ρίου – Αντίρριου) θα προχωρήσουν με αυτοχρηματοδότηση. Θεσμός που δεν είχε χρησιμοποιηθεί στην Ελλάδα μεταπολεμικά και με τον οποίο τελικά προχώρησε η κατασκευή των τριών αυτών μεγάλων έργων.
Υπογραφή της σύμβασης του Μετρό της Αθήνας
Μετά από εννέα μήνες σκληρών διαπραγματεύσεων, ο Στέφανος Μάνος υπογράφει τη σύμβαση του μετρό της Αθήνας, το οποίο επιτέλους ξεκινά. Το τι σημαίνει αυτό, το συνειδητοποιεί κανείς αν σκεφτεί, ότι ο διαγωνισμός για το μετρό της Θεσσαλονίκης (έργο μικρότερο και ευκολότερο) έχει τελειώσει από το 1994 και η κατασκευή του μόλις ξεκίνησε.
Απόσυρση
Ο Στέφανος Μάνος καθιερώνει την απόσυρση. Εκατοντάδες χιλιάδες οικογένειες αποκτούν φθηνότερα καθαρά αυτοκίνητα, ενώ αποσύρονται από την κυκλοφορία 332.453 παλιά ρυπογόνα οχήματα. Η ατμοσφαιρική ρύπανση στην Αθήνα μειώνεται και γλιτώνουν από τον κίνδυνο του νέφους οι άλλες μεγάλες πόλεις.
Λεωφορειόδρομοι
Καθιερώνει τους λεωφορειόδρομους και ξεκινά την εφαρμογή τους. Απόφαση που αναβαθμίζει τα μέσα μαζικής μεταφοράς και ωφελεί τους περισσότερους αδύνατους οικονομικά πολίτες, οι οποίοι κατά κανόνα τα χρησιμοποιούν.
Υπουργός Εθνικής Οικονομίας
Στις αρχές του 1992, ο Στέφανος Μάνος ορκίζεται Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και μέσα σε δύο εβδομάδες ολοκληρώνει την αποκρατικοποίηση της ΑΓΕΤ. Στη συνέχεια αναλαμβάνει και το Υπουργείο Οικονομικών.
Για πρώτη φορά πρωτογενές πλεόνασμα στον προϋπολογισμό
Με τη λήψη μέτρων που είχαν σημαντικό πολιτικό κόστος, επιτυγχάνει στον προϋπολογισμό του 1992, το πρώτο πρωτογενές πλεόνασμα της τελευταίας (τουλάχιστον) εικοσαετίας και η Ελλάδα ξεκινά το μακρύ και δύσκολο δρόμο για την ένταξή της στην Ο.Ν.Ε.
Πέφτει ο πληθωρισμός
Μπαίνουν οι βάσεις για να πέσει ο πληθωρισμός, ο οποίος από 23% το 1990, πέφτει στο 12% τον Οκτώβριο του 1993 και στο 10% μερικούς μήνες αργότερα.
Απελευθερώνεται η κίνηση κεφαλαίων και το ωράριο των καταστημάτων
Ο Στέφανος Μάνος καταργεί τους ελέγχους τιμών και τις αναχρονιστικές αγορανομικές διατάξεις που ίσχυαν από τον καιρό της κατοχής και απελευθερώνει το ωράριο των καταστημάτων, το τραπεζικό σύστημα και την κίνηση των κεφαλαίων. Αντίθετα με ότι προέβλεπαν οι Κασσάνδρες, τα μέτρα μειώνουν τις τιμές, ενισχύουν τη δραχμή και δημιουργούν νέες θέσεις εργασίας.
Αγαπάς την Ελλάδα; Απόδειξη!
Ξεκινά ο αγώνας κατά της φοροδιαφυγής με ενημερωτική εκστρατεία, αλλά και μαζική χρησιμοποίηση της μηχανοργάνωσης. Για πρώτη φορά γίνονται διασταυρώσεις φορολογικών δηλώσεων με τις εισπράξεις από πιστωτικές κάρτες και αποκαλύπτονται χιλιάδες μεγάλοι φοροφυγάδες. Ταυτόχρονα καθιερώνονται μέτρα για τη διευκόλυνση του πολίτη, όπως ήταν τα σήματα πληρωμής των τελών κυκλοφορίας.
