Τρίτη, 24 Φεβρουαρίου 2015

Οι δεσμεύσεις των 120 ημερών


To πράσινο φως άναψαν οι υπουργοί Οικονομικών της Ευρωζώνης, κατά την τηλεδιάσκεψη του Eurogroup, στις προτάσεις της ελληνικής κυβέρνησης που συμπεριλήφθηκαν στο e-mail Βαρουφάκη.

Ως εκ τούτου ενεργοποιείται η παράταση της δανειακής σύμβασης για τους επόμενους τέσσερις μήνες και πλέον αναμένεται η έγκρισή της από τα Κοινοβούλια των χωρών-μελών της Ε.Ε., με την Μπούντεσταγκ (Γερμανία) να αποφασίζει την Παρασκευή, αλλά το αποτέλεσμα θα είναι θετικό, καθώς τα μέτρα που έστειλε η ελληνική κυβέρνηση κινήθηκαν στο πλαίσιο που είχε θέσει ο Γερμανός υπουργός Οικονομικών Βόλφγκανγκ Σόιμπλε.

«Το Eurogroup προτρέπει τις ελληνικές Αρχές να αναπτύξουν περαιτέρω και να διευρύνουν τον κατάλογο των μεταρρυθμιστικών μέτρων, που βασίζονται στην ισχύουσα συμφωνία, σε στενή συνεργασία με τα θεσμικά όργανα, προκειμένου να καταστεί δυνατή η ταχεία και επιτυχής ολοκλήρωση της αξιολόγησης», αναφέρεται σε ανακοίνωση του οργάνου. Η αξιολόγηση αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του Απριλίου.

Με το e-mail επτά σελίδων προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ο υπουργός Οικονομικών Γιάνης Βαρουφάκης περιγράφει την οικονομική πολιτική και το πρώτο πακέτο των διαρθρωτικών αλλαγών που δεσμεύεται να ακολουθήσει η κυβέρνηση για τις επόμενες 120 ημέρες προκειμένου να ολοκληρώσει τη συμφωνία του Eurogroup της περασμένης Παρασκευής.

Σύμφωνα με την επιστολή, στους τέσσερις άξονες των μεταρρυθμίσεων περιλαμβάνονται η ρύθμιση των «κόκκινων δανείων» με διασφάλιση, όμως, της κεφαλαιακής επάρκειας των τραπεζών, η κατάργηση φοροαπαλλαγών, οι παρεμβάσεις στους συντελεστές ΦΠΑ αλλά και η μεγάλη έμφαση στην φοροδιαφυγή, η κατάργηση πρόωρων συνταξιοδοτήσεων, η ενοποίηση ταμείων και η κατάργηση τελών υπέρ τρίτων.

Όπως είναι γνωστό, η Ελλάδα δεσμεύθηκε να μην ακυρώσει οποιαδήποτε εν εξελίξει ή ολοκληρωμένη ιδιωτικοποίηση (αναθεώρησε τις αρχικές τις θέσεις) και να διασφαλίσει ότι οι προσπάθειες για την αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης δεν θα έχουν δημοσιονομική επίπτωση (ρητή δέσμευση από το Πρόγραμμα της Θεσσαλονίκης).

Mετά από τη θετική έκβαση των διαπραγματεύσεων στις Βρυξέλλες και εν μέσω εσωτερικών διαφωνιών κατά τη διάρκεια του κυβερνητικού συμβουλίου, το Μαξίμου έδωσε στη δημοσιότητα ένα non paper, σε μία προσπάθεια να αντικρούσει τα περί «κωλοτούμπας» που ειπώθηκαν από την αντιπολίτευση, μέσω του οποίου υπογραμμίζει πως σημεία του προγράμματος της Θεσσαλονίκης περιλαμβάνονται στη λίστα μεταρρυθμίσεων.

Ανάλυση των βασικών μέτρων-δεσμεύσεων

Από το σχετικό κείμενο προκύπτει με μεγάλη βεβαιότητα ότι τα μεγάλα έργα ιδιωτικοποίησης, όπως η ανάπλαση του Ελληνικού, για τα οποία το κυβερνών κόμμα ως αντιπολίτευση είχε εκφράσει σοβαρές ενστάσεις, θα συνεχιστούν κανονικά.

Στις ολοκληρωμένες αποκρατικοποιήσεις περιλαμβάνονται:

η πώληση του 33% του ΟΠΑΠ

η πώληση των Κρατικών Λαχείων

η πώληση της έκτασης 490.000 τ.μ. στην Κασσιόπη της Κέρκυρας στην αμερικανική εταιρεία NCH Capital, της οποίας ο προϋπολογισμός διαμορφώνεται σε 100 εκατ. ευρώ. Από αυτά, τα 23 εκατ. ευρώ αφορούν στο οικονομικό αντάλλαγμα για την απόκτηση του δικαιώματος της επιφάνειας, επιπλέον 2,3 εκατ. ευρώ αφορούν στην πιθανή συμμετοχή του ΤΑΙΠΕΔ στην μελλοντική υπεραξία του ακινήτου μετά από 6 χρόνια, ενώ σε 75 εκατ. ευρώ εκτιμάται το σύνολο της επένδυσης για την ήπια ανάπτυξη του ακινήτου κατά την ίδια χρονική περίοδο.

Παράλληλα, οι ιδιωτικοποιήσεις που βρίσκονται σε εξέλιξη είναι:

Η πώληση του ξενοδοχειακού συγκροτήματος Αστέρας Βουλιαγμένης στο αραβικό fund AGC Jermyn Street προς 400 εκατ. ευρώ, με την αποκρατικοποίηση να βρίσκεται στο στάδιο της ολοκλήρωσης των απαιτούμενων γραφειοκρατικών ενεργειών.

Η διαδικασία αξιοποίησης της έκτασης του πρώην αεροδρομίου στο Ελληνικό την οποία έχει αναλάβει η Lamda Development ύστερα από διεθνή διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ. Η εισηγμένη εταιρεία πλειοδότησε στον διεθνή διαγωνισμό για την παραχώρηση της έκτασης, προσφέροντας εφάπαξ τίμημα 915 εκατ. ευρώ, ενώ ήδη έχουν πέσει οι πρώτες υπογραφές μεταξύ Ταμείου

Αποκρατικοποιήσεων και επενδυτή.

Η ιδιωτικοποίηση των δικτύων μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας με την είσοδο επενδυτή μέσω αύξησης μετοχικού κεφαλαίου της ΑΔΜΗΕ, σε ποσοστό έως και 49%, με παράλληλη ανάληψη της διοίκησης της εταιρείας.

Η αναζήτηση αγοραστή για τη μικρή ΔΕΗ, την εταιρεία που θα δημιουργηθεί με το 30% του παραγωγικού δυναμικού της ΔΕΗ και της πελατειακής της βάσης.

Η πώληση του ποσοστού που διατηρεί το Δημόσιο στον Οργανισμό Λιμένος Πειραιώς, με το deal που έχει γίνει με την Cosco -η οποία ελέγχει τις προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ του λιμανιού- να συνεχίζεται κανονικά.

-Συνταξιοδοτικό: Ενοποίηση και εξορθολογισμό των συνταξιοδοτικών πολιτικών και την εξάλειψη κινήτρων πρόωρων συνταξιοδοτήσεων ειδικά σε τραπεζικό σύστημα και σε δημόσιο τομέα.

Ενοποίηση των συνταξιοδοτικών ταμείων και σταδιακή κατάργηση των τελών υπερ τρίτων.

- Προώθηση ρύθμισης οφειλών που να κάνει διάκριση μεταξύ στρατηγικών κακοπληρωτών και όσων έχουν αδυναμία να πληρώσουν.

-Για κατώτατο μισθό: Θα μεταρρυθμιστεί το πλέγμα των μισθών του δημοσίου τομέα με σκοπό να αποσυμπιέσει την κατανομή των μισθών μέσω αύξησης της παραγωγής και κατάλληλων πολιτικών προσλήψεων χωρίς να μειώνονται τα τρέχοντα κατώτατα επίπεδα μισθών, διασφαλίζοντας όμως ότι δεν θα αυξηθεί ο λογαριασμός των μισθών του δημοσίου.

Πλαφόν στην αξία της πρώτης κατοικίας που θα προστατεύεται από τους πλειστηριασμούς, βάζει η κυβέρνηση, με βάση τις δεσμεύσεις Βαρουφάκη στους δανειστές.

Η Ελλάδα δεσμεύεται για:

Τράπεζες που θα λειτουργούν με υγιείς εμπορικές/τραπεζικές αρχές

Να κάνει πλήρη χρήση του ΤΧΣ και να εξασφαλίσει– σε συνεργασία με τον SSM, την ΕΚΤ και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή – ότι θα παίξει σωστά το ρόλο της στην εξασφάλιση της σταθερότητας του τραπεζικού τομέα και του δανεισμού σε εμπορική βάση, ενώ θα συμμορφώνεται με τους κανόνες ανταγωνισμού της ΕΕ

Αντιμετώπιση των μη εξυπηρετούμενων δανείων κατά τρόπο που θα λαμβάνει πλήρως υπόψη την κεφαλαιοποίηση των τραπεζών, τη λειτουργία του δικαστικού συστήματος, την κατάσταση στην αγορά ακινήτων, τα θέματα κοινωνικής δικαιοσύνης και τον αρνητικό αντίκτυπο στη δημοσιονομική θέση της χώρας.