Η άσπρη τρύπα της ασφαλιστικής μεταρρύθμισης
Προχωρεί η ασφαλιστική μεταρρύθμιση του 1992, για να διασωθεί το ασφαλιστικό σύστημα και να περιοριστούν τα ρουσφετολογικά προνόμια των ισχυρών συντεχνιών. Η μεταρρύθμιση υλοποιείται παρά τη λυσσαλέα αντίδραση της τότε αντιπολίτευσης και δημιουργεί πλεόνασμα εκατοντάδων δισεκατομμυρίων, το οποίο η κυβέρνηση του ΠΑ.ΣΟ.Κ. που ακολούθησε, ανακαλύπτει και ονομάζει άσπρη τρύπα του προϋπολογισμού.
Καταργείται το μονοπώλιο της ΔΕΗ
Ο Στέφανος Μάνος καταργεί το μονοπώλιο της ΔΕΗ στην παραγωγή του ηλεκτρικού ρεύματος, για να προσελκύσει ιδιώτες που θα ανταγωνιστούν τη ΔΕΗ προσφέροντας στον καταναλωτή φθηνότερο ηλεκτρικό ρεύμα. Ο κ. Σημίτης επαναφέρει το μονοπώλιο το 1994 και στη συνέχεια ανακοινώνει ότι θα το ξανακαταργήσει για να συμμορφωθεί με την ευρωπαϊκή νομοθεσία.
Κινητή τηλεφωνία
Συμμετέχει στην οργάνωση του διαγωνισμού για την ανάπτυξη από ιδιώτες της κινητής τηλεφωνίας στην Ελλάδα και υπογράφει ο ίδιος τις άδειες που δίδονται στους πλειοδότες, από τις οποίες το δημόσιο εισέπραξε 60 δισ. δρχ., δημιουργήθηκαν 17.000 νέες θέσεις εργασίας, ενώ προχώρησε ταυτόχρονα η μεγαλύτερη ιδιωτική επένδυση που έγινε στην Ελλάδα την τελευταία εικοσαετία.
Μεγάλες ιδιωτικοποιήσεις
Αρχίζοντας από την ΑΓΕΤ, όπου με την επιτυχημένη διαπραγμάτευσή του ανάγκασε τους αγοραστές που είχαν πλειοδοτήσει να αυξήσουν την προσφορά τους κατά 17 δισ. δρχ., ο Στέφανος Μάνος προωθεί τις ιδιωτικοποιήσεις. Αποκορύφωμα η ιδιωτικοποίηση του 49% του ΟΤΕ, που προκαλεί τεράστιες αντιδράσεις των θιγομένων συντεχνιακών και άλλων συμφερόντων. Έξι χρόνια αργότερα, ο κ. Σημίτης, ο οποίος το Σεπτέμβριο του 1993 κατέθεσε πρόταση νόμου στη Βουλή για να είναι ο ΟΤΕ 100% κρατικός και να έχει μία μόνο μετοχή, προχωρά τελικά στην πώληση του 49% του ΟΤΕ σε ιδιώτες. Η Ελλάδα όμως έχασε την έγκαιρη είσοδό της στην ΟΝΕ και οι εργαζόμενοι και οι συνταξιούχοι στον ΟΤΕ, το 4% των μετοχών που το σχέδιο Μάνου προέβλεπε να τους δοθεί δωρεάν.
Η Νέα Δημοκρατία διαγράφει το Στέφανο Μάνο
Στις αρχές του 1998, η Νέα Δημοκρατία διαγράφει οριστικά από τις τάξεις της το Στέφανο Μάνο γιατί επιμένει ότι δεν μπορούμε να μην υποστηρίζουμε το σωστό, επειδή το υποστηρίζει το αντίπαλο κόμμα.
ΕΠΙΛΟΓΟΣ
Δείξτε μου ακόμα μια φορά εμπιστοσύνη.
Είναι μακρύς ο δρόμος.
Αλλά θα τον περπατήσουμε όλοι μαζί.
Μη χάνετε το δάσος κοιτώντας το δέντρο.
Έχω την ευθύνη να επιβεβαιώσω τις ελπίδες σας.
Θα το κάνω, να είστε σίγουροι!