Συνεργασία με τις διοικήσεις των τραπεζών και των θεσμών ώστε να αποφευχθούν την επόμενη περίοδο πλειστηριασμοί κύριων κατοικιών με αξία χαμηλότερη από κάποιο συγκεκριμένο όριο, ενώ παράλληλα θα τιμωρούνται όσοι χρεοκοπούν στρατηγικά, λαμβάνοντας υπόψη: α) τη διατήρηση της κοινωνικής στήριξης στο ευρύ πρόγραμμα μεταρρυθμίσεων της κυβέρνησης, β)την αποτροπή περαιτέρω μείωσης στις τιμές των ακινήτων (που θα επέφεραν αρνητικό αντίκτυπο στο χαρτοφυλάκιο των ίδιων των τραπεζών, γ) ελαχιστοποίηση των δημοσιονομικών επιπτώσεων από την αύξηση του αριθμού των αστέγων και δ) προώθηση ισχυρής κουλτούρας πληρωμών. Θα ληφθούν μέτρα για την στήριξη των πιο ευάλωτων νοικοκυριών που δεν μπορούν να εξυπηρετήσουν τα δάνειά τους.

Ευθυγράμμιση της νομοθεσίας για τις εξωδικαστικές διευθετήσεις με τις ρυθμίσεις μετά την προσαρμογή τους ώστε να περιοριστεί ο κίνδυνος στα δημοσιονομικά και στη νοοτροπία πληρωμών, ενώ παράλληλα θα διευκολύνεται η αναδιάρθρωση ιδιωτικών χρεών

Εκσυγχρονισμό του πτωχευτικού Δικαίου και διευθέτηση των υποθέσεων που εκκρεμούν.

-Ελάχιστο Εγγυημένο Εισόδημα πανελλαδικά, κουπόνια για δωρεάν ρεύμα και τρόφιμα, κάρτας πρόσβασης στο σύστημα υγείας, περιλαμβάνει το πλάνο της κυβέρνησης για την αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης.

Η κυβέρνηση επιβεβαιώνει το πλάνο για να:

* Αντιμετωπίσει ανάγκες που προκύπτουν από την πρόσφατη αύξηση της απόλυτης φτώχειας (ανεπαρκή πρόσβαση σε τροφή, στέγη, υπηρεσίες υγείας και την παροχή ρεύματος) μέσω ιδιαίτερα στοχευμένων μη χρηματικών μέσων (π.χ. κουπόνια τροφίμων).

* Να το πράξει με τρόπο που θα είναι βοηθητικός για τη μεταρρύθμιση της δημόσιας διοίκησης και τη μάχη κατά διαφθοράς/γραφειοκρατίας (π.χ. με έκδοση μιας έξυπνης κάρτας πολίτη που μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως κάρτα ID στο σύστημα υγείας, αλλά και για την πρόσβαση στο πρόγραμμα κουπονιών σίτισης κ.τλ.).

* Να αξιολογήσει το πιλοτικό πρόγραμμα για το Ελάχιστο Εγγυημένο Εισόδημα με στόχο την επέκτασή του πανελλαδικά.

* Εξασφαλίσει ότι η μάχη κατά της ανθρωπιστικής κρίσης δεν έχει αρνητικό δημοσιονομικό αντίκτυπο.

Όλα τα μέτρα που περιλαμβάνονται στο e-mail Βαρουφάκη

1. Δημοσιονομικές διαρθρωτικές πολιτικές

Στις φορολογικές πολιτικές - Η Ελλάδα δεσμεύεται να:

Mεταρρυθμίσει το καθεστώς του ΦΠΑ, ως προς τη διοίκηση και την επιβολή του φόρου. Θα καταβληθούν στιβαρές προσπάθειες για τη βελτίωση της συλλογής και της καταπολέμησης της φοροδιαφυγής κάνοντας πλήρη χρήση των ηλεκτρονικών μέσων και άλλων τεχνολογικών καινοτομιών. Η πολιτική για τον ΦΠΑ θα πρέπει να εξορθολογιστεί και οι συντελεστές θα πρέπει να εκσυγχρονιστούν με τρόπο που μεγιστοποιεί τα πραγματικά έσοδα, χωρίς αρνητικές επιπτώσεις στην κοινωνική δικαιοσύνη, και με σκοπό τον περιορισμό των απαλλαγών και την εξάλειψη παράλογων εκπτώσεων.
Τ
ροποποιήσει τη φορολογία των συλλογικών επενδύσεων και του καθεστώτος των δαπανών του φόρου εισοδήματος οι οποίες θα ενσωματωθούν στο κώδικα φορολογίας εισοδήματος.

Διευρύνει τον ορισμό της φορολογικής απάτης και της φοροδιαφυγής και να προβεί στη «διάλυση» (disbanding) της φορολογικής ασυλίας.

Εκσυγχρονίσει τον κώδικα φορολογίας εισοδήματος και να εξαλείψει από αυτόν τις φορολογικές απαλλαγές με αντικατάστασή τους, όπου είναι απαραίτητο, με μέτρα ενίσχυσης της κοινωνικής δικαιοσύνης.

Προβεί σε αποφασιστική επιβολή και βελτίωση της νομοθεσίας σχετικά με τις ενδοομιλικές συναλλαγές (transfer pricing).

Εργαστεί για τη δημιουργία μιας νέας κουλτούρας στο σκέλος της φορολογικής συμμόρφωσης ώστε να εξασφαλιστεί ότι όλα τα τμήματα της κοινωνίας, και ειδικά τα εύρωστα, θα συμβάλουν δίκαια στη χρηματοδότηση των δημόσιων πολιτικών. Στο πλαίσιο αυτό, θα εφαρμόσουμε, με τη βοήθεια των ευρωπαϊκών και των διεθνών εταίρων, μια βάση δεδομένων πλούτο που βοηθά τις φορολογικές αρχές, να εκτιμούν την ακρίβεια των προηγούμενων φορολογικών δηλώσεων εισοδήματος.

Στη διαχείριση των δημόσιων οικονομικών - η Ελλάδα θα:

Υιοθετήσει τροποποιήσεις στη δημοσιονομική νομοθεσία και θα λάβει μέτρα για τη βελτίωση της διαχείρισης των δημόσιων οικονομικών. Η εκτέλεση του προϋπολογισμού θα βελτιωθεί και θα καταστεί διαυγέστερη, όπως και ο έλεγχος και οι ευθύνες αναφοράς. Οι διαδικασίες πληρωμών θα εκσυγχρονιστούν και θα επιταχυνθούν, ενώ θα δοθεί υψηλότερος βαθμός οικονομικής και η δημοσιονομικής ευελιξίας, αλλά και λογοδοσίας σε ανεξάρτητες αρχές και ρυθμιστικούς φορείς.

Εκπονήσει και θα εφαρμόσει στρατηγική σχετικά με την εκκαθάριση των ληξιπρόθεσμων οφειλών, των επιστροφών φόρων και των συνταξιοδοτικών αξιώσεων.
Καταστήσει το αδρανές μέχρι σήμερα Δημοσιονομικό Συμβούλιο μια πλήρως λειτουργική οντότητα.

Στη φορολογική διοίκηση (revenue administration) η Ελλάδα θα εκσυγχρονίσει τη φορολογική και τελωνιακή της διοίκηση επωφελούμενη από τη διαθέσιμη τεχνική βοήθεια. Για το σκοπό αυτό, η Ελλάδα θα:

Ενισχύσει της διαφάνεια της διαδικασίας με την οποία ο Γενικός Γραμματέας της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων διορίζεται, παρακολουθείται από πλευράς επιδόσεων, και αντικαθίσταται.

Ενισχύσει την ανεξαρτησία της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων (GSPR), από όλα τα είδη των παρεμβολών (πολιτικό ή άλλες) εάν είναι απαραίτητο μέσω νέας νομοθεσίας, ενώ θα εγγυηθεί την πλήρη λογοδοσία και τη διαφάνεια των δραστηριοτήτων της. Για το σκοπό αυτό, η κυβέρνηση και η ΓΓΔΕ θα κάνουν πλήρη χρήση της διαθέσιμης τεχνικής βοήθειας.

Διασφαλίσει πως η ΓΓΔΕ διαθέτει επαρκές προσωπικό, τόσο ποσοτικά όσο και ποιοτικά, και ιδιαίτερα οι μονάδες για τους φορολογουμένους υψηλού πλούτου και τους μεγάλους οφειλέτες και θα διασφαλίσει ότι διαθέτει ισχυρές ανακριτικές εξουσίες και εξουσίες δίωξης, και πόρους με βάση τις ικανότητες του ΣΔΟΕ, ώστε να στοχεύσει αποτελεσματικά τη φοροδιαφυγή και την είσπραξη οφειλών, από υψηλού εισοδήματος κοινωνικές ομάδες. Στη βάση αυτή θα πρέπει να εξετασθούν τα πλεονεκτήματα της ενσωμάτωσης του ΣΔΟΕ στην ΓΓΔΕ.

Αυξήσει τις επιθεωρήσεις, τους ελέγχους βάση κινδύνων, και τις δυνατότητες είσπραξης, επιδιώκοντας παράλληλα να ενσωματώσει τις λειτουργίες της είσπραξης φορολογικών εσόδων και εισφορών κοινωνικής ασφάλισης σε ολόκληρη τη γενική κυβέρνηση.

Δημόσιες δαπάνες (Public spending) - Οι ελληνικές αρχές θα:

Επανεξετάσουν και ελέγξουν δαπάνες σε κάθε τομέα των κυβερνητικών δαπανών (π.χ. εκπαίδευση, άμυνα, μεταφορές, τοπική αυτοδιοίκηση, κοινωνικές παροχές).

Εργαστούν για τη δραστική βελτίωση της αποδοτικότητας των τμημάτων και μονάδων που διοικούνται από την κεντρική και τοπική κυβέρνηση στοχεύοντας στις προϋπολογιστικές διαδικασίες, στην αναδιάρθρωση της διοίκησης και στην ανακατανομή πόρων που δεν έχουν αναπτυχθεί ορθά.

Προσδιορίσουν μέτρα εξοικονόμησης κόστους μέσω ενδελεχούς επανεξέτασης των δαπανών κάθε υπουργείου και του εξορθολογισμού των μη μισθολογικών και μη συνταξιοδοτικών δαπανών που αντιστοιχούν στο «εκπληκτικό» 56% των συνολικών δημόσιων δαπανών.

Εφαρμόσουν νομοθεσία (που βρίσκεται υπό τη μορφή προσχεδίου στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους) για την αναθεώρηση των δαπανών μη μισθολογικών επιδομάτων σε όλον τον δημόσιο τομέα.

Εξακριβώσουν τα επιδόματα μέσω διασταύρωσης στοιχείων εντός των αρμόδιων αρχών και μητρώων (π.χ. ΑΦΜ, ΑΜΚΑ) που θα βοηθήσουν στο να εντοπιστούν οι μη επιλέξιμοι δικαιούχοι.

Ελέγξουν τις δαπάνες για την Υγεία και θα βελτιώσουν την παροχή και την ποιότητα των ιατροφαρμακευτικών υπηρεσιών, χορηγώντας καθολική πρόσβαση. Στο πλαίσιο αυτό, η κυβέρνηση σκοπεύει να βάλει στο τραπέζι συγκεκριμένες προτάσεις σε συνεργασία με τους ευρωπαϊκούς και διεθνείς θεσμούς, συμπεριλαμβανομένου του ΟΟΣΑ.

Η μεταρρύθμιση της κοινωνικής ασφάλισης (Social security reform) - Η Ελλάδα είναι αποφασισμένη να συνεχίσει τον εκσυγχρονισμό του συνταξιοδοτικού συστήματος. Οι αρχές θα:

Συνεχίσουν να εργάζονται επί διοικητικών μέτρων για την ενοποίηση και τον εκσυγχρονισμό των συνταξιοδοτικών πολιτικών και την εξάλειψη των «παραθύρων» και κινήτρων που αυξάνουν τον υπερβολικό ρυθμό των πρόωρων συνταξιοδοτήσεων σε όλη την οικονομία και πιο συγκεκριμένα, στον τραπεζικό και δημόσιο τομέα.

Ενοποιήσουν συνταξιοδοτικά ταμεία προκειμένου να υπάρξει εξοικονόμηση.

Καταργήσουν σταδιακά τις χρεώσεις υπέρ τρίτων με δημοσιονομικά ουδέτερο τρόπο.

Εγκαθιδρύσουν έναν στενότερο δεσμό μεταξύ των συνταξιοδοτικών εισφορών και των εισοδημάτων, εκσυγχρονίσουν τα επιδόματα, ενισχύσουν τα κίνητρα για τη δήλωση εργασίας και παράσχουν στοχευμένη βοήθεια σε υπαλλήλους ηλικίας 50-65 ετών, μεταξύ άλλων μέσω του προγράμματος

Εγγυημένου Εισοδήματος, έτσι ώστε να εξαλειφθούν οι κοινωνικές και πολιτικές πιέσεις για πρόωρη συνταξιοδότηση η οποία επιβαρύνει υπέρμετρα τα συνταξιοδοτικά ταμεία.

Δημόσια διοίκηση και διαφθορά (Public administration & corruption) Η Ελλάδα θέλει μια σύγχρονη δημόσια διοίκηση. Στη βάση αυτή θα:

Μετατρέψει την μάχη κατά της διαφθοράς σε εθνική προτεραιότητα και θα κάνει πλήρως λειτουργικό το Εθνικό Σχέδιο κατά της Διαφθοράς.

Επικεντρωθεί στο λαθρεμπόριο καυσίμων και προϊόντων καπνού, θα παρακολουθήσει τις τιμές των εισαγόμενων προϊόντων (για να αποτραπούν οι απώλειες εσόδων κατά τη διάρκεια των διαδικασιών εισαγωγής) και θα αντιμετωπίσει το ξέπλυμα χρήματος. Η κυβέρνηση σκοπεύει να θέσει άμεσα φιλόδοξους στόχους εσόδων από τους τομείς αυτούς, που θα επιδιωχθούν σε συντονισμό με τον υπουργό Επικρατείας.

Μειώσει α) τον αριθμό των Υπουργείων (από 16 σε 10), β) τον αριθμό των ειδικών συμβούλων στην γενική κυβέρνηση, και γ) περιορίσει τα προνόμια των υπουργών, βουλευτών και ανώτατων αξιωματούχων (π.χ αυτοκίνητα, δαπάνες ταξιδιών, επιδόματα).

Καταστήσει πιο αυστηρή τη νομοθεσία που αφορά τη χρηματοδότηση των πολιτικών κομμάτων και περιλάβει ανώτατα επίπεδα δανεισμού από χρηματοπιστωτικά και άλλα ιδρύματα.

Ενεργοποιήσει άμεσα την τρέχουσα (και αδρανή) νομοθεσία που ρυθμίσει τα έσοδα των μέσων ενημέρωσης (έντυπων και ηλεκτρονικών), διασφαλίζοντας (μέσω κατάλληλων διαδικασιών) πως θα πληρώνουν στο κράτος σε τιμές αγοράς για τις συχνότητες που χρησιμοποιούν, και πως θα απαγορεύεται η συνεχιζόμενη λειτουργία μονίμως ζημιογόνων μέσων ενημέρωσης (χωρίς διαφανή διαδικασία ανακεφαλαιοποίησης).

Καθιερώσει ένα διάφανο, ηλεκτρονικό, σε πραγματικό χρόνο θεσμικό πλαίσιο για τους δημόσιους διαγωνισμούς, επανιδρύοντας τη ΔΙΑΥΓΕΙΑ.

Μεταρρυθμίσει το πλέγμα των μισθών του δημοσίου τομέα με σκοπό να αποσυμπιέσει την κατανομή των μισθών μέσω αύξησης της παραγωγής και κατάλληλων πολιτικών προσλήψεων χωρίς να μειώνονται τα τρέχοντα κατώτατα επίπεδα μισθών, διασφαλίζοντας όμως ότι δεν θα αυξηθεί το κονδύλι των μισθών του δημοσίου.

Εξορθολογήσει τα μη μισθολογικά επιδόματα, για να μειωθούν οι συνολικές δαπάνες, χωρίς να τίθεται σε κίνδυνο η λειτουργία του δημοσίου τομέα, σε συμμόρφωση προς τις καλές πρακτικές της ΕΕ.

Προωθήσει μέτρα που θα βελτιώνουν τους μηχανισμούς προσλήψεων, θα ενθαρρύνουν τους αξιοκρατικούς διορισμούς σε διοικητικές θέσεις, θα παρέχουν πραγματική αξιολόγηση των υπαλλήλων και θα καθιερώνουν δίκαιες διαδικασίες για την μεγιστοποίηση της κινητικότητας ανθρώπινων και άλλων πόρων εντός του δημόσιου τομέα.

2. Οικονομική σταθερότητα

Δόσεις - Η Ελλάδα δεσμεύεται:

Να βελτιώσει άμεσα, σε συμφωνία με τους θεσμούς, την νομοθεσία για την πληρωμή οφειλών από φορολογικές υποχρεώσεις και εισφορές κοινωνικής ασφάλειας.

Να ρυθμίσει τις δόσεις ώστε να γίνεται αποτελεσματική διάκριση ανάμεσα σε α) στρατηγική χρεοκοπία / μη-πληρωμή και β) αδυναμία πληρωμής. Στοχεύοντας περιπτώσεις ιδιωτών/επιχειρήσεων μέσω αστικών και ποινικών διαδικασιών, προσφέροντας παράλληλα σε ιδιώτες και επιχειρήσεις όρους αποπληρωμής που να επιτρέπει σε φερέγγυες επιχειρήσεις να επιβιώσουν, να αποτρέπει τον παρασιτισμός, ακυρώνει τον ηθικό κίνδυνο και ισχυροποιεί την κοινωνική ευθύνη καθώς και μια ορθή κουλτούρα αποπληρωμών.

Να αποποινικοποιήσει τους οφειλέτες με χαμηλότερο εισόδημα και μικρές υποχρεώσεις

Να επιταχύνει μεθόδους και διαδικασίες επιβολής, συμπεριλαμβανομένου και του νομικού πλαισίου για την συγκέντρωση απλήρωτων φόρων και την αποτελεσματική εφαρμογή εργαλείων συλλογής.

Τραπεζικά και μη-εξυπηρετούμενα δάνεια. Η Ελλάδα δεσμεύεται:

Οι τράπεζες να λειτουργούν με υγιείς εμπορικές και τραπεζικές αρχές.

Να χρησιμοποιήσει πλήρως το Ελληνικό Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας και να εξασφαλίσει, σε συνεννόηση με τον Ενιαίο Εποπτικό Μηχανισμό (SSM), την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ότι θα παίζει καλά τον καίριο ρόλο του να εξασφαλίζει την σταθερότητα του τραπεζικού τομέα και τον δανεισμό του σε εμπορική βάση, ενώ συμμορφώνονται την νομοθεσία περί ανταγωνισμού της ΕΕ.

Να αντιμετωπίσει τα μη-εξυπηρετούμενα δάνεια με τέτοιο τρόπο που να θεωρεί πλήρως την κεφαλαιοποίηση των τραπεζών (λαμβάνοντας υπόψη τον υιοθετημένο Κώδικα Δεοντολογίας των Τραπεζών), την λειτουργία του συστήματος δικαιοσύνης, την κατάσταση της αγοράς ακινήτων, θέματα κοινωνικής δικαιοσύνης και τυχόν δυσμενείς επιπτώσεις στην οικονομική κατάσταση της κυβέρνησης.

Να συνεργαστεί με τις διοικήσεις των τραπεζών και τους θεσμούς ώστε να αποφύγουν, κατά την προσεχή περίοδο, πλειστηριασμούς πρώτης κατοικίας σε νοικοκυριά με εισόδημα κάτω από συγκεκριμένο ώριο, ενώ παράλληλα τιμωρεί όσους πτωχεύουν στρατηγικά με στόχο α) να διατηρήσει την κοινωνική υποστήριξη για το ευρύ πρόγραμμα μεταρρυθμίσεων της κυβέρνησης, β) να αποτρέψει περαιτέρω πτώση των τιμών στα ακίνητα (αυτό θα είχε αρνητική επίπτωση στα χαρτοφυλάκια των τραπεζών), γ) να ελαχιστοποιήσεις τις οικονομικές επιπτώσεις στο μεγαλύτερο πρόβλημα των άστεγων και δ) προώθηση μιας ισχυρής κουλτούρας πληρωμών. Μέτρα θα παρθούν για τα πιο ευάλωτα νοικοκυριά που αδυνατούν να εξυπηρετήσουν τα δάνεια τους.

Ευθυγράμμιση της νομοθεσίας για εξωδικαστικές διευθετήσεις με τις ρυθμίσεις μετά την προσαρμογή τους με στόχο να περιοριστεί ο κίνδυνος στα δημοσιονομικά και στη νοοτροπία πληρωμών, ενώ παράλληλα θα διευκολύνεται η αναδιάρθρωση ιδιωτικών χρεών.
Να εκσυγχρονίσει το πτωχευτικό Δίκαιο και να διευθετήσει τις υποθέσεις που εκκρεμούν.
3. Πολιτικές για την προώθηση της ανάπτυξης

Ιδιωτικοποιήσεις και διαχείριση δημόσιας περιουσίας. Για να προσελκύουν επενδύσεις σε τομείς κλειδιά και να χρησιμοποιηθούν αποτελεσματικά τα δημόσια περιουσιακά στοιχεία οι ελληνικές αρχές θα:

Δεσμευτούν ότι δεν θα καταργήσουν ιδιωτικοποιήσεις που έχουν ολοκληρωθεί. Στην περίπτωση που ο διαγωνισμός έχει προκηρυχθεί η κυβέρνηση θα σεβαστεί τη διαδικασία, σύμφωνα με την νομοθεσία.

Διαφυλάξουν την παροχή βασικών δημοσίων αγαθών και υπηρεσιών από τις ιδιωτικοποιημένες επιχειρήσεις / τομείς, με βάση και τους εθνικούς στόχους πολιτικής και την εφαρμογή της νομοθεσίας της ΕΕ.

Επανεξετάσουν τις ιδιωτικοποιήσεις που δεν έχουν προκηρυχτεί, αποσκοπώντας στην βελτίωση των όρων έτσι ώστε να βελτιστοποιηθούν τα μακροπρόθεσμα οφέλη του δημοσίου, να δημιουργηθούν έσοδα, να ενισχυθεί ο ανταγωνισμός, να προωθηθεί η οικονομική ανάκαμψη και να ενισχυθούν οι μακροπρόθεσμες προοπτικές ανάπτυξης.

Υιοθετήσουν μια προσέγγιση μέσω της οποίας οι νέες περιπτώσεις θα εξετάζονται κατά περίπτωση ανάλογα με την αξία τους, με έμφαση στις μακροχρόνιες μισθώσεις, κοινοπραξίες ιδιωτικού και δημόσιου τομέα και συμβολαίων που μεγιστοποιούν όχι μόνο τα κυβερνητικά έσοδα αλλά και τις προοπτικές των ιδιωτικών επενδύσεων.
Ενοποιήσουν το ΤΑΙΠΕΔ με διάφορους δημόσιους οργανισμούς που βρίσκονται διασκορπισμένοι με στόχο την ανάπτυξη της δημόσιας περιουσίας και την ενίσχυση της αξίας του μέσω μικροοικονομικών πολιτικών και αναθεωρήσεων στα δικαιώματα ιδιοκτησίας.
Μεταρρυθμίσεις στην αγορά εργασίας (Labor market reforms)– Η Ελλάδα δεσμεύεται να:

Να υιοθετήσει τις βέλτιστες πρακτικές της ΕΕ σε όλο το εύρος της νομοθεσίας που αφορά την αγορά εργασίας μέσω διαβουλεύσεων με τους κοινωνικούς εταίρους, ενώ θα ωφεληθεί από την τεχνογνωσία των ILO, ΟΟΣΑ και της διαθέσιμης τεχνικής συνδρομής.

Να επεκτείνει και αναπτύξει τα υπάρχοντα σχέδια που παρέχουν προσωρινή απασχόληση στους ανέργους, σε συνεργασία με τους κοινωνικούς εταίρους εφόσον υπάρχουν δημοσιονομικά περιθώρια και να αναβαθμίσει τα προγράμματα επιμόρφωσης των μακροχρόνια ανέργων.

Να μεταβεί σε μια «έξυπνη» (smart) νέα προσέγγιση στις συλλογικές συμβάσεις εργασίας με ισορροπία μεταξύ ευελιξίας και δικαιοσύνης. Αυτό περιλαμβάνει την φιλοδοξία για εξορθολογισμό και σε βάθος χρόνου την αύξηση του κατώτατου μισθού με ένα τρόπο που θα διαφυλάξει την ανταγωνιστικότητα και τις προοπτικές της απασχόλησης. Η έκταση και ο χρόνος των αλλαγών στον κατώτατο μισθό θα γίνουν με διαβούλευση με τους κοινωνικούς εταίρους και τους Ευρωπαϊκούς και διεθνούς θεσμούς, συμπεριλαμβανομένου και του ILO, ενώ θα ληφθούν υπόψη οι συμβουλές ενός νέου ανεξάρτητου σώματος (independent body) για το αν οι αλλαγές στους μισθούς είναι σε συνάρτηση με τις εξελίξεις στην παραγωγή και την ανταγωνιστικότητα.

Μεταρρυθμίσεις στην αγορά προϊόντων και καλύτερο επιχειρηματικό περιβάλλον. Στο πλαίσιο μιας νέας πολιτικής μεταρρυθμίσεων, η Ελλάδα παραμένει προσηλωμένη στο να:

Αφαιρέσει φραγμούς στον ανταγωνισμό βασισμένη σε στοιχεία που θα αντλήσει από τον ΟΟΣΑ.

Ενισχύσει την ανεξαρτησίας της Εθνικής Επιτροπής Ανταγωνισμού.

Εισάγει δράσεις για τη μείωση του διοικητικού κόστους που προκαλεί η γραφειοκρατία στη βάση στοιχείων του ΟΟΣΑ περιλαμβανομένης της νομοθεσίας που απαγορεύει σε υπηρεσίες του Δημόσιου να ζητούν από πολίτες και επιχειρήσεις στοιχεία που επιβεβαιώνουν πληροφορίες που ήδη κατέχει το κράτος.

Καλύτερη διαχείριση της γης, περιλαμβανομένων πολιτικών που σχετίζονται με τον χωροταξικό σχεδιασμό, τη χρήση γης, καθώς και η οριστικοποίηση ενός κατάλληλου Κτηματολογίου.

Επιδιώξει να άρει δυσανάλογους και αδικαιολόγητους περιορισμούς στα ρυθμιζόμενα επαγγέλματα ως μέρος μια ευρύτερης στρατηγικής για να αντιμετωπιστούν κατεστημένα συμφέροντα.

Εναρμονίσει την αγορά ηλεκτρισμού και φυσικού αερίου με τις καλύτερες πρακτικές της ΕΕ και τη νομοθεσία.

Μεταρρύθμιση του συστήματος απονομής δικαιοσύνης (reform of the judicial system). Η ελληνική κυβέρνηση θα:

Βελτιώσει την οργάνωση των δικαστηρίων μέσω μεγαλύτερες εξειδίκευσης και σε αυτό το πλαίσιο θα υιοθετήσει νέο κώδικα Πολιτικής Δικονομίας.

Θα προωθήσει την ψηφιοποίηση των νομικών κωδίκων και του συστήματος ηλεκτρονικής υποβολής και διακυβέρνησης στο νομικό σύστημα.

Στατιστική - Η ελληνική κυβέρνηση επαναβεβαιώνει την ετοιμότητά της να:

Τηρήσει στο ακέραιο τη δέσμευση για την αξιοπιστία των στατιστικών, και ιδίως τη θεσμική ανεξαρτησία της ΕΛΣΤΑΤ, διασφαλίζοντας ότι η ΕΛΣΤΑΤ έχει τους απαραίτητους πόρους για την υλοποίηση του προγράμματος εργασίας της.

Εγγυηθεί τη διαφάνεια και την ορθότητα της διαδικασίας διορισμού του Προέδρου της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ) το Σεπτέμβριο 2015, σε συνεργασία με την Eurostat.
Ανθρωπιστική κρίση (Humanitarian Crisis)- Η ελληνική κυβέρνηση επιβεβαιώνει το σχέδιο της να:

Αντιμετωπίσει τις ανάγκες που προκύπτουν από την πρόσφατη αύξηση της απόλυτης φτώχειας (ανεπαρκή πρόσβαση σε τροφή, στέγη, υπηρεσίες υγείας και την παροχή ρεύματος) μέσω ιδιαίτερα στοχευμένων μη χρηματικών μέσων (π.χ. κουπόνια τροφίμων).

Να το πράξει με τρόπο που θα είναι βοηθητικός για τη μεταρρύθμιση της δημόσιας διοίκησης και τη μάχη κατά της διαφθοράς και της γραφειοκρατίας (π.χ. με έκδοση μιας έξυπνης κάρτας πολίτη που μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως κάρτα ID στο σύστημα υγείας, αλλά και για την πρόσβαση στο πρόγραμμα κουπονιών σίτισης κ.τλ.).

Να αξιολογήσει το πιλοτικό πρόγραμμα για το Ελάχιστο Εγγυημένο Εισόδημα με στόχο την επέκτασή του σε πανελλαδική βάση.

Εξασφαλίσει ότι η μάχη κατά της ανθρωπιστικής κρίσης δεν θα έχει αρνητικό δημοσιονομικό αντίκτυπο.


zougla.gr


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